Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

100 watt vs 50 /25...


askret

Anbefalte innlegg

Stoler også på at ampen supplerer lyden jeg trenger for å høre megselv... Stole på at lydmannen gir meg det jeg trenger av egen lyd er i beste fall risikosport. Har hatt lydprøver der alt har vært knall... Spør om lydmannen har lagret oppsettet og når vi går på så er alt helt tullerusk... og ber om mer av whatnot i monitor, så skylder de på andre som ha klussa til så det går ikke...

Kjører forøvrig da amper i 20-35W-klassen som gir meg mer enn nok til de fleste scener i den liga jeg spiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavwatt forsterkere er en ting. Å prøve å lage noe som ikke er rør, men som etterligner det er noe annet.

Hvis vi f.eks. ser hva John Suhr tror er en "moderne amp" så er jo det spennende. Det er denne ampen:

http://www.suhr.com/Bella/ som han tenker som en pedalplatform.

Med effektene fra denne: http://www.fractalaudio.com/p-fx8-multi-effects-pedalboard.php

så vil man ha noe som har enkelt å ha med seg, og som bruker ny teknologi

samtidig som man fortsatt bruker en røramp som basis for både lyd og lytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffin: Hva slags lydfolk bruker du?

Aldri hatt det problemet.

Jeg har av og til brukt en egen CLR monitor hvor jeg både har tatt en feed fra FOH plus en linje fra Axe'n til sånn at jeg har hatt full kontroll (den har 2 innganger) over egen monitoring men bruker det sjeldnere og sjeldnere.

Det går jo stort sett i digitalmiksere nå og da får jeg alltid samme monitoring som på soundcheck med recall av scene.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt de som blir supplert... men det varierer jo, og eksemplene jeg dro er høyst reele selv om jeg må innrømme det er ytterkantene jeg kom med... men poenget var at det å basere seg på monitor kan fort vise seg å gi ugunstig effekt.

Derfor så kjører jeg ampen slik at jeg i allefall kan stille meg foran og høre meg selv om lydmannen ikke gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her.jvm1h. fantastisk sak.

Har comboutgaven av både den og JCM1. Synes begge låter veldig bra og siden jeg ikke spiller i band trenger jeg heller ikke noe større. Vurderer å skaffe meg JMP1 eller JTM1 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å eie 100/60/50/30/15 W røramper hjemme, men desverre er det ytterst få av dem som låter bra hjemme. Har ofte endt opp med å heller bruke Marshall MG med en POD for å leke med rundt i.. Ikke at det låt bra, men det er mye mer optimalt.

Har nå en 15-18W amp som jeg kan bruke hos mine foreldre på landet, eneste grunnen til at jeg beholdt den er fordi jeg har bygget den selv. Neste innkjøp bli en POD HD og et par gode studiomonitorer eller rett en kjempeliten amp på 1-5W max. Det er rett og slett ikke verdt å betale 10k for å eie en amp som man ikke kan bruke. Det blir som å ha en lastebil ståendes i garasjen som man ikke har råd til å kjøre fordi den bruker for mye drivstoff fra hjem til butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatt mye forskjellig som er brukt hjemme gjennom tidene. Som mange sier så er det ikke store forskjellen på 100W rør og 5W rør. Jeg spiller like greit med 100W Marshallen som jeg gjør med Orange Micro Terroren min, og får alikevel bedre lyd hjemme. Har lyst på en Axe FX igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bogner Shiva 20th anniversary låt fett uavhengig av volum. Det er 90 rørwatt, men en god mastervolum.

Den er nå bhttet ut til fordel for 2 Bogner mini heads på 20w, som spiller infernalsk høyt. Lenge leve Two Notes Torpedo Live :)

GASer enormt på Line6 Helix, som kommer i august.

Tenker den sammen med den ene Bogner headen, som har mulighet for input rett i poweramp kan bli en farlig kombo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert hjemmestudio/musikkrom her, spiller stort sett på gigvolum hjemme. Twin reverben kan bli drøy hvis dama og ungene er hjemme men deluxe, ac15 etc går helt fint å cranke.

Hadde vært sært for meg å spille 80% av tiden på helt annet utstyr enn det vi øver med og bruker live, brukt massentid på å skru en grei lyd på live ampen fordi man knapt hadde spilt på den.

Nå har vi kjøpt hus, med fjøs! Så nå blir studio/øvingsrommet laaaangt større.

Jeg har en liten vox mini med hodetelefonutgang jeg bruker en sjelden gang i blandt, spesielt på natta. Men den kosta vel noe sånn som 800kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del vil ikke noe av det digitale i dag klare å erstatte rørampene. Jeg synes jeg har en helt annen dynamikk med f.eks et Marshall 100w stack, enn det jeg har prøvd av digitale etterligninger. Nå skal det sies at jeg har lyst til å prøve Axe Fx2, for jeg kunne ha tenkt meg å hatt en hjemme, for å spille gjennom monitorer, og å spille inn enkelt. Problemet mitt er at jeg ikke har, og aldri har hatt tålmodighet til å lære meg slike ting. Blir for mange parametere. Ergo får jeg det heller aldri til å låte optimalt. Liker det beste enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Min 100W Marshall med Folkesson mod.låter nesten like bra på lavt volum. Nå har den vel og merke et lite innebyggd rørtrinn som går for fullt uansett volum. Er ihvertfall superfornøyd med allsidigheten. Men det er klart at det skader ikke på dynamikken å guffe litt opp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.