Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger på amper?


LASL

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på hvilke amper dere ville anbefale, i prisklassen 5-10.000kr?

Spiller for det meste rock, altså ac/dc, guns n' roses, led zeppelin, black sabbath etc. + metal som hammerfall, iron maiden ++.

Hva er de store forskjellene på amper som Vox, Marshall, Fender, Hughes & Kettner, Line 6, etc..

Hva blir den største forskjellen på transistorforsterkere kontra rør?

Skal begynne og spille i band, så trenger noe som kan gi litt lyd fra seg, hadde egentlig ikke gjort noe om forsterkeren var litt allsidig heller, fin clean lyd hadde vært fint.

Har tenkt og prøve litt forskjellig snart, ville bare høre om deres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er marshall superhypet, og du får mye feitere rocke- og metallyd fra en ENGL.

Hvis du titter f.eks. her, har du en knallbra forsterker innen gitt prisramme som ikke krever et flyttemannskap for å transporteres. Plenty futt til øving og mindre gigger - og skal du spille en gig på et ultrastort sted, så mikker du opp ampen uansett.

Og har du midlene, så er rør å foretrekke. Greit nok, du må være litt ekstra forsiktig under transport og må skifte rør kanskje en gang i året/hvert halvannet år, men du får igjen for det med feitere lyd.

Beklager om jeg kanskje reklamerte litt kraftig, men jeg er ENGL-frelst, og hos lick koster den ampen 1000kr mindre enn hos sound1.

Skal du ha dønn kjedelig rockelyd, kjøp marshall. Skal du ha muligheten til samme dønn kjedelige rockelyd, men i tillegg kunne låte dødsfett hvis du vil, kjøp ENGL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jo veldig fin ut da, men jeg syns den virket litt dyr i forhold til hva specen var, men kan jo hende jeg tar feil, har ingen erfaringer med engl, har du prøvd den der? Er det vanskelig å få bra lyd ut av den eller? Hvor mye koster det forresten med rør da?

I forhold til en marshall JCM2000 TSL602 50watts. hvordan er den da? Helt lydmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha rockelyd kan det jo være smart å ha en god distortionpedal også. Jeg har omtrent null erfaring med slike, så jeg skal la være å anbefale noen. Men jeg har A/B-testet min Marshall Valvestate 30watt (transistorforsterker) mot en Marshall JCM800 50watt med tvilsom høyttaler (rør), og det er hevet over enhver tvil at rørampen låt best.

Den store forskjellen på tranistoramper og røramper er: OK lyd vs. superfetkongepsychofunkadelic lyd.

Hold deg unna transistorforsterkere hvis du skal bruke dem til noe annet enn gutteroms/hybel-amp, det er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha rockelyd kan det jo være smart å ha en god distortionpedal også.

Går du for ENGL' date=' trenger du ingen støyende, lydfortynnende distortionpedal. Det er plenty vreng i forsterkeren, som er ultratight og tvers gjennom svinrå. Screamer comboen koster 9000kr, en Marshall DSL 401 combo koster 8000 (TSL 602en du nevnte koster 12390,-). Den ekstra tusingen sparer du inn ved at du ikke trenger noen ekstra vreng-/boostpedal for å låte fett.

Koster ca. 200 for et utgangsrør, så det vil vel si at du må ut med opptil 400kr i året for rør, da hvis du spiller en del. Fortrinnsrørene holder temmelig lenge, og er attpåtil billigere, så de tenker man ikke så mye på.

Men hvis du på liv og død må ha noe Marshall-aktig ved lyden, så kan du sjekke ut Morgan sine rørforsterkere. Denne her banker etter min mening en marshall, og er attpåtil billigere. Vinn-vinn situasjon. Men med den forsterkeren vil du nok gjerne ha en pedal av noe slag for å perfeksjonere lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva du spiller så har en JCM 800 Lead vært super for deg,til nød JCM 900 SL-X..

800 ampen er vanskeligere å få takk i brukt enn 900'en pga,,800 er mange flere som synes låter bedre,derfor mere ettertraktet..

Men begge ampene låter KANON!! :twisted:

Tenk over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det er veldig tvilsomt at du trenger å bytte rør hvert år. Det er utgangsrøra som blir utslitt fortest, og de holder vel 2-5 år avhengig av bruken av ampen. Preamprøra holder lenger.

Det er blitt vanskligere å få tak i 800 amper, pga at eierene tviholder på dem (Inkludert meg) Dette fører til at folk forlanger og gir mer for dem.

Det samme skjer til en viss grad med 900 ampene, selvom disse ikke er like ettertraktet.

Slash/Silver Jubilee osv er det langt færre amper av, mendet dukker støtt og stadig opp noen til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten' date=' det er veldig tvilsomt at du trenger å bytte rør hvert år. Det er utgangsrøra som blir utslitt fortest, og de holder vel 2-5 år avhengig av bruken av ampen. Preamprøra holder lenger.

[/quote']

Han sier da at han skal begynne å øve med band, noe som betyr at han gjerne må ha litt volum på sakene. Høyere volum = mer rørslitasje. Jo greit, rørene kan holde lengre, men Marshall selv anbefaler da rørskifte minst hvert 1,5 år.

Med et budsjett som har øvre grense på 10000kr, er det vel uansett tvilsomt at en JCM 800 + kabinett vil være aktuelt. Men for å være ærlig, skjønner jeg ikke fascinasjonen med Marshall. Greit nok til brun/gammeldags rock'n'roll, men til moderne metall er det jo håpløse saker. Greit nok Zakk Wylde har en feit metallyd, men så inneholder vel ikke JCM 800'en hans særlig mange originale komponenter lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det ikke som at han har tenkt til å spille så mye moderne metall.

han refererer til acdc, G n R, black sabbath, iron maiden osv

Jeg skal ikke påstå at en marshall er det beste alternativet, men det er absolutt ett alternativ,

Jeg kan ikke skjønne at du ikke kan finne et komplett marshall halvstack til under 10000.

En topp til rundt 5500-6000 og kabinett til 3-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.