Web Analytics
Jump to content

vokal pedal. hvilken?

Soundmannen

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har begynt sånn i det små å øve på koring da vi kun har en vokalist. Jeg er en helt uerfaren vokalist.

Jeg ønsker en vokal pedal som har forskellige kule effekter, legge på flere stemmer og kanskje en god autotune som IKKE høres ut som en robot. Synger litt surt til tider.

Noen forslag? Har kun såvitt prøvd boss VE-20, men ønsker å høre om deres erfaringer fra andre merker også. Synes selv ve-20 funker, men har som sagt prøvd den lite, og ikke prøvd autotune osv

Etter min mening (det er mulig det finnes dyrere løsninger jeg ikke kjenner til), så ligger TC Helicon et lite hestehode foran konkurrentene. De låter litt mer naturlig, rett og slett, sammenlignet med pedalbokser fra Boss, Digitech etc. Jeg har selv en Digitech-boks av litt eldre modell. Den gangen kostet TC Helicon-tingene litt mer, så jeg tok meg ikke råd til det. Nå har utviklingen gått videre, og TC Helicon er fortsatt litt bedre, og konkurrerer nå også på pris.

Vi (amatørcoverband) har sjekket litt for vår vokalist, og foreløpig er det TC Helicon Voicelive Play som gir mest for pengene ift. våre behov.

http://www.tc-helicon.com/en/products/voicelive-play/

Dersom du skal harmonisere med et bestemt instrument, så har akkurat denne ikke den funksjonen (instrument inn/ut), men den har en interessant Room Sense-funksjon med innebyggede mikrofoner som fanger opp musikken i rommet. Du kan også bruke AUX-inngangen til dette (line level)

Edited by sarge

Jeg svarte ut fra overskriften, altså ønske om en vokalboks. Jeg er likevel enig med Hank (Anganske Masse). Det er ikke noe substitutt for å øve.

Jeg vil også si at det er veldig få som har øre for musikk som synger falskt hvis man synger i sitt komfortable stemmeleie. Men det avhenger av at man hører seg selv. Med andre ord trenger du god monitorering i en bandsituasjon. Hører du ikke deg selv er er du relativt sjanseløs når det gjelder å synge rent.

Edited by sarge

Er egentli når jeg tenker over det også enig med Hank. Ja jeg vet monitoring er viktig, og det har vi plenti av.

Grunnen til at jeg tenker "boks" er at vi spiller mye som trenger masse kor som f eks bon jovi osv. Da for å kan legge til litt efekter osv.

Skal se på tc! :)

VoiceLive2 er en OK maskin. Jeg har god erfaring med den.

(Den koster minst 4 Rema poser med daglig varer i)

Hvis du bestemmer deg for den ta kontakt.

Jeg kobler den på en ikke helt tradisjonell måte. Jeg mener at jeg for bedre resultat enn produsent selv.

Kan beskrive koblingskjema en annen gang.

Det finnes en billigere utgave som heter VoiceLive Play. 1700.- på finn.no

Jeg har ikke prøvd den men du kan hvis du vill.

Nyeste utgave heter VoiceLive3 og den er rettet til både vokal og gitar. Koster ekstra