Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stage Piano - Tips etterlyses


Griffin

Anbefalte innlegg

Ok... jeg er litt lei av å skru på halvdårlige plugins og spille på kjipt midi-keyboard... Har derfor tenkt å investere i ett greit stage piano...

Litt kriterier:

1. Bra piano lyder

2. Bra Rhodes og Wurlitzer lyder

3. 88 tangenter

4. Enkelt i bruk

Vær oppmerksom på at det at en som meg kjøper ett stage piano til 10k eller mer er som om jeg skulle kjøpt meg ett fly med modellflysertifikat...

Greit at det er litt motstand i tangentene, men jeg har dog forstått at god pianovekting er ikke så bra på el-piano (Rhodes o.l.) og Hammond og visa versa... så litt kompromiss der er jeg fullt inneforstått med.

Jeg har sett på Korg SV-1 som etter sigende skal gjøre veldig bra Rhodes og Wurlitzer og greit piano... så det er en åpenbar kandidat. Virker oversiktlig og enkel i bruk også.

Men er det noen andre stage piano i opptil og ca. denne prisklassen som definitivt bør vurderes sterkt og er det noen som har erfaring med og kan si litt hva de synes om Korg SV-1?

Har tenkt å kjøpe brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd disse Nord sakene er så jævlig dyre, jeg hadde samme problem som deg for et års tid siden og gikk for en midi løsning.

Jeg var såååå nære å kaste bort store penger på et nord stage men jævlig glad jeg ikke gjorde det da jeg endte opp med å droppe wurl/rhodes/hammond - gitar vekslingen live som jeg opprinnelig planla. Er alt for shaky på tangenter til å jobbe det inn i er live sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stage piano for meg er vel mer ett spørsmål om format... går fint under pulten. Det er ment å stå i ett hjemmestudio og kun det. Er selv for shaky til å touche tangenter live :)

Har fra før ett greit midi keyboard, men er ikke helt tilfreds med å styre med plugins i DAW. Jeg får det til altså, ikke noe med det... men jeg liker bedre å kjøre opptak rett inn.

For ikke å snakke om dersom jeg vil øve litt, så er det bare å slå på lydkortet. Trenger ikke slå på mac'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord er jo temmelig kjent for å være tha-shit... men som nevnt dyre.

En annen bekymring (som kanskje er grunnløs) er at det ofte er svært mye en kan skru på med ett Nord brett.

Jeg ser det f.eks. ligger ett Nord Stage EX 88 på finn... men det får litt pepper for dårlige simuleringer igjen, som jo Nord Stage 2 EX angivelig har fått orden på. Synes også muligens 15000 for ett utdatertprodukt blir litt for dyrt. Hadde vært en grei pris for det noe nyere Stage 2 EX 88. Det er jo lov å prute, men igjen, jeg synes alle de knappene virker litt rotete oppsatt og det kanskje blir lett å skru seg bort?

Midi keyboard skal bort... Keep it simple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarist/keyboardist/pianisten i bandet vårt har gått gjennom en viss oppgradering av utstyret nylig. Han forsøkte først Nord, og det låt strålende, men han syntes det var tungvindt å lagre og huske presets for lyder og slikt. Nå har han kjøpt Korg Kronos istedet, som er mye mer brukervennlig. Pianovektede tangenter, og så kjører han et rimeligere keyboard med "kjappere" tangenter inn via midi.

Nå vet jeg at dette er "litt" over prisklassen her, men poenget mitt var altså at Nord opplevdes som tungvindt å lære seg og bruke.

Min "take" på dette er at man godt kan se litt videre enn det som kalles "stage piano". Det finnes etterhvert noen svært gode keyboard/music workstations som har veldig gode pianosimuleringer.

Jeg tenkte umiddelbart Korg Krome 88 / Yamaha MOXF 8 / Roland FA-08 , men innser at det kun er aktuelt dersom du får en god bruktdeal. Korg Kross 88 virker jo også som en god mulighet.

Men til syvende og sist er sikkert Korg SV-1 fornuftig om du får en god deal. Det virker som SV-1 har samme kvalitet på pianolydene som Kronos, så dersom du ikke har bruk for alt det en workstation tilbyr i tillegg, så burde det være et godt valg. Korg SV-1 ser jo dessuten mye bedre ut. ;)

Edit: Gjorde et lite søk på "alternatives to Korg SV-1", og kom over anbefaling av Kurzweil SP4-8, og jeg ser også at Kurzweil SP5-8 (som har enda flere lyder å velge mellom) muligens er innenfor ditt prisområde. Men igjen: Korg SV-1 er en litt egen greie, både i look og funksjoner. Er det den du har lyst på, så er det selvsagt den du skal ha.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du forteller om hva du ender opp med. Jeg tror at dersom behovet ditt virkelig er slik du beskriver, så er Korg SV-1 et ypperlig valg. Dark horse i sammenhengen er for meg Kurzweil SP5-8. Det er mindre informasjon om dette enn forløperen SP4-8 ute på internettet, men SP5-8 virker som et veldig spennende produkt, blant annet med sliders som fungerer som drawbars i Hammond-simuleringen. Enklere å bruke enn Nord, men likevel ikke så intuitivt som de enkleste. Tangentene ser jeg enkelte beskriver som lette, nesten som semi-vektede. Prisen på Thomann er vel akkurat innenfor ditt prisområde, tror jeg.

Kortfattet review av Kurzweil SP5-8:

http://www.piano-keyboard-reviews.com/kurzweil-keyboards/kurzweil-sp5-8-review.html

Lydeksempler:

http://kurzweil.com/product/sp5-8/audio/

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert litt med han som spiller tangenter i band med meg også. Har foreløpig falt på Korg SV1... men kan være både 88 og 73 tangenter versjonen...

Litt nysgjerrig på Kawai ES7 også, men det er vel relativt nytt så lite tilgjengelig på bruktmarkedet tror jeg. Kanskje teste hvis jeg kommer over det, men har i utgangspunktet besluttet å kjøpe SV1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.