Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2015 Gibson customshop priser?


RR73

Anbefalte innlegg

Gibson har holdt på med dette i snart 20 år.

Hvert år kommer det nye ting på Historic modellen som gjør at de blir enda riktigere.

Det er ikke vanskelig å kopiere en ekte Burst fra '59. Hverken for replikabyggere eller for Gibson.

Eneste grunnen til at de holder på som de gjør, er å få deg og meg til å ønske oss en ny Historic,

fordi den nye modellen er mye bedre enn den vi har fra før. Samtidig kan de jo også skru opp prisen.

Og så lenge konseptet virker så er det en flott måte å drive butikk på for Gibson.

Så hva er egentlig forskjellen på fjordårets Historic R9 og årets True Historic R9?

Mer "ekte" plastikk, riktigere lakk og håndpusset framside av kroppen er det eneste jeg vet er forskjellen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

JEG tror ikke Gibson sparer på kvaliteten når det gjelder disse modellene, og jeg føler alt pjattet om at merkenavnet står for x antall prosent av prisen på en såpass dyr gitar blir feil - jeg tror ikke man nødvendigvis får en bedre gitar i samme prisklasse om man velger en frittstående luthier. Som et stort konsern har kanskje Gibson større og lettere tilgang til kvalitetstreverk enn en enkelt luthier.

Her tror jeg ikke Gibson holder tilbake på noe, det måtte i så fall være grunnet restriksjoner når det gjelder bruk av ymse treverk.

Her er det mange meninger, og da helst fra de av oss som ikke har prøvd de forskjellige alternativene - megselv inkludert.

Jeg konstaterer at de som derimot har prøvd - og eier - originale 59'ere, forskjellige Gibson RI'er, high end replica 59'ere og high 59-inspirerte varianter som f.eks. J Gustavsson Bluesmaster, Stevens LJ, Bartlett retrospec, Yaron Bone osv., setter gjerne sistenevnte på samme nivå som de beste fra Gibson, og da snakker vi originale 50 talls varianter som flere gg dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ER nå 100k for en nordmann med middels inntekt ?

Her i byen tjener "alle" i full jobb 700-800k i året eller mer .

De kjører alle rundt med biler til 500-800k eller mer .

For en en proff/seriøs musiker ( de fleste her inne selvfølgelig- meg selv ikke inkludert.. ) , er dette småpenger egentlig . :)

Hvilken by er dette? :o Endret av tronni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gitarer dyrere i dag enn i gamle dager?

La oss ta et lite regnestykke. Gibson lagde i 1959 noen elektriske spanske gitarer som de gav navnet Les Paul. Disse kostet ca 2200 NOK m/kasse (307,5 * 7,1358 - omregnet med kursen fra 1960 fra Norges Bank sine sider).

Hvis en tar inflasjon år for år så kommer vi til en pris på: 24 323 NOK (4,8% pristigning per år)

Men tar vi en pris justert for lønnsøkning vil vi få en pris på 68 186 NOK (7,0% pristigning per år)

Verdt å merke seg at for ansatte i privat sektor er utviklingen en del høyere enn for ansatte i offentlig sektor enn snittet over osv, og for en selv gjelder det selvsagt din egen lønn, en kan også se prisutvikling mot konkurrerende produkter, har produktet endret seg (f.eks en mobiltelefon i 1999 er ikke en mobiltelefon i 2015 og dermed vanskelig å måle pristigning på, men en Les Paul er i denne sammenhengen faktisk ganske lik.....æh, untatt for puristene) etc etc....men dette er alikevel de to vanligste måtene å rekne ut prisstigning på.

For en elektrisk spansk gitar av typen Custom blir tallene slik:

Justert for inflasjon: 35 032 NOK

Justert for lønnsøkning: 98 207 NOK

Disclaimer: Pga lett hangover kan regnestykka over være helt feil.

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skjer, vil vel AxeFX ha utviklet seg til å låte ti ganger så bra som originalene også. DA blir det bra da!

Det stemmer nok. Den største, og kanskje eneste, forskjellen er at Axe-FX sammenlignes med noe som de fleste kan prøve. Hvem er det egentlig som har en '59 liggende på luringa? Jeg kjenner ingen.

Skal sies at Axe-FX for lengst er mye bedre enn de susete rørampene. Gibson har en lang vei å gå, men de har i det minste motoriserte stemmeskruer. Det er jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder ellers er det tullball ;)

Kall det hva du vil, men det er en Les Paul JUNIOR kjøpt tidlig på '80-tallet.

At utfordrer ikke uttaler epiriske tanker, gjør at man kan svare slikt Han sa ikke '59 STANDARD:

DBC cherry '59 Jr.. Har Jnrs. fra '56 og en '62 også.

(bilder er forresten knapt bevis). Slikt kan man laste ned fra ev'rywhere.

Endret av Hyrcanian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.