Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

100 watt vs 50 /25...


askret

Anbefalte innlegg

Selv har jeg kjøpt en AMT SS10 med tanke på innspilling hjemme. Cleanlyden er fantastisk, men jeg har ikke helt fått tak på vrengen enda og lurer på om det skyldes voicingen eller om det rette og slett er fraværet av høytalerelement og luft som gjør det. Jeg ble dypt skuffet over Axe FX andre gangen jeg så Zappa Plays Zappa live, men skulle gjerne ha prøvd en til hjemmebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av den klassiske lyden i elektrisk gitarspill kommer av at mikrofonene plukker opp hva som kommer ut av høyttaleren og man får feedback (fortrinnsvis god eller kontrollert og helst kun antydninger). Man får heller ikke riktig opplevelse av gitarlyd om elementene er for små, 10" er et slags minstekrav.

Axe Fx mangler en feedback funksjon. Bosd Booster/Feedbacker og Fender Runaway (vanskelig å få tak i) er blant de få bokser som gir denne effekt.

Ibsen: de fleste modelleringer, Axe Fx inkludert, gir dessverre en litt tammere opplevelse sammenliknet med normale forsterkere. Fenomenet. Kan forklares med at gitaren trenger et kabinett med lyd for å oppføre seg normalt (man skal helst kjenne at det rister litt i halsen som følge av at lydbølgene gir egenresonnans).

Siden det er nødvendig med litt volume for at gitaren låter bra så virker det noe tåpelig å: 1- simulere et element, f.eks v30, i et FRFR kabinett og å 2- simulere en mik (f.eks en Shure Sm57) for annet enn variasjon.

Se på det slik (holder nå effektene utenfor):

I sekvens amp-kabinett-mikrofon (før PA) så er flaskehalsene rørene (blir varme, må biasjusteres, kan ryke og må skiftes). Hvis man går ut fra at gitaristen trenger scenevolum (altså at in-ear ikke er aktuelt) så trenger man forsterker og høyttaler fysisk.

Ergo trenger man følgende simuleringer:

-preamprør

-sluttrinnsrør

-element

-mikrofon

Sett at man putter enn Tiger Sharc chip på hver av oppgavene og sender signalet til en FRFR monitor. Fordelene blir valgbarhet (man kan skifte mellom forskjellige rørtyper, elementer og mikrofoner).

Hvis gitaristen foretrekker samme oppsett hele tiden (f.eks lyden av 12ax7 til EL84 til V30 til SM57) så er det mer et spørsmål om enklere vedlikehold (datachip vs radiorør).

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kjøpt en AMT SS10 med tanke på innspilling hjemme. Cleanlyden er fantastisk, men jeg har ikke helt fått tak på vrengen enda og lurer på om det skyldes voicingen eller om det rette og slett er fraværet av høytalerelement og luft som gjør det. Jeg ble dypt skuffet over Axe FX andre gangen jeg så Zappa Plays Zappa live, men skulle gjerne ha prøvd en til hjemmebruk.

Huh, jeg så ZPZ i går og må si at det er første gang Axe FX har overbevist meg live med noe annet enn metallband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha vært en dårlig kveld selvfølgelig, men det var påfallend; første gangen var jeg så imponert over gitarlyden at jeg gikk og kikket på de tre forsterkerne etter konserten, andre gangen så skuffet at jeg gikk og lette meg fram til Axe'ne fordi jeg lurte på hva som var greia. Men den første var også en betydelig bedre konsert.

Hørte Rammsund med en Kemper, det låt knall i verdens verste konsertlokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.