Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det garanti/ reklamasjon på rør


Gjest finnD

Anbefalte innlegg

Kjøpte en splitter ny Princeton Reverb 68 fredag forrige uke. Desverre er det slik at etter jeg har spilt en stund, kommer det "tube- rattle", som er såpass fremtredende i lybildet at jeg blir over middels irritert. Dette er med volum på 2(soveroms- nivå). Øker jeg volumet, øker også volumet på rattlinga. Er det noen med som vet om dette en garanti/ reklamasjonssak, da det med 98% sikkerhet skyldes rørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en splitter ny Princeton Reverb 68 fredag forrige uke. Desverre er det slik at etter jeg har spilt en stund, kommer det "tube- rattle", som er såpass fremtredende i lybildet at jeg blir over middels irritert. Dette er med volum på 2(soveroms- nivå). Øker jeg volumet, øker også volumet på rattlinga. Er det noen med som vet om dette en garanti/ reklamasjonssak, da det med 98% sikkerhet skyldes rørene?

Du kan jo ta en telefon til butikken du kjøpte den fra, de burde kunne gi deg et utvetydig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at ampen bare var en uke gammel! Helt klart en reklamasjonssak som butikken må fikse! Men hva med etter tre måneder? 6 måneder? Tvilsomt om noen vil dekke det... Der kunne en fra en musikksjapper kanskje opplyse om praksis...

Det eksisterer meg bekjent ingen rettspraksis på hvor lenge en må kunne forvente at rør varer. Hvor langt butikken er villig til å strekke seg, blir derfor et servicespørsmål, som garantert varierer fra butikk til butikk.

Det er nok uansett hevet over enhver tvil at rør (og alle andre forsterkerdeler) skal vare i lenger enn én uke, slik at røret (forsterkeren?) har en mangel etter fkjl. § 15 annet ledd bokstav b. Kjøper (forbruker) kan da kreve avhjelp dersom det reklameres innen de relative og absolutte reklamasjonsfristene.

Det ble spurt tidligere om det er noe som tilsier at røret "ikke skal holde i to år". Spørsmålet er vel heller hva som tilsier at røret skal vare i akkurat to år (eller en hvilken som helst annen tidsangivelse). Det eksisterer ingen hovedregel juridisk om at ting skal vare i to år (ikke å forveksles med den absolutte reklamasjonsfristen etter fkjl. § 27 annet ledd).

For øvrig er det lurt å ikke blande garanti med reklamasjonsrett. Garanti avhenger av avtale mellom produsent eller butikk og forbruker, og skal gi bedre rettigheter enn loven. Imidlertid har trådstarter i dette tilfellet sannnsynligvis reklamasjonsretten i behold, slik at man kan se bort ifra eventuell garanti her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill :)

Ampen er kjøpt hos Helland musikk i Skien. Stort sett god sørvis der så jeg regner med at det skal gå greit å få fiksa det. Tenkte bare det kunne være greit med noen gode argumenter dersom det skulle vise seg at det skulle bli problematisk.

Endret av finnD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg nysgjerrig på hva du syns om ampen. Er hypp på en slik selv.

Liker den meget godt! Helt klart verdt å sjekke ut om man er ute etter en lavvattsforsterker.

Første ampen jeg har som ikke har el- 84 rør og 12" element.

Den er ikke akkurat allsidig. Men, den låter varmt og stort, med nydelig reverb og trem. Passer perfekt som stueforsterker med volumet på 2- 3. Den liker ikke "feite" fuzzer, som feks "Wren and Cuff - BoW" og "Hovercraft - Ionostrofear", så godt. Men alt annet av effekter jeg har fora den med låter supert.

Har problemer med å slutte å spille :D

Endret av finnD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare det kunne være greit med noen gode argumenter dersom det skulle vise seg at det skulle bli problematisk.

Jeg tenker følgende:

1) "Den skal da vare lenger enn én uke? ;) "

2) Hvis ikke ovennevnte går, får du vennlig vise til at du har jussen på din side, og at du, som forbruker, har krav på avhjelp etter forbrukerkjøpsloven §§ 29 og 30.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.