Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD (og et lite review)! Sire Marcus Miller V7 femstrenger


Alfi27

Anbefalte innlegg

God aften! Fikk denne bassen i posten i dag, og forventningene var skyhøye etter alt jeg har lest. Flere som påstår at den er fullt på høyde med deres Fender American Deluxe Jazz Bass... Vel, jeg har aldri prøvd en Fender American Deluxe Jazz, men jeg har prøvd og eid en G&L JB-2. Bassene er sammenlignbare, men de har noen viktige forskjeller. Blant annet har denne en ekstra streng, aktiv elektronikk og en utrolig tre-bånds equalizer som former lyden bedre enn mange forsterkere jeg har prøvd! Denne vil uansett være utgangspunktet og sammenligningsgrunnlaget mitt med tanke på at jeg ikke har prøvd så mange basser...

Ja, jeg er jo som nevnt ingen bassist, men jeg vil påstå at jeg kjenner igjen en god gitar når jeg spiller på den, og dette er jo tross alt «en slags» gitar (noen bassister vil muligens rynke på nesen av dette utsagnet?). Når det kommer til utseende har jeg fint lite å utsette på den, det eneste er bittelitt malingssøl på siden av 8. bånd, antakeligvis når de skulle male dottene på siden av halsen. Spillbarhetsmessig er den minst like god som G&L'en, og jeg merker egentlig ikke så mye til at jeg spiller på en femstrenger med unntak av at det trengtes en liten "bevisstgjøring" inni hodet mitt at A-strengen er faktisk den midterste strengen, og litt slike ting.

Bassen er laget i Indonesia, samme sted som G&L i disse dager produserer sin velkjente Tribute-serie. Forskjellen her er at alle deler og komponenter er laget av Sire «in house», og de har dermed full kontroll på absolutt alt i fra kobbertråden til pickupene til perlemoren (?) i inlaysa. For å ta litt spesifikasjoner, kroppen er laget av nord-amerikansk or (alder), i motsetning til mange andre basser i samme prisklasse som ofte bruker basswood. Halsen er lønn (litt usikker på om den er quartersawn, antakeligvis ikke) og varianten med fem strenger har også karbonforsterkninger i halsen.

Vil jeg anbefale denne bassen til andre? Absolutt! Om du bare er interessert i å prøve deg som bassist, eller vil legge til en flott bass til en større samling vil jeg påstå at denne bassen gjør en like god nytte. Som Marcus Miller og Sire sier selv, dette er "et slags prosjekt" for å tilby kvalitetsbasser til yngre mennesker, for en absolutt levelig penge. Jeg er ingen stor fan av Marcus Miller, hadde knapt hørt om fyren før jeg hørte om denne bassen, men han har et veldig godt poeng i det han sier i promovideoen. Litt usikker på hvordan han formulerte seg, men poenget var hvertfall å holde mulighetene for barn og ungdommer oppe til å drive med sunne hobbyer, og ikke la dem "gå tapt" i videospill og slike ting. Og forresten, selv om den heter «Jazz Bass» egner den seg like godt til tyngre sjangere (blant annet bassisten i Opeth bruker/har brukt en Jazz) om det skulle være noen tvil om det!

Her er også en liten demo av lyden! La til gitar også, men den er veldig tonet ned så du hører mest mulig av bassen!

Nuvel, nok snikksnakk! Her kommer et bilde av herligheten:

PS: det er et Hammond-orgel i bakgrunnen ja ;)

2015721_FullSizeRender-1.jpg

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun Thomann i Tyskland og en butikk i Italia som selger de i Europa foreløpig ;)

Dersom noen er i området er det selvfølgelig ikke noe problem å komme innom og prøve forresten :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.