Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte rør selv?


Anbefalte innlegg

Heheh, man merker jo det om den ikke høres ut som den skal. Nå er det jo kanskje litt vanskeligere om du ikke har en referanse fra før.

Om alle rørene gløder og du ikke opplever noe unormal lyd, så er det vel bare å la være.

For levetiden er det jo kanskje greit å ta rørbytte, men det aller meste skal holde seg i flere år avhengig av bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

FIXED BIAS: Det finnes to typer av rør forspenning som vanligvis brukes i gitar forsterkere. Eksemplet ovenfor viser til "fast forspenning". Dette navnet er noe misvisende for oss vanlige folk. Når det henvises til "fast skjevhet", vi virkelig henvise til å bruke en "fast" negative spenningen over nettet. Når du ser en forsterker med en justerbar skjevhet (trimpot), dette er faktisk en fast skjevhet forsterker fordi vi "fikse" en viss jevn negativ spenning som per spesifikasjonene til forsterkeren og rør (e) som brukes. Så en fast skjevhet forsterker kan ha en bias justering eller kan virkelig festet til en verdi produsenten sett for optimal ytelse. Mesa Boogie er et godt eksempel på dette. Alle Mesa Boogie forsterkere utelukke forspenningsjustering fra deres design. De har "sett" bias punktet til å yte maksimalt for sine forsterkere. Hva om rør med forskjellige spesifikasjoner? I Mesa Boogie sak, de teste alle sine rør til en veldig spesifikk spesifikasjon som er en optimal match for sine forsterkere. De fleste selskapene ikke gjør dette og gir en skjevhet justering for muligheten til å bruke forskjellige eller "out of spec" rør. Ut av spec rent betyr at rørene 'specs variere fra rør til rør, ikke at rørene er dårlig på noen måte.



CARHODE BIAS(Blackheart Little Giant): Den andre brukte metoden i gitarforsterkere er katode bias. Katoden skjevhet ikke er avhengig av å holde en jevn negativ spenning over gitteret. Istedenfor en motstand er plassert mellom katoden og jord og gitteret er referert til jord med en verdi stor motstand. Dette vil indusere spesifikk virkemåte i røret som skal "stabilisere" forspenningsstrømmen. Katode bias er noe komplisert for denne artikkelen, men det er mange gode artikler på nettet som går i dybden for deg tech-hoder der ute. Det jeg kan fortelle deg er at fast skjevhet er normalt brukt for høyere drevet forsterkere mens katoden skjevhet er normalt finnes i lavere wattstyrke forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Den 18 August 2015 at 0.59, pretty_zeeko skrev:

Føler bare for det siden den er 6 år gammel og brukt i 19mnd. Jeg vet egentlig ikke hvordan man kan finne ut om rørene er dårlige eller ikke. Kan man høre det? noen triks? Kan man se det på røra?

De pleier å produsere ulyd, som regel. Også utvikler rør BLÅ LYS i selve sylinderen (glass Delen) like før de tar kvelden. Må nevne at det er enorm forskjell på rør, Finnes masse søppel og bra rør. Har du Fender rekomandert er å bruke TELAM, mange sverger med livet at TELAM gir ekstra liv til single coils, Mullard er legende til Giby, Marshall og hambucker elskerne. Samtidig seriøse musikere mener at mann bør satse på branded rør, d.v.s. Fender, Boogie, Marshy, Hiwat branded o.s.v. de begrunner påstand med overlegen intern kontroll. Må tillage at rørene er noen som kafe og teen er i planteverden. De store amp navnene vett dette factum, og betaler med gul folk som kan dette med rør inn og ut. MEN HUSK, INGETING JEG SKREV ER DOGMA, LOV; OG KRAV er Å HA EGNE MENINGER. Håper og forlanger kritisk tankegang, mange selger NOS MULLARD opp til kr 10000, så kritiken er krav hvi du er ikke full millionær. Min mening er å bruke rimelige men pålitelige bra sounding rør. Siemens, Tesla, Og massevis østeuropeisk rør. Rør produksjon krever prehistorisk teknologi som de landene i øst har i overflod, med forbehold at intern kontroll virker , som regel de kontrollerer Vodka midt i arbeids skiftet :wacko: Vennligst ikke var sur for min ganske lange "foredrag". Av såen uforpliktende samtaler kommer mye godt fram. Trenger ikke å lege til at min kunnskap om rør er i høyeste grad kritikkverdig! Richie Blackmore sagt til meg ved fotball mach  på Ekeberg om en norsk band fra Trondheim (too much love-to litlle acknowledge, tilførte også ( too huge gap betwen ambisjon & talent) Whiskey head, tømte en helle flaske Jim Bean på bare få sekunder, GLEMER HAM ALDRI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19 August 2015 at 22.30, pretty_zeeko skrev:

Da stikker jeg på 4sound og bestiller nye rør i morgen. Har det noe å si om jeg setter inn ECC83 S istedenfor ECC83?post-14485-0-31465300-1440016203_thumb.j

 

Den 19 August 2015 at 16.50, MartheyG skrev:

Little Giant trenger ikke bias-justering, så bare å bytte i vei. Hadde en tidligere som jeg byttet originalrørene i, og synes ampen fikk litt mer fylde av det.

Litle Giant er Cathode BIAS selvjusternde.

 

Den 19 August 2015 at 16.50, MartheyG skrev:

Little Giant trenger ikke bias-justering, så bare å bytte i vei. Hadde en tidligere som jeg byttet originalrørene i, og synes ampen fikk litt mer fylde av det.

Correct, mine ører forter meg at L.G. for nyt lyd dimensjon(Ampen får tiger brøl med svart fin nyanse av spennende artikulert musikalitet ala Peter Green) med dene juvelen i V 1, Bruker nå 7025 i min Blues Junior, Marshall Class 5 og Marshall dsl 2000 dsl 401.

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TAD_Premium_Tubes_TAD_Pre_Amp_Tubes_SELECTED/7025_WA_TAD_HIGHGRADE_Premium_Selected_2192 Angrer ikke noen for kr 100 som er vanlig pris forskjell i forhold til ecc 83. Hørte mye bra omElektro Harmonics som er ripp of av 7025.

http://www.banzaimusic.com/EF86-6267-EH-Selected.html?printable=Y Her er linken til Electro Harmonics "bomben" EF86 /6267 Selected, Hight Grade Tube, har noen prøvd dem her på forumet? Er innteresert om er SÅ bra som mange hevder?

Endret av Joska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.