Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk støt fra mikrofon - Trenger hjelp til å løse problem


the_m0narch

Anbefalte innlegg

Getting shocks from the microphone
Hei. Har et problem med riggen min. Informasjon under på engelsk da jeg kontaktet Boss for å prøve å få et svar fra dem. Det har jeg ikke fått, så da prøver jeg meg her. Håper noen har litt råd til meg! :)

"Some years ago I was living in the states and I bought the american version of the RC-300 (110v) and I absolutely love it. I've since then moved back to Norway (230v) and I'm using a goldsource stu1000 (http://www.amazon.com/Goldsource-STU-1000-Voltage-Transformer-Converter/dp/B003OPFJD6) to transorm the 230 voltage from the electrical outlets to the 110v the RC-300 needs.
Recently I expanded my little music room with yamaha studio monitors, and when I pieced it all together I got a nasty surprise...
My rig now consist of:
- Boss RC-300 (110v)
- Goldsource stu1000 (voltage transformer)
- Shure sm58 (NEW)
- Takamine EF341SC (Electric acusitc guitar with the CT4B II preamp),
- Yamaha HS8 (studio monitors, 230V)
- Unused jack and xlr cables.
Touching the microphone while the input level (i.e.: the input level from the guitar preamp) on the RC-300 isn't on 0 gives me small electrical shock. It's almost undetectable in my palms, but my lips still stings a bit now 4 hours after the incident. Will buy a voltmeter to investigate further, but haven't gotten that far yet. I've read several threads online where people have had similar problems and where it turned out to be ungrounded guitar amps that caused it. So, got some question that I hoped you could help me with:
1) Can I somehow replace the 110v-AC of the RC-300 with 230v? (by myself or by professional)
2) Is the RC300 grounded? Can it be grounded (by myself or by a professional)?
3) Is this a familiar problem with the RC-300?
4) Other thoughts or advice on the issue?
Kind Regards Jonas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg tror det har så mye å si, men hvorfor har du en 230 til 110V omformer til RC-300? Den bruker jo helt standard 9 volt DC, Max 320 mA, det klarer jo en standard Boss adapter, som kan brukes på vårt 230 volt nett....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at tingene dine har ulikt jordpotensiale. Kanskje er det dårlig jord gjennom signallinja til gitaren, eller gjennom mikrofonen, eller begge deler.

Løsningen er først å koble ting sammen, så begge linjer ender på samme potensiale, og dermed er like gode eller dårlige. Dette vil ta bort potensialforskjell mellom gitar og mikrofon, og det blir ikke lenger mulig å få støt.

Deretter å sørge for at det er god jord på riggen din. Dette er viktig!

I praksis:

1. Bruk en vanlig 9V-adapter til RC-300, slik askret foreslår. Helst en Fuel Tank eller lignende utstyr med god jording.

2. Koble denne strømforsyningen til samme stikkontakt som mikrofonen og preampen henter strøm fra.

3. Ring elektriker og få sjekket jordingen i rommet du bruker.

PS. Det er dritskummelt å diskutere sånne ting nettforum som dette, fordi de fleste ikke forstår hvordan sikkerhetsjord virker, og man får masse tilfeldige og dårlige svar. Det er folk som har daua av denne problemstillingen, de fleste i utlandet, men det har også vært en del alvorlige uhell i Norge. Det skal ikke tas lett på.

Du bør strengt tatt heller ikke ta mitt svar for god fisk, siden du ikke aner noe om meg eller min bakgrunn.

Men for all del, drit i forslag om vindhette og fantomspenning. Dette er helt på viddene.

Edit: formatering.

Endret av EBT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har hatt andre feil i utstyret, men jeg har følt slike svake spenningsstøt i dynisk mic i utstyr som jeg har opplevd forsvinne når fantomspenningen ble skrudd av. Det var riktignok en gammel og slitt mikser.

Jeg ville også forsøkt å koble opp gradvis for å se om det er mulig å avgrense kilden. Får du f.eks. støt dersom kun RC-300 og strømforsyning og mic er tilknyttet?

En mulig løsning som også gjør det sikrere er å bruke skilletrafo på mikrofonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt mulig du har hatt andre feil i ustyret, siden feilen denne tråden handler om ikke kan komme fra fantommating. Gitt at du har opplevd denne samme feilen, og ikke noe helt annet..

Det er en skilletrafo innebygd i SM58. Denne skiller hot/cold fra kapselen.

