Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken forsterker til PRS Custom 22


Isabel

Anbefalte innlegg

En soveroms-amp med rør bør ikke ha veldig mange watt. Har en fem-watts selv, men selv den blir litt i overkant til tider.

Ikke gjør den tabben å kjøpe amp med for mange watt, 1-5 holder altså i massevis. Mye artig å velge i på markedet nå, men en Blackstar Ht-1/Ht5 skulle duge i massevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt poeng, og følelsen av stor, tung og feit vreng får man ikke før man skrur opp volumet til der det er for høyt for naboene. Litt derfor tipset om en Mustang-amp ikke er helt bak mål. Når alt skjer digitalt så er det ingen rør som trenger å pushes for å oppnå 'sweet spotten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes en får helt brukbar lyd om en har en amp med mastervolum.

Min Bogner Shiva var 90W og spilte kjempefint også på lavt volum.

På den andre siden låt ikke Vox AC30'en skikkelig bra før volumet var helt på grensa til "hjemmebruk", selv med Mastervolum.

Hva med en Pod hd500 og headset? Er jo da selvfølgelig noe helt annet, men det kan jo være interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En soveroms-amp med rør bør ikke ha veldig mange watt. Har en fem-watts selv, men selv den blir litt i overkant til tider.

Ikke gjør den tabben å kjøpe amp med for mange watt, 1-5 holder altså i massevis. Mye artig å velge i på markedet nå, men en Blackstar Ht-1/Ht5 skulle duge i massevis.

Jeg tror ikke det er noen god ide å bruke penger på og drasse rundt med en "stor" amp når den alldri skal bli skrudd over 5 watt likevel. Desuten vil du trenge en attenuator, en lydbrems , eks: http://www.thdelectronics.com/product_page_hotplate.html

Jeg er enig med Welhavent, en lav wattsamp er tingen. Har hørt mye bra om disse Blackstar, Carvin har ogaå noen fine. Jeg har akkurat solgt en Orange Tiny Terror 7/15 watt, og den vil jeg absolutt anbefale. Men den har begrensa variasjon i lyd (enkel eq og ingen bright swich osv.), ingen effekt loop. Og selv på bare 7 watt kan den være litt i overkant voldsom, så det er kanskje en fordel med attenuator på denna også.

Bugera V5 har innebygget attenuator...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er vanskelig å få hørt disse forsterkerne ordentlig på YouTube....må nok fysisk ta meg en tur i en musikkforretning og få hørt noen...

Sjekk ut Yamaha THR10. Deilig stereolyd og er perfekt for spilling hjemme. Den har mange muligheter(styring fra pc/batteridrift/Tlf-tilkobling m/m), men er meget enkel i bruk.

Beste kjøpet jeg har gjort noengang.

https://www.youtube.com/results?search_query=Yamaha+THR10

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på å tipser om to amper....dog i fare for å gå på akkord med kombo kravet ditt, men kjører på allikevel. Klarer du slå kloa i en Mesa Boogie Mini rectifire 25 og et 1x12 kabinett på bruktmarkedet, kjøp med en gang. Alternativt Hughes & Kettner Tubemeister 18 + et 1x12 kabinett. Det fine her er at du har en rør-topp, og er du misfornøyd med høyttaler så er det bare å bytte kabinettet. Ja det er ikke en combo, men det er blir mer eller mindre samme størrelse med et sånnt oppsett og mer fleksibelt. Har testa begge, knall rørtopper begge to i "lunchbox" størrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er drømmen en rørforsterker, kan det være noe å gå for tror jeg. Det er veldig vanskelig å høre forskjell, men, drømmer er drømmer. :)

Siden jeg har null peiling på rør (aldri prøvd), begrenser jeg meg til å si at av de jeg har vurdert ville HT-5 blackstar kombo kanskje være noe i din gate? rør preamp og power amp (og derfor muligheter for preamp og poweramp vreng), og har den ikke nok vreng, se på HT-5 Metal varianten. effekt loop, master volum, mulighet for å koble inn høyttaler kabinett (med og uten den innebygde), emulert output for opptak/headset, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spille Opeth, trenger du minimalt med utstyr egentlig..

1. Jeg ville styrt unna alle amper der du må kompansere med vrengpedaler dersom du skal spille metal

2. Jeg ville hvertfall ikke brukt pedaler til Opeth-vreng fordi de spiller med ganske "ren" vreng. Dvs du trenger lite vreng, men denne skal være tight.

Kjøp deg en Blackstar HT, Marshall JVM eller Orange OR15 så har du amper som kan levere deg den lyden du trenger med absolutt ingen pedaler.

Plugg gitaren i ampen, sett vrengen på ca 30% og spill i vei.

Litt bortkastet å kjøpe seg en clean-amp og pøse på med pedaler når man skal spille metal. Det er upraktisk og imo dyrt. Man bør kjøpe seg en amp som er laget for den musikken som du spiller. Så kompanserer man heller med pedaler for å spille de andre sjangrene som du ikke prioriterer like høyt.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen, jeg har hørt på mange av dem og prøvd å konsentrere meg om de som ikke er de dyreste, men liker veldig få av dem... Så til slutt gikk jeg på Opeth sine sider for å se hva de brukte på Blackwater Park....sukk....må jeg opp i denne prisklassen? Det er denne lyden jeg vil ha...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.