Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Idiotspørsmål ang. nyere Ibanez'


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, jeg spilte på Ibanez fra 80 tallet og oppover, men gikk for ett par år siden plutselig over til noe annet som passa stilen min bedre.
Ibanez parken min ble tynnere og tynnere, og nå er alt vekke..
Så sitter jeg her og glor på nettet og er svært nyskjerrig på de nye modellene i dag.
Er det noen av dere som har testet noen av dem..??
Hvordan er kvaliteten vs 2000-2010? De nye broene, etc..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 08' Rg Prestige jeg er knall fornøyd med! Ikke noe å si på kvaliteten der Trem'en (edge zero 2) er stabil som fy! Bånd arbeid fit&finish er også veldig bra. Men kvalitet kan sikkert variere fra modell til modell. Liker forresten hals innfeste på nyere ibbyer kontra de gamle med hals plate.

edit: Ser du lurer på modellene etter 2010 kontra før.. De har jeg ikke prøvd..?

Endret av Tarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siste jeg hadde var en 2010 UV777BK... Men den kan liksom ikke sammenliknes, for det er jo en signatur..

Men standard modellene jeg hadde fra 2004 bl.a. hadde jo andre typer broer og litt sånn.
Hører bare de sier at kvaliteten bare har falt og falt hos Ibby..
MÅ få testa en av de nye snart ass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten de aller billigste modellene (GRG eller noe) så opplever jeg at kvaliteten på Ibanez jevnt over er veldig høy og, nå skal jeg banne i kjerka, høyere enn hos Fender og Gibson når det kommer til gitarer i 3-4000-klassen.

Enkelte av de billigste Floyd-systemene, eksempelvis Edge III, får jo en del pepper, men nå er det jo vel stort sett Edge Zero /Zero2som gjelder? Hadde en av de nye RG7420-gitarene med Edge Zero2-systemet og det funket bra. Eneste var at det ikke funket så bra med altfor tykke strenger (mørk H-streng glapp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfart at nyere Ibanez (etter 2000) er av ganske så bra kvalitet.

En kollega av meg kjøpte nylig en RG350, som er en billig Korea-modell til 1500kr. Jeg ble totalt satt ut når jeg prøvde denne, ettersom det var en meget spillende gitar. Går du opp til mer high end klasser over 450 (Prestige/Premium), så syns jeg at du får veldig mye gitar for pengene. Det er selvsagt alltid greit å prøve før kjøp, men generelt så stoler jeg mer på Ibanez enn andre merker når det kommer til kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er forsåvidt enig, så lurte fælt på hva "the fuzz" handla om..
Var jo forsåvidt slik Ibanez starta.. sku være good bang for the buck liksom. Mye gitar for penga du brukte rimeligere enn hos andre fabrikater.
Edge ZII Har jeg enda ikke testa..
Ibby fikk jo pez for den super broa si. Husker ikke hva den het, men.. Den som sto på UV modellene til Vai hvertfall.
Ble jo trua med søksmål og det ene og det andre fra folka bak FR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det Edge Zero/II eller Lo Pro som gjelder.


Har en 2012 rg2727 med Edge Zero 7. Fin trem. ZPS-opplegget er litt sånn elsk/hat. Ingenting å utsette på byggekvaliteten på gitaren ellers. Helt på linje med en 2007 rg20071 (Edge Pro) og 2010 rg2560 (Edge Zero). Premium skal visstnok ikke være så dumme. Holde seg unna Iron Label.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er nevnt, så kan man gjøre om ZPS til full flytende ved å ta ut et par deler. Ikke vanskelig.

Jeg har bare en S470 med ZR, og tror ikke det er så enkelt å blande en ZR og "vanlig" trem hvis man skifter mellom flere gitarer, rett og slett fordi de oppfører seg litt forskjellig under bruk. Har ikke testet å ta ut de små delene som "gjør om" tremen. Jeg er ikke noen stor gitarist, men har funnet ut at flutter ikke lar seg gjøre på en ZR. Til det er den alt for stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg savner hvertfall de gode gamle RG modellene.. fra 92 til 2007.
DET var gitarene sine det! :D
Bare skifta litt pots, og pups, så var det der rene krigsmaskiner.
Så svært spent på de nye prestige modellene anna -14 og -15 nå altså.
Ny designa bridges, og i det hele tatt. Ser ut som en nysatsing på flere plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.