Problemet i tråden er at signaljord flyter, og derfor ligger på et annet potensiale enn hvor sikkerhetsjord skal ligge.

Synes ikke det er en ok fremgangsmåte å føle seg frem når man får støt og ikke. Ville heller koblet opp utstyret direkte og riktig, uten trafo og potensielle brudd på sikkerhetsjord, i stedet for å koble litt og litt feil og slikke i seg støt fra mikrofonen.

Det pågår mye forskning på langtidseffekter av elektrisk støt, og selv om man ikke dauer på direkten kan hjerte, hjerne og nervesystem få ulike skader som for eksempel kan manifesteres i form av arrytmi eller svikt flere år etter hendelsen.

Riktig måte å oppdage potensialforskjellen er å måle VDC og VAC med multimeter fra strenger (signaljord for gitar) til mikrofongitter (signaljord for mic).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om slikt, men vet at alt du er nær blir en del av den elektriske kretsen. Er de noe elektrisk utstyr du er nær som er ujorda?

Har opplevd samme problemet i et band, hvor vokalisten klaget på støt fra mikrofonen. Vi ga lenge det billige miksebordet skylden, og var nær ved å kjøpe et (unødvendig) dyrt et, men det viste seg at vokalisten hadde en ujordet ledning som strømforsyning på sitt pedalbrett og det var kilden til problemet. Sang han uten å være nær strømførende komponenter på gitaren så forsvant problemet. Løsningen ligger gjerne i noe man bare har glemt å tenke på, det var uhvertfall erfaringen vi tok med oss.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke noe særlig, da jeg ikke kan like mye om jordingsproblematikk som andre her på forumet.
Hva er det som er så håpløst med å bruke vindhette, rent bortsett fra at det potensielt farlige jordproblemet fortsatt er der?

Jordproblemet antok jeg med rette at andre forklarte mye bedre enn det jeg er i stand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike støt kommer jo av en potensialforskjell mellom deg og mikrofonen. Får du samme støt dersom du ikke bruker gitaren? Det er jo slik at når du spiller på en elektrisk gitar, så jorder du deg til signaljord for gitaren gjennom strenger og bro. Hvis jordpotensialet i mikrofonens chassis er annerledes, så vil du oppleve det du opplever. Jeg er usikker på om en akustisk/elektrisk er jordet på samme måte...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et bra forum! :) Tusen takk for svar og bidrag. Trodde jeg mottok epost når noen postet noe på tråden jeg hadde opprettet, men det gjorde jeg ikke. Så først svarene nå så beklager manglende respons. Her er en liten oppdatering:

Roland US (boss) skrev omsider:
"BOSS U.S. Hi Jonas, this is not necessarily a problem with your RC-300 and is most likely due one of a few different factors in your location, including the power available, as well as how you've connected all the rest of your gear.
You should try using it with just your microphone and some headphones to see if you can reproduce the issue.
To answer your questions:
1. You can contact your countries distributor to see about getting a BOSS PSA230 power supply.
2. There is nothing non-standard about the RC-300's electronics that cause grounding issues.
3. No. This issue can happen for many reasons not having anything to do with the RC-300.
4. Check out the following information that we have created help address ground noise issues. You can download this document at the following URL: http://cms.rolandus.com/.../Resolving_Grounding_Problems.pdf
Thanks for choosing Roland!"


Altså at det ikke er noe "nonstandard" med RC-300 som kan gi jordingsproblematikk. Om det stemmer vet jeg ikke for jeg er ganske grønn, men jeg ble oppfordret til å teste med hodetelefoner og uten høytalerne. Vet ikke hvor lurt det var å faktsik gjøre det, men gjorde det før jeg leste denne tråden og fikk da ikke støt.

Roland Norge derimot svarte: "Mic problemet ditt er 99% sikkert manglende jording, på roland men jording på gitaramp så phantom spenning går via munnen din,

Klart kan den bygges om, men om det bare er en kobling eller om det må byttes en trafo svarer ikke dokumentasjonen på, så da må vi faktisk skru opp å se etter for å være sikker."

Det ser kanskje ut som jeg har klippet og limt her, men det var faktisk hele svaret uten redigering.. :) Tolker det som at den komma-en er litt feilplassert oog burde vært før men og ikke etter jording. Uansett, høres det ut som en fornuftig forklaring? Jeg synes det er litt rart at jeg da ikke fikk noe problemer med hodetelefoner, men det er kanskje fordi det var "mindre strøm" i kretesen og jeg derfor ikke merket noe? Spør som jeg har vett til, beklager om det er helt på trynet.

