Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

WTF? Stor lydforskjell på patchkabler.


Anbefalte innlegg

Tok tidligere og laga meg noen veldig korte patchkabler med pannekakeplugger til pedalbrettet da jeg syntes jeg hadde for mye signaltap med standard butikkabler. Brukte en først en Mogami 2333 ubalansert 4 mm mikkabel som fulgte med en LR Baggs akkertpickup jeg kjøpte, og ting ble mye bedre. Omtrent null hørbart signaltap i første del av pedalkjeda som går til clean i forhold til gitarkabelen rett i forsterkeren. Nå satte jeg meg nettopp ned med pannekakeplugger og Mogami 2319, som er regna som noe av det bedre man kan bruke til patchkabler. Men du verden for et signaltap på 2319- kabelen, jeg laga to stykker så gadd jeg ikke mer. Svært hørbart lavere volum, mye mindre attakk og diskanten var svært avslepen. Har faktisk myyyye mindre signaltap gjennom alle åtte pedalene med 2333- kabel enn to pedaler med 2319.

Bruker Mogami 2524 til innspilling av gitar rett i lydkortet, og det er den mest transparente gitarkabelen jeg har prøvd.

Trodde ikke at det var så mye forskjell mellom disse to kablene. Noen som kan forklare hvorfor?

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassisk feil når man lodder Mogami kabel er den svarte plasten som ligger rundt +, den er strømførende og må strippes skikkelig.

2319 har mer kapasitans enn 2524, men det skal ikke gjøre slike drastiske utslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho-ho, *klask i panne!* se der ja. :D

Men 2333 kabelen har ørlite grann mer volum og slipper framleis gjennom mer diskant og mer attakk, noe som er merkelig siden den er tynnere og billigere. Høres rett og slett mer hifi ut i mine ører. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2333 har litt mindre kapasitans enn 2319 og 2524 (47 vs 35 pF per fot) men det skal uansett ikke gjøre noen drastisk forskjell, spesielt ikke hvis du har pedaler med buffer på brettet.

2524 er teknisk sett ikke spesielt transparent siden den har relativt høy kapasitans, men den er en klassiker som bare låter riktig synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har A-B testa fram og tilbake mellom en kabel 2319 og en kabel 2333, et par andre kabler og to pedaler med buffer nå, og allerede der er forskjellen hørbar i mine ører. 2333 slipper gjennom mest mellomfrevenser og diskant. Trodde ikke det skulle være så stor forskjell, men det er det. 2319 slipper nok gjennom litt mer av de høyeste mellomtonene, har en anelse mer trøkk der, men er mer avslepen i toppen. Men nå er jo 2319 en instrumentkabel, og 2333 en ubalansert mikkabel, 2319 har ståledere og 2333 har kobber.

2524 slipper gjennom de rette frekvensene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.