Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ang. blåsing/luft på kondensatormikk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skaffet meg en Studio Projects B1 kondensator mikroforn. Det står tydelig i bruksanvisningen at det ikke må blåses på mikrofonen, og at den absolutt ikke må bruke utendørs da det ikke skal mye vind til før den kan bli skadet.

Jeg lurer på hvordan det er med snakking og synging? Noen puster mer enn andre ved snakking/synging, og jeg lurte på om det var veldig viktig å skaffe ett pop-filter eller lignende før jeg begynner å sette mik'en til bruk? Er den såpass skjør?

Gratulerer forresten med en flott forside! Jeg har ikke vært innom Gitarnorge på en god stund, og ble skikkelig overrasket nå! :mrgreen:

Mvh,

JOachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. kondensatormikken vi har på skolen tåler hvertfall at vi synger ganske høyt og krafrig i. Vet ikke om dette kun gjelder den mikrofonen eller om det gjelder alle kondensatormikkene.. Men de skal jo tåle litt, da.. Hvis det er en instrumentalmikk har det sikkert også litt å si.

Men mikkene burde ikke være så skjøre at de ikke tåler noenting lissom! kan godt skjønne det med sterk vind, men vanlig sang burde den som sagt tåle.

Men nå er jo jeg heller ikke så dreven på dette området, du burde nok vente med å synge i den før du eventuelt får svar fra muth|n eller perottol..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syng i vei du!

Dette med luft kommer av at kondesatormikken har en membran med ganske stort areal, og sterk vind kan skape ganske stor kraft på den følsomme mikken. Men uansett volum du synger i så klarer du ikke å skade mikken.

Men pop-filter bør du uansett ha. Den hindrer p-er og b-er i å høre ut som ei basstromme. En bøyle med en nylonstrømpe rundt er ypprlig (og billig). Også slipper du å fylle mikrofonen med spytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kjøp deg pop filter. det gjør en kjempeforskjell og man kan skrike så fuckings høyt man vil uten en eneste sibilance feil, mitt pop filter kosta ca 320 kr. ha det min. 7 cm fra micen (hvis det er stor membran kondensator) og utenom det prøv deg frem... Du kan selvsagt ha den nærmere en 7 cm, men da kan man høre litt trykk innimellom men det gir litt følelse at vokalisten er nærme da. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.