Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire- eller femstrengers bass?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Er samme "type" bassist som trådstarter... Har bass til innspillingsøyemed. Hadde i en del år femstrengs bass fordi jeg tenkte det var bedre å ha den ekstra strengen, men har nå endelig solgt den til fordel for fire strengers...

Grunnen er rett og slett at den femte strengen var mer i veien enn nytte og jeg klarte ikke snu tankegangen dithen at øverste streng IKKE er en en E...

Gikk også fra aktiv til passive mikker... Enklere jo bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme "type" bassist som trådstarter... Har bass til innspillingsøyemed. Hadde i en del år femstrengs bass fordi jeg tenkte det var bedre å ha den ekstra strengen, men har nå endelig solgt den til fordel for fire strengers...

Grunnen er rett og slett at den femte strengen var mer i veien enn nytte og jeg klarte ikke snu tankegangen dithen at øverste streng IKKE er en en E...

Gikk også fra aktiv til passive mikker... Enklere jo bedre...

Akkurat det vil jo være et minst like stort problem med en 4-strenger som er stemt i BEAD... Og det var heller ikke et av problemene jeg hadde med 7-strengers gitar, men så er det jo som tidligere nevnt ikke helt det samme. Uansett et poeng som er verdt å ta med i vurderingen, selv om jeg ikke tror det vil bli et problem :P

En annen ting jeg har vurdert er at nå som euroen visstnok skal bli svakere pga det som skjer i Hellas nå så kan det være jeg får råd til to firestrengere, men da blir det som sagt det «mentale problemet» med at det blir for drøyt å ha to basser når jeg egentlig ikke er veldig supergira på å spille bass... Det kan selvfølgelig endre seg, men har gitt det to sjangser nå og det har enda ikke endret seg :ninja:

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo veldig individuelt. Jeg spiller kun 4-strengs basser selv. Trengte å gå litt dypere på et par låter da jeg stemte EADG og forsøkte drop D. Hatet det. Så stemte jeg DGCF. Der har jeg blitt. Det var litt uvant i starten, siden jeg også spilte gitar tidligere, men nå går er DGCF på bass min standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier blir det veldig individuelt ja. Jeg syns alt over Bb på en firestrenger i standard stemming mangler dybden en bass skal ha, og det er spesielt merkbart hvis du skal spille sanger som går i Eb. Det ef forsåvidt akkurat det samme problemet på en gitar også - det må stemmes ned :P

Det problemet har jeg løst med å ha (altfor) mange gitarer å veksle mellom, så jeg tror faktisk det må bli en femstrenger som min eneste bass... Så får den heller være litt tyngre, litt styggere og muligens litt mer tungspilt ;)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier blir det veldig individuelt ja. Jeg syns alt over Bb på en firestrenger i standard stemming mangler dybden en bass skal ha,

Firestrenger stemt BEAD burde jo være løsningen da. Selv D-strengen blir jo egentlig for lys for deg da. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firestrenger stemt BEAD burde jo være løsningen da. Selv D-strengen blir jo egentlig for lys for deg da. ;)

Haha, litt teit formulering av meg der ser jeg... Kan jo høres tøft ut med bassganger og riff som går lysere også :P

Tenkte mer når det skal riffes og chugges med gitarer i drop tuning så blir det fort litt tynt hvis bassen ligger på samme tonen som gitaren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en firer i BEAD, er det bare å smekke på ett femmer-sett og kaste den tynneste strengen da eller? Litt justering må vel gjøres? Vurderer å teste. Har kvitta meg med alle femstrengere og sitter igjen med firere. Men etter en tur i studio forrige uke så måtte jeg låne meg en femmer for å matche sjustrenger i A#. Men liker helt klart firere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt filing på oversadel, hals trenger normalt ikke å justeres. Inntonasjon kan bli et problem. Jeg måtte file ned lengden på bro sadelen til streng 4, jeg hadde også litt problemer med å få tredd igjennom en 135 streng i brua, men 125 holder da i massevis...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, litt teit formulering av meg der ser jeg... Kan jo høres tøft ut med bassganger og riff som går lysere også :P

Tenkte mer når det skal riffes og chugges med gitarer i drop tuning så blir det fort litt tynt hvis bassen ligger på samme tonen som gitaren ;)

Tja, låter Maiden tynt? Kanskje... Harris er jo oppi gitarsjiktet nesten støtt, men det funker knallfett likevel :)

EDIT: Overså drop tuning-delen, men poenget er der læll :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis man finner ut at det ikke var noe særlig med det settet da, og vil sette på vanlig sett igjen? Har man ødelagt nøtta da? Og må skifte den?

Og hva mener du med "lengden av brusadelen"?

Jeg har ikke prøvet å sette på strenger med "normale" tykkelser igjen, men jeg tviler på om det er noe problem med å bruke samme nøtta. Fil bort minnst mulig og ikke gå dypt.

Brusadelen - bridge saddle, men sadelen i stolen heter det vel på norsk.

Da det ikke var nok vandring bakover på sadelen i stolen (inntonasjon 4streng) var valget mellom å flytte brua bakover, ha en litt sur H streng, eller gjøre sadelen kortere, slik at avstand mellom oversadel og stol blir lengre.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er jo å spille på en firer. Ettersom du skal bruke bassen primært til en ting, kan du vel prøve å låne en femmer først får å se om det føles naturlig.

Men om du hadde fjernet en streng fra en femmer vil da halsen bøyd seg fremover over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.