Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - Cyclone


börd

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for at det ikke skulle bli flere gitarer på meg om jeg ikke bygget dem selv. Men da det dukket opp en liten søt og rimelig Fender Cyclone på Finn kunne jeg ikke motstå. Så får jeg en NGD-tråd jeg også :-)

Jeg har lenge siklet på ett alternativ til min 70-talls Stratocaster fra 1980 - den er svær og tung og selv om det er langt mellom båndene føles gripebrettet trangt ved oversadelen. Jeg liker spillbarheten og lyden, men det er litt mer gitar enn jeg egentlig fortjener. En rimeligere Fender med kortere og bredere hals har vært på ønskelisten. Mustang og Duosonic har jeg sett på og hørt om, men Cylonen er ny for meg.

Selger hadde fått den omlakkert fra hvit til burgunder og plekterbrettet var malt sort. I tillegg var det mye klirr i halsen. Nå viser det seg at det ikke er en ordentlig "Short Scale", det er standard Gibson skala på 24,75 tommer, men fremdels kort til Fender å være. Og selv om jeg alltid har tenkt at humbucker er feil, var jeg villig til å gi den en sjanse.

Slik så den ut i annonsen post-10598-0-46004900-1436009210_thumb.j.

Nå kommer den pinlige delen. På grunn av malingen var plekterbrettet blitt totalt missformet, innsunket og bulkete. Jeg tenke at med litt varme kunne jeg få bort noen av bulkene. Så jeg skrudde fra hverandre gitaren, pakket plekterbrettet inn i aluminiumsfolie, la det i ovenen og satt på varmen. Så gikk jeg på terrassen for rengjøre og sjekke halsen.

Halsen var ganske rett. Den hadde noen slitte bånd og mye ville bli bedre med en ny, litt høyere oversadel. Jeg fjernet den gamle sadelen og begynte å planlegge en ny i ben. Jeg vasker bort møkk, pusset med fint sandpapir og satt inn gripebrettet med litt olje.

Da jeg var ferdig med dette kosearbeidet begynte jeg å lure på hvor jeg hadde lagt plekterbrettet. En rask titt inn på kjøkkenet minnet meg fort på dette. En stram lukt i nesen bekreftet hva øynene så. Jeg stormet inn, hadde vett nok til å slå av ovnen først, og åpnet ovnsdøren, hvorpå en tykk, brun røyk fylte taket i første etasje. Jeg måtte ut på terrassen igjen for å puste. Gjennom døren kunne jeg se at røken fortsatte å velte ut gjennom ovnsdøren og la seg som en sint sky midt i stuen. Jeg skjønte at jeg måtte inn igjen for å åpne alle vinduer og få gjennomluft i huset. Forsøkte å holde pusten så lenge jeg kunne mens jeg gikk opp i annen etasje for sette opp vinduene, men det holdt jo ikke lenge. Det svei i øynene og rev i lungene.

Det er i slike øyeblikk man kan være takknemlig for at man ikke har kone og at barna er hos mor.

Da det var over gikk jeg for ta ut restene av ovnen. Hele plekterbrettet var borte. Det eneste som var igjen var kobberfolien på den enes siden og det tykke, sorte lakklaget forrige eier hadde laget på den andre. Resten var rett og slett støv.

Ganske så beskjemmet gikk jeg rett bort til datamaskinen og trykket "Buy now" på første og eneste Cyclone plekterbrett på e-bay.

Så slik er den nå:

post-10598-0-00227000-1436012736_thumb.jpost-10598-0-45234400-1436012752_thumb.jpost-10598-0-26441900-1436012770_thumb.j

Ikke værst, egentlig. Jeg holder på at humbuckeren er feil. Den er "trang" i lyden og alt for høylytt i forhold til den andre mikrofonen. Singelcolien hadde forrige eier byttet med en eldre Mustang eller Musicmastermikrofon. Denne låter fint og mellomposisjonen er heller ikke værst. Etterhvert vil jeg nok lage nytt plekterbrett i skillpadde og lage plass til to singelcoils. Og kanskje burde gitaren blitt hvit igjen- eller lyseblå. Men alt i alt tror jeg den kan være en fin, liten erstatning for en stor Stratocaster.

Endret av børd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Han skrev at han trodde noe var ødelagt av å la gitaren ligge på gulv med gulvvarme. Det var mye skurr, særlig med åpne strenger. Men halsen er faktisk helt grei. Jeg har laget ny, litt høyere oversadel og fjernet litt overflødig lakk i halslommen slik at halsenvinkelen er litt slakere. Den her ikke like god som Stratocasteren min enda, men jeg tror den kan bli fin med litt mer arbeid :-)

Det vil sikkert hjelpe med litt tykkere, slipte strenger også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.