Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

100 watt vs 50 /25...


askret

Anbefalte innlegg

En 100w forsterker spiller dobbelt så høyt som en 10w forsterker. Som igjen spiller dobbelt så høyt som en 1w forsterker.

Forskjellen på 50w og 100w amp er 3db.

Nei, en dobling i effekt tilsvarer 6dB som i teorien er dobbelt så høyt. Om en lytter vil oppfatte det som dobbelt så høyt er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10db økning er vel en dobling. Men 6db økning kan oppfattes som 'dobbelt så høyt'.

Når jeg tenker meg om er det vel slik at 3dB er en faktisk dobling av lydtrykket, mens 10dB oppleves som dobling for mennesker (selv om det egentlig er en tidobling).

Så sånn sett spiller en amp på 100 watt dobbelt så høyt som en på 10 watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er teorien da, men nå er det slik at rørforsterkere spiller så jævlig høyt at ingen kan høre forskjell på disse decibellene.

Jeg har eid forsterkere i forskjellige wattstyrker og de har spilt minst like høyt hver eneste av dem, forskjellen ligger i hvordan forsterkeren er bygget.

Har spilt på 100W Marshall JVM som låt helt OK på moderat volum pga. En gang vi spilte konsert, stod det en Silver Jubelee på scenen. Den var helt umulig å kontrollere.. Den gikk fra 0 til uendelig høyt og ingenting i mellom. Lydmannen var forbanna, jeg fikk aldri noe god lyd ut av den og publikum syns den overdøvde alt.

I bunn og grunn så har wattstyrken ingenting å si, det er bare et pekepin. De spiller alle høyt nok til at du kan miste hørselen, men de oppfører seg gjerne helt forskjellig etter hvordan de er bygget og hva de er bygget for. Jeg har gitt opp røramper. De låter helt knall, men for mitt bruk er de desverre helt ubrukelig. Til og med min gamle Orange OR15 som kunne stilles på 7W ble for drøyt for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å få røramper til å oppføre seg nogenlunde normalt er kjøre output rett i dummy load, så til effekter og så en solid state power amp :-)

Jeg var superhappy med badcat unleash når jeg trengte å temme min 12watt tweed deluxe. Som var mesteparten av tiden. Unleashen gir deg 0-100 watt :D

Endret av Ptr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med de fleste er ikke publikum, men nettopp det at vi ikke spiller i band. Sånn som meg, så spiller jeg 100% av tiden min i en leilighet i blokk, da er det for meg ingen nytte med en volumpot på ampen når den uansett låter dritt på soverommet når man må ta hensyn til naboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var den j.vla tinnitusen som ødela alt som het glede ved 100w røramp, timer i øvingslokalet, stor p.a og fullt trommesett.

Suset ga seg heldigvis med årene (mer korrekt dempet seg) men man orker helst stuenivå. Og leter desperat etter kontrollert feedback.

Kan hende ligger svaret her:

? :-) Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med de fleste er ikke publikum, men nettopp det at vi ikke spiller i band. Sånn som meg, så spiller jeg 100% av tiden min i en leilighet i blokk, da er det for meg ingen nytte med en volumpot på ampen når den uansett låter dritt på soverommet når man må ta hensyn til naboer.

Ja, den ser jeg. Selv bruker jeg utelukkende AxeFX i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.