Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Basskutt på rytmegiter metall


Anbefalte innlegg

Ved lytting med noen høyttalere har jeg en ubehagelig lyd ved ca 120 Hz. fra gitarsporet på en innspilling vi holder på med. er basskutt så høyt på gitarspor normalt? Jeg tenkte at basskutt normalt burde ligge på 60-80 Hz.

(med høyttalerne jeg bruker i studio la jeg ikke merke til denne "ulyden")

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så godt til sjangeren, men det er ikke sikkert du trenger basskutt for å fikse problemet. Kanskje en kutt bare på problemfrekvensen er alt som skal til? Prøv deg fram med forskjellig Q-verdi. Ellers kan det jo være at du kan prøve deg fram med å endre mikkplassering ol under innspilling. Kan det også være at det er krasj med andre instrumenter i miksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Sikker på at det er 120Hz og ikke 100Hz? Det ville jo passe godt med brum fra likerettet 50Hz strømforsyninger.

Er det kun det nevnte opptaket som får den lyden på de høyttalerne?

Har du dobbeltsjekket opptaket med et godt headsett?

Det er mange mulige feil som kan føre til en slik lyd, og flere av dem kan ligge i avspillingsutstyr/romakustikk Jeg ville som sagt først og fremst sjekket opptaket med headsett.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte akkorder som booster denne frekvensen, det er ikke generell støy. Jeg har ikke lagt merke til det i headsett eller i studiomonitorene, det var når jeg spillte det av på hjemme anlegget det ble så tydelig. Det forsvinner ved å lage et kutt på ca 120 hz.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lytta litt nøyere både med andre monitorer og headsett. Og de "ubehagelige freq er der uansett, men mye kraftigere på mine Infinity SM 125, som jeg har hjemme i stua. Jeg kom fram til at freq mer nøyaktig er rundt 140 Hz, jeg får bare kutte litt her, alltså ikke basskutt akkurat.

Disse freq oppstår særlig med håndbak demping på C5 og D5 (ikke drop) powercords.

EDIT: kom plutselig på :blush: at jeg har fått en kink i nakken som påvirker det ene øret, mye som høres ut som støy i disse dager. Må jo bare legge detta mixegreiene vekk til øret er i orden igjen :wacko:

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Basskutt på rundt 100 kan være greit, ofte låter det kult med litt bassøkning på rundt 150Hz, liten dipp på rundt 300Hz og økning på rundt 3-8kHz.

Om det er litt for mye "ooomf" på gitaren, så kan det være at det kan hjelpe å også dra ned litt rundt 250Hz i tillegg til kutt på rundt 100.

Men noen høypassfiltere er ganske slacke, så prøv gjerne en drøyere kutt 48dB per oktav eller noe.

Eventuelt prøv å sett mikken litt lengre unna kabinettet neste gang for å unngå proximity effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Joda, selv med "nye" ører, er det helt klart. Mye bromming/oomf?/kjip basslyd rundt 140Hz på kraft kordene C5 og D5 (normal tuning). Får bare kjøre et smalt kutt der. Høres mindre i hodetlf. øker ved basspådrag.

Grunntone (D) ligger ca på 138Hz.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.