Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inspelningstråd - Riots i Cantus Studio.


Anbefalte innlegg

Jepp, så blev det då sån att Randale Records tydligen tycker om vårt (Riots) förra DIY-album väldigt mycket och vill därför boka en liten Tysklandsturne i december med oss. Mycket trevligt. Men så skulle det helt plötsligt släppas en platta i samma slängen. Mycket trevligt det också, men så insåg vi att den måste vara färdig i mitten av augusti för att allt ska vara klart i tid (vi är två i bandet som ökar på barnkvoten i augusti-september och den första tiden kan lätt bli litt busy ). Osynkad sommarferie mm gjorde att vi helt plötsligt fick väldigt ont om tid till hela grejjen. Första tanken var att vi gört sjöl eftersom det i stort sett alltid slutar med det ändå, men eftersom vi nu ska dela bolag med självaste herr Lemmy och Lars Fredriksen så tänkte vi att det inte är helt optimalt. Plus att det är väldigt tidskrävande (i alla fall så som vi jobbar). Raskt så började vi checka runt efter en bra studio och några dagar senare stod jag och basisten i Cantus Studio -(rekommenderad av flera i bekantskapskretsen och Gitarnorge-medlem). Vi blev mött av en supertrevlig fyr som visar oss runt och vi berättade vad vi hade tänkt. Eftersom både jag och basisten fick god feeling med en gång så bokade vi tid. Den ursprungliga planen var att spela in 14 låtar men vi måste droppa ett par eftersom vi inte hann repa in de två nyaste.

Så planen är 4-5 dagar i studio, 12 sånger.

Dag 1 och 2: Trummor och bas till alla tolv låtarna.

Dag 3: Gitar

Dag 4-5: Vokal, kor (=skrik och vrål) och mixing.

Fortsättning följer

Endret av TUFFTUFFTUFF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Åh fan, dåligt med uppdateringar här, sorry. Vi har nå spelat in bas + trummor till alla 12 sångerna på 2 dagar så hittills följer vi planen. Ikväll och imorgon (2 halvdagar) blir det gitar. Planen är att köra Axe 2 rätt in i Cubase samtidigt som vi kör Axen genom ett sluttrin (Matrix 800) till ett kabinett (okänt märke en så länge) som vi mickar upp, må få med litt rundgång. Får se hur det blir. Solopartierna (solo och solo, it's punkrock) har jag spelar in på förhand i hopp om att spara litt tid så där blir det klipp och lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, då är vi halvvägs med gitarrerna. Spelat in alla låtarna en gång plus vokal till fem stycken. Ser ut att bli en schysst analog/digital mix, solor inspelade med Axe, ena gitarren inspelad med Axe/poweramp/uppmickat kabinett och andra gitarren inspelat med Marshall JCM 800 genom uppmickad 2x12:a :) . Ska försöka återkomma med mer hard facts.. kabinettmärke, elementer, gitar, Axe-amp mm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er av interesse kan jeg skyte inn litt ekstra info som tekniker på plate.

Trommer

Enkelt innspilt med følgende signalgang på et Pearl MCX Trommesett med Sonor Skarp.

Kick - Shure Beta 52 - Neve 1073 PreAmp - Great River Harrison EQ - Buzz Audio Kompressor

Snare over - Josephson E22S - Heritage Audio JR73 (Neve 1073 clone) - SSL EQ - Distressor

Snare Under - Shure SM57 - SSL PreAmp - SSL EQ - SSL Compressor

Toms - CAD M179 - SSL PreAmp - SSL EQ

OH's - Microtech Geffel UM70 - Chandler Limited TG2 - Maag EQ4

HiHat - Shure SM81 - API 502 PreAmp - Great River Harrison EQ

Bass

Fender P-Bass - Fender Bassman 100T - Ampeg 8x10 kabinett - AKG D12 vintage mikrofon - Neve 1073 PreAmp

I tillegg ble det spilt inn et DI-signal som trolig ikke vil bli brukt, men er der for sikkerhet.

Gitarer

Gibson Les Paul Stander (ikke sant tufftufftuff?) til en AXE gjennom Marshall JCM900 kabinett 2x12". Vi prøvde også å bruke DI-utgangene på AXE men syns ikke det fungerte så bra, så det ble bare med kabinettet. På kabinettet brukte vi en Royer R121 mikrofon gjennom Neve 1073 PreAmp og Great River Harrison EQ for å adde litt topp da Royer mikken er litt "mørk".

På gitar 2 så byttet vi AXE med en Marshall JCM800 fra 1985.

Lyden på AXE og JCM800 er forholdsvis lik, men syns JCM800 låter litt mer "åpent", mens AXE låter noe trangere. Merker meg at AXE er litt rar på Palm-muted gitar og på lange toner som holdes. Palm-Muted spilling blir litt overkomprimert på AXE mens de lange tonene har en tendens til å vokse (øke i volum over tid) og ikke falle naturlig slik som JCM800.

Men AXE fungerer overraskende bra må jeg si! Grunnen til at vi brukte JCM800 i tillegg var for å få litt forskjellig lyd på de 2 sidene (venstre og høyre side). Det ble litt trangt lydbilde når samme lyd ble brukt på begge sider.

Er ganske fornøyd med gitarlyden, låter stort! :) Og tufftufftuff er flink og rask gitarist, 12 låter på halvannen dag. Rundt 30 spor ble lagt.

Effektivt av bandet å spille inn soloer hjemme og ta med i studio.

Vokal

På vokal brukte vi en Neumann U87 gjennom Chandler TG2 PreAmp og Universal Audio 1176 kompressor.

Endret av cantus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt cantus, tusen tack :) .

Nu har vi spelat in trummor, bas, gitar, vokal och kor. Lite addons (bland annat trumpeter, bevare mig väl, inte mitt förslag, jag är inget fan av trumpeter), som ska vara det sista innan mix+mastering, ordnas ikväll. Litt efter i tidsplanen, men ganska enligt planen.

Koring la vi genom att 3 av oss sjöng in varsit spår på alla låtar+att vi la ett spor där vi alla tre sjöng i samma mikrofon.

När vi spelade in gitaren så gav jag cantus två kablar (=vänster+höger direct out från Axe) och sa typ "vi kan ta opp det här också, det brukar bli okej", men det blev bättre med att micka upp kabinettet så vi använde inte direkt ut från Axe. Riktigt val, men det hade varit intressant om vi hade brukt litt tid på att experimentera med Axen, med cantus utstyr och viktigast av allt, tränade öron, för att se hur bra vi hade kunnat få den att låta (obs, det var mitt fel att vi inte gjorde det, det är något jag har tänkt på i ettertid). Kanske jag kan få en kopi av de isolerade gitarrspåren och se hur nära jag kommer genom att använda samma ampsimulator med liknande inställningar, samma kabinett+mikrofon-impuls i Axen? Optimalt hade såklart varit att göra ett liknande experiment