Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg å finne bassforsterker+kabinett


UglyCasanova

Anbefalte innlegg

På tide å hjelpe en bass amp n00b. ^_^

Jeg spiller på en Bass VI (6-strengs bass). Nå som vi flytter inn i et nytt øvingslokale kan jeg ikke lenger bare låne forsterker, så da må jeg punge ut litt (hehe, punge).

Tror jeg bør ha noe som får VIen til å høres mer ut som en bass, med tanke på at strengene ikke er større enn .095-.026.

Det kan være nytt, det kan være GODT brukt, så lenge det gjør jobben. Bryr meg fint lite om hvilket merke det er. Transistor, rør? Samme for meg.

Krav: Det må spille HØYT. Spiller støymusikk, så litt headroom hadde vært fint, slik at alle fuzzpedalene får vist seg litt frem. I tillegg har vi en aggressiv trommis. En ok EQ hadde også gjort seg.

Busjett: Helst ikke så mye mer enn 7000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha noe som er lett i vekt, er jeg enig med Mytola. Neodymelementer og en EBS Reidmar er billig og spiller veldig bra. Dessuten veier det ikke noe.

Har en Reidmar, en 4x10, og en 2x12, og vet ikke helt hva jeg liker best. Begge kassene spiller så høyt at skal man ha mer volum trenger man hjelp av PA uansett, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til EBS Reidmar, men en Bass VI har godt av en amp som har mer til felles med en gitaramp enn en bassamp, derav forslaget om HD130. En Bass VI er jo rett og slett en Fender Jaguar med tre pickups, stemt en oktav ned.

Min erfaring er at en bass kan låte veldig bra gjennom en dedikert gitaramp, men en gitar sjeldent låter bra gjennom dedikert bassamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg lyst til å hjelpe, men jeg er faktisk veldig usikker på hvordan du ønsker å låte. Du skriver at du vil " får VIen til å høres mer ut som en bass", men snakker samtidig om støymusikk og "alle fuzzpedalene". Jeg registrerer at du uansett skal spille HØYT. Derfor:

Skal du spille høyt med tyngde i de ekte bassfrekvensene er det ingenting som kan erstatte mye effekt og kabinetter som kan flytte mye luft. Glem vreng for dette, siden vreng flytter mye av lydtrykket opp i frekvens og der trenger du mindre effekt for samme mengde lyd i dB. Jeg har hatt EBS Reidmar og er nok redd for at den kan ha litt lite headroom for å spille kraftig bass i den settingen du beskriver. Du bør opp på minst 500W RMS i 4 ohm, etter min mening. Her er moderne klasse D-forsterkere det som gir mest trykk for pengene i fysisk lette løsninger. Går du for en slik løsning må du gjøre all vrengen på utsiden av ampen. Jeg tror kanskje dine krav kan passe godt med en hybrid med rør i preamp, og jeg har listet et par slike nedenfor.

Skal du spille med vreng som den dominerende lyden, så er det noe annet du snakker om, og da ville jeg tatt imot rådene om gitarforsterkere eller brukte rørforsterkere.

Kanskje Orange Tiny Terror Bass 500 er noe for deg? Alternativt har Hartke HA 5500 en skikkelig 10-bånds EQ som gjør at du kan forme lyden. Hartke dukker ofte opp brukt i ulike modeller.

På kabinettsiden vil jeg si at du kan gå for nesten hva som helst, men skal du spille høyt tror jeg ikke du bør gå for noe mindre enn 4x10. Vil du ha mindre vekt å dra på kan du forsøke å få tak i 2 stk 2x10 8ohm som du stabler og parallellkobler slik at du får total last på 4 ohm på ampen.

Kjøp gjerne noe brukt.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62654576

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også stemt på noe klasse D, type Orange Terror Bass (eller hva med den nye OB1?)

Har jo kommet et par nye, 300w, 500w, 1000w fra Orange - Bassamp med blendcontrol for en ganske fet vreng / fuzz. Kunne jo vært noe?

Ellers har jeg selv hatt god erfaring gitar igjennom MarkBass topper og bass-cabs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også stemt på noe klasse D, type Orange Terror Bass (eller hva med den nye OB1?)

Har jo kommet et par nye, 300w, 500w, 1000w fra Orange - Bassamp med blendcontrol for en ganske fet vreng / fuzz. Kunne jo vært noe?

Ellers har jeg selv hatt god erfaring gitar igjennom MarkBass topper og bass-cabs

Jeg er også veldig glad i Markbass, men tenker at det er først og fremst om man vil ha klar, dyp, definert og punchy bass. For den som liker mye vreng/fuzz, så tenker jeg at andre gjør det bedre for penga. Men har du et sett pedaler som tar seg av det, så er Markbass veldig bra. Får man en god bruktdeal, så er vel det innafor.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.