Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[NGD]Gibson SG Special 2015 Fireburst


hanzzen

Anbefalte innlegg

Min første nye gitar på mange år. Kjøpte denne da Gjøvik Musikkhandel hadde tilbud på alle 2015 modellene. 6k for en flunkende ny SG? Ja takk!

Hentet på Rema 1000 ved St Hanshaugen forrige Torsdag og spilt i ett sett siden da.

Når det gjelder forandringene Gibson introduserte i 2015 lineup-en, var jeg noe skeptisk. Bredere hals, robot tunere, hologram og Signatur på headstocken.

Bredere hals har jeg blitt forelsket i! Opplevde ofte at jeg skled av fingerbrettet når jeg spilte på første strengen, no more. Det betyr ikke at jeg hater normal Gibson bredde, men foretrekker helt klart bredere hals. Avstanden mellom strengene er den samme, så ikke mye justering som måtte til.

Robot tunerne, eller G-Force som det egentlig heter er litt blanda følelser. Super greit å kunne gå fra E Standard til Drop C med to-tre trykk, men å stemme manuelt gir ikke samme følelse som vanlige stemmeskruer. Merker veldig godt at det er en motor du drar i når du skrur på stemmeskruene og vanlige stemmeskruer. I tillegg må du skru mottsatt vei på D A og E strengene.

Hologram er fin ting. Lettere å finne ut om du har en Chibson eller ekte Gibson bare ved å se på baksiden av headstocken. Håper bare de bytter ut bildet av Les Paul neste gang til for eksempel å bare si Gibson eller noe slikt.

Les Paul Signaturen må også gjerne bort. SG skal helst ha blank headstock eller krona.

Kan trekke frem andre små forandringer. Lavere frets. Ikke merket store forskjellen her, alle noter kommer frem tydelig og fint.

Justerbar oversaddel, finfin for de som er litt tekniske. Ikke justert den selv enda, men kan tenke meg den er nydelig å ha hvis du for eksempel spiller slide eller bare liker å strengene høyt oppe.

Pickupene låter bra! Det er to stk Zebra 61' Humbuckers som sitter i den. Kommer nok til å sette noen Bare Knuckles i den, type PAF.

Matt hardware. Ingen spesiell kommentar. Fint å se på.

Halsprofilen er asymetrisk. 60's Slim Taper. dvs, den er tykkere på bass siden og tynnere på treble siden. Litt rar da jeg aldri har hatt det før.

Stort sett veldig fornøyd med Gitaren.

Hadde bare et bilde liggende av Gitaren.

CRXct25.jpg

Endret av hanzzen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.