Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tokai Golden Sound Stratkopi


areinhar

Anbefalte innlegg

Mener du Goldstar Sound?

Disse fantes i flere varianter så det å prissette ut i fra et ca årstall og uten benevnelse er ikke lett.

Er det av type 60`s inspirert, kom de som ST50R, 60R, 70R, 80R 100R og 120R. Tallene indikerte i sin tid verdien i Yen, ergo en ST50R kostet 50 000 yen mens en 120R da 120 000 yen. Sistnevnte mener jeg kom med brazilian rosewood og andre kanaonspecs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten sikker på dette: Billigmodellene hadde U form på halsen, en kropp bestående av 2 eller tre deler. De dyrere hadde V form på halsen og ofte en 1 eller maks 2-delers kropp. Den mest solgte modellen var den til 50 000 YEN. Som oftest er det denne folk har (den var blant annet en storselger i England rundt 1982).

Så sjekk formen på hals og hvor mange deler kroppen består av.

Alle hadde jevnt over god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt. På festeplaten til halsen er det et 6 sifret serienummer, det skal visst bety at det er en ST70, den er lakket svart så jeg kan ikke se treverket på kroppen. Ellers har den rosewood gripebrett. Serienumneret begynner med 2, som betyr at den er laget i 1982 ifølge en Tokaiside. Tok av halsen og i enden sto det preget 2-18. Kanskje 1982 uke 18?

Endret av areinhar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din har ikke 'spaghetti-logo'. Det tyder vel på at den er litt nyere enn fra 82, tror jeg.

http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-fender.html

Som det fremgår i linken så overtok Goldstar Sound for Springy Sound-modellene i 84.

Har ikke stålkontroll, men jeg mener å huske at Springy Sound-modellene er en tanke mer ettertraktede enn Goldstar Sound-modellene. Dette henger vel litt sammen med at mange anser perioden fra slutten av 70-tallet og frem til starten av 80-tallet som høydepunktet for japanske F- og G-kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge oversikten hadde Goldstar Sound "script logo" som min gitar har også i 1982. Første tall på serienummeret viser årstallet, for min del 2=1982. Og de lagde Goldstar Sound i 1982. Slik jeg ser det fra oversikten produserte Tokai både Springy Sound og Goldstar Sound i 1982. Men er jo ikke ekspert..

Endret av areinhar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.