Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire- eller femstrengers bass?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt å skaffe meg en bass for å ha hovedsaklig til innspilling. Er egentlig ikke noen bassist og kommer antakeligvis ikke til å spille så veldig mye bass heller, selv om det er gøy en gang i blant. De nye Sire Marcus Miller V7 Jazz-bassene virker som noen utrolig bra basser til røverpriser, og har tenkt å bestille en i løpet av sommeren. Da kommer spørsmålet, skal jeg gå for fire eller fem strenger...? Jeg spiller ganske variert musikk, alt fra Ed Sheeran til Bullet for my Valentine. Vet ikke om det er veldig relevant eller sammenlignbart, men jeg har hatt en 7-strengers gitar, og det var overhodet ikke noe for meg... Likevel kommer dette til å være min eneste bass, og da vil den utvidede rekkevidden kanskje være grei å ha? Jeg kommer ikke til å spille noe som går lavere enn C, så da vil jeg jo slippe å stemme ned en femstrenger (ikke at det er noe stress).

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du kan ha behov for en femstrenger, ja. Basstrenger er tross alt større og litt enklere å holde styr på enn gitarstrenger, så jeg tror nok ikke en femstrengs bass trenger å være like problematisk som en syvstrengs gitar. Du kan jo bare bruke den tykkeste strengen til å hvile tommelen på når du ikke bruker den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg også tenker, og er tross alt vandt med 6 strenger :D

Kommer til å bruke Axen som bassamp med Ampeg SVT-modelleringen. Har vært utrolig bra lyd med tidligere basser (firestrengere) jeg har brukt så håper det ikke blir noe problem, enten i Axen eller monitoren, med de ekstra dype tonene :P

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du kan ha behov for en femstrenger, ja. Basstrenger er tross alt større og litt enklere å holde styr på enn gitarstrenger, så jeg tror nok ikke en femstrengs bass trenger å være like problematisk som en syvstrengs gitar. Du kan jo bare bruke den tykkeste strengen til å hvile tommelen på når du ikke bruker den. :)

Jeg er hovedsakelig bassist, men min erfaring er i praksis stikk motsatt. Opplever at 7 strenger på en gitar er prosentvis enklere å håndtere enn 5 strenger på bass sammenligna med hhv. 6 og 4 strenger. 7 strenger føltes naturlig fra første dag, mens jeg fortsatt synes 5 strenger på bass er småstress mtp. muting. Har bare hatt 7-strengs gitar et par år, mens jeg har hatt 5-strengs bass som hovedinstrument i 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har rett, Dellers. Jeg er jo bassist selv, men har egentlig ikke prøvd å spille stort på sjustrengs gitar. Jeg syntes bare det virket logisk at 7 strenger er litt mer å holde styr på enn 5, særlig når de er mindre. :P

Selv bytter jeg mellom 4- og 5-strengs basser uten at jeg merker noe som helst problem med det. Spiller litt gitar også, selvom jeg suger, og det krever heller ikke tilvenning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kan svare skikkelig, er jo egentlig bare trådstarter selv.

Det er mulig jeg er på bærtur, men jeg oppfatter at trådstarter egentlig ikke vil legge masse jobb i å "konvertere" til bassist?

Da kan en seksstrengers baryton, strenget opp med basstrenger være en mulig løsning for at overgangen mellom de to forskjellige instrumentene skal være så liten som mulig.. Jeg har en selv, og det fungerer kjempebra. Nå spiller jo jeg mest bass, så jeg har et annet startsted enn trådstarter.

Jeg har stort sett spilt på firestrengers bass, og sliter mer når jeg skifter til femstrengs bass enn når jeg bruker barytonen. Det betyr ikke at Alfi får samme problemet.

Du bør i hvert fall ta deg en tur/låne basser og prøve selv før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt firestrengere før, og det har ikke vært noe problem å spille på de. Kan diverse licks på bass, har smått prøvd å venne meg til å spille med fingrene men slapping og sånt tror jeg krever mer arbeid enn jeg er villig å legge i det etter det jeg har prøvd hvertfall...

Den første ble solgt på grunn av lite bruk, før jeg begynte å spille inn noe særlig, og den andre ble solgt fordi jeg følte det var litt råflott å ha en USA G&L mer eller mindre kun til innspilling, og jeg trengte også pengene.

Jeg ser at firestrengerne har 20mm strengeavstand mens femstrengerne har 18mm, så det er vel knapt merkbar forskjell der. Likevel er det jo en ekstra streng og bredere hals osv. Det å teste ut i butikk kan også fort bli "misvisende" da det antakeligvis går mye på tilvenning, og det er ikke mye du får vent deg til på 5-10 minutter...

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper med 5 strenger: Mer vekt, styggere, tyngere å spille på (5 streng sitter langt opp og det er jo her det spilles) Nei stem ned en firstrenger. Min bass firer er stemt i H, akkurat nå drop A foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en 5-strenger, så sørg for at du kjøper en som har en bra nok h-streng. Altså som låter noenlunde likt de andre 4. Ellers er det ingen vits. Yamaha BB425 er den billigste jeg har prøvd som funker. Marcus bassen har jeg ikke prøvd, kan være den funker. Se om du finner noen reviews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en video, og når han slår på B-strengen ved 1:44 så syns jeg det høres ganske likt ut, men er jo ikke verdens beste kvalitet på videoen... Noen som har innspill?

Tror forresten det må bli en femstrenger, Red Hot Chili Peppers bruker mye G-strengen på basslicksa og da blir det for mye styr å stemme en firestrenger ned og opp og i mente...

Hadde jeg bare hatt altfor mye penger skulle jeg hatt en firestrenger til hver stemming, men syns absolutt femstrenger virker som et brukbart kompromiss :P

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.