Gå til innhold
Alfi27

Fire- eller femstrengers bass?

Anbefalte innlegg

Er gitarist. Har både 4 og 5 strenger. Bruker begge og har ingen problem å omstille meg mellom begge. Bruker likevel mest 4 strenger. Blir det behov for dypere tone så stemmer jeg bare om. Er vant til alternativ stemming fra gitar. F.eks drop D. Eller spiller man "noone knows" med QOTSA så drar man den helt ned til c. Er fortsatt ikke problem whatsoever å spille. 4 strengeren oppleves som mer lettspilt, færre strenger og mindre bredt gripebrett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smekka på femstrengssett (125) på en firer og stemte den A# D# G# C#. Altså som en femmer med alt en halvtone ned, og det funker veldig bra syns jeg! Trengte ikke å file noe heller. Tror jeg beholder den ene bassen sånn.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder "ekstrem nedstemming", la oss si to heltoner, så kan det være lurt å vente til man skal spille. Jeg har opplevd at enkelte basser utvikler ekstrem båndklirr hvis man gjør dette et par dager i forveien.

Dette blir veldig individuelt, da halser reagererer forskjellig på at spennet fra strengene blir mindre. Skal man stemme ned for en kort periode, så vent til rett før du trenger det. Skal du sette opp bassen på permanent basis til slakkere strenger osv, blir det en litt annen affære. Videre vil jo faktorer som hvor høy strengehøyde du har til å begynne med, tykkelse på strenger osv spille rolle.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener, men. Ibanez SR-500 (Japan) rett hals og lav action (til bass å være)

Poenget mitt er at med høy action så strekker du strengen mer når den "frettes", f.eks i 12. bånd. Da trenger du intonasjon med sadelen lenger bak. Samme med mye krumming (som man ofte gjør for å unngå skurring i bånda). I tillegg er en krum hals en tanke kortere. Jeg rettet ut litt krumming ved å stramme truss rod på en av mine basser nylig, og måtte da justere intonasjon ved å stille sadlene frem igjen.

Det ser ikke ut til å gjelde deg. Grunnen til at jeg spurte om type bass er at ulike basser har ulike bruer med ulik justeringslengde for sadlene.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder "ekstrem nedstemming", la oss si to heltoner, så kan det være lurt å vente til man skal spille. Jeg har opplevd at enkelte basser utvikler ekstrem båndklirr hvis man gjør dette et par dager i forveien.

Dette blir veldig individuelt, da halser reagererer forskjellig på at spennet fra strengene blir mindre. Skal man stemme ned for en kort periode, så vent til rett før du trenger det. Skal du sette opp bassen på permanent basis til slakkere strenger osv, blir det en litt annen affære. Videre vil jo faktorer som hvor høy strengehøyde du har til å begynne med, tykkelse på strenger osv spille rolle.

Bra tips når man skal stemme ned alle strengene! Men oftest snakker vi vel om "bare" drop, alltså en streng, fjerde streng ned. Det vil vel ikke gjøre store forskjellen.

Aha! Nei på min bass har de, naturlig nok ikke montert stolen med tanke på å bruke 65-130 sett stemmt i H-D.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det jeg skrev handler om tilfeller der man stemmer ned alle strengene. Skal man spille med for eksempel blåsere, går ting gjerne i b- tonearter, ogda mangler man en tone på E- strengen særlig. Jeg fikser ikke å spille etter noter og med "drop"- streng.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ålreit, da ble det femstrenger! Hvis det skulle være totalt superkrise er det helt sikkert noen som er interessert i å kjøpe den av meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir det sikkert ikke. Lykke til! :)

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin bass, alldri hørt om Markus Miller...

Jeg bruker mer og mer av denna fete H strenger, ikke bare opp til D, så ned på E strengen. Nei, får mye mer dypbass ved å spille på fra 5 bånd (E) til 12 (H) enn å spille samme toner på den "vanlige" E strengen. Ellers vil jeg si at de fineste/viktigste toneomr. blandt disse tonene under E, må være rundt D. Så et godt alternativ til hva jeg har gjort , er å sette på 55-110 strenge sett og stemme bassen i C# eller D.

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker sikkert litt gammeldags nå, men en bass har 4 strenger!!!!

Hvis du ikke primært er bassist, men skal spille litt bass her og der trenger du i hvert fall ikke 5-strenger. Selv spiller jeg (overraskende) 4-strengere, men jeg har montert Drop-D-tuner på E-strengen. Da kan jeg flippe den ned til D, samt flippe den tilbake til E igjen på brøkdelen av et sekund, og den er fortsatt i tune! En streng ned fra E til D? Det var smått, tenker du, men det er overraskende hvor mye det faktisk gjør. Du tror det ikke før du ser D, ellerno...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er dette? Brannfakkel eller 'nekrobump'?

Jeg spiller også bass. Firestrengers. Ingen annen grunn til at den har fire strenger enn at musikken jeg bruker den i ikke er tjent på lavere toner enn lav E (jeg spiller punkebass, ikke gospel).

Ettersom jeg lefler meg syvstrengsgitarer på privaten, så kunne jeg godt tenkt meg en femstrengsbass.

Du er vel 'up for' å krangle litt om hvor vidt en gitar kan ha flere enn seks strenger også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nekrobump, antagelig. Spill på det du har lyst til du! Gitarer kan ha så mange strenger de vil, akkurat som basser. Nytten av det er jeg ikke helt overbevist om, men det er nå meg da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.