Grunnen til at jeg har en spenningsomformer er todelt: 1) at jeg er en idiot 2) at jeg har et yamaha cp300 som for noen år siden lærte at trenger 110v og ikke bare en adapter.. (lar den synke inn..) Siden denne rc-300 saken ble solgt med en input på 110v, ja da tenkte at den trengte en spenningsomformer som kunne gi den ca. det. Kan hele RC-300 faktisk kjøres av et 9volts batteri!?! Da fattere jeg ikke hvorfor Roland Norge ikke anbefaler det... Jo færre ting jeg trenger å kjøre gjennom spenningsomformeren jo lettere blir hverdagen min. Så denne anbefales altså? http://www.4sound.no/gitar/tilbehoer/stroemforsyninger/t-rex-fueltank-classicVirker jo som en veldig ryddig løsning på å slippe den 110v ledningen.

Takk for fornuftige råd EBT. Skal kjøpe meg et multimeter på clas ohlson i dag og skal så teste spenningsforskjell fra gitarstreng til microfon?

Skal også kjøre alt gjennom samme støpsel. Det har jeg ikke gjort. I mitt hode var det logisk å "spre strømbelastningen" over flere utganger så ikke noen sikringer skulle ryke, men er vel ikke noe fare for det med denne riggen. Måtte nemlig gjøre det et par ganger når vi spilte live, men det var jo med en helt annen rigg. Skjønner nå etter å ha lest litt at det ikke er så lurt da det kan variere litt hva man får fra støpsel til støpsel, så det derfor er lurt å kjøre alt fra ett om man har mulighet. Kanskje kan hele problemet tilskrives at jeg ikke har brukt samme støpsel..?

Takk for hjelp og råd sålangt. Dere har jo overgått rolands svar en høy gang. Vil komme med en oppdatering når jeg har målt med multimeter og testet om det å ta alt utfra samme støpsel løser det.

PS: Følger nå tråden, så nå håper jeg at jeg får epostvarsler ved nye bidrag. Vil for sikkerhetsskyld stikke innom fra tid til annen og sjekke tråden i løpet av de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til RC300 og strømmen på den.

Selve looperen får strøm fra en strømforsyning som sitter utenfor boksen, en omformer. Strømmen som altså går inn i rcen, er allerede omformet ned til likestrøm, 9 volt.

Derfor sitter det ikke noen "trafo" eller krets i rcen, i hvert fall ikke en som skal gjøre jobben som er nevnt her, nemlig å gjøre om spenningen fra 110 eller 220 vekselstrøm og ned til likestrøm på 9 volt. Strømmen er allerede "omgjort" i plastboksen på ledningen som følger med.

Hvis "strømledningen" til rc-en er beregnet på 110 volt inn fordi det er en USA-modell, kan du enkelt skifte ut denne med en som er beregnet på 220 volt, og så kan du legge 110-voltledningen på hylla.

Da slipper du hele omformeren.

Du kan også kanskje bruke strøm fra en fueltank, men da må du ha kontroll på polaritet og hvor mye strøm rcen trenger, og at fueltanken leverer nok. RC-en bruker 320 mA.
Alternativt kan du kjøpe en original strømforsyning fra Roland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk CastorFiber. Pedagogisk og forståelig. Et eksempel for roland. Synd de ikke er mer interessert i å yte service og gir meg en sånn forklaring samt tilbyr seg å selge meg det jeg trenger.

Er det lov med et lite sidespor her?

Da jeg uansett er interessert i å utvide horisonten på pedal-fronten tenker jeg at det kanskje kunne vært greit å kjøpe en slik DC 9 V forsyner. Har da et spørsmål i forhold til RC-300 og valg av fuel tank. Fuel tank classic (http://www.t-rex-effects.com/fueltank-classic) har 8 utganger med 9v som tilsammen kan yte 500mA. Fuel tank goliath (http://www.t-rex-effects.com/fueltank-goliath) har 5 9V utganger som hver har 450mA. RC-300 tar maksimalt 320mA ifølge specs (http://www.bossus.com/products/rc-300/specifications/). Vil de resterende 180mA være nok til å drive en Dunlop Cry Baby (http://www.jimdunlop.com/product/cry-baby) samt 3-4 andre pedaler eller vil jeg da fort overgå grensen av hva fuel tank classic kan levere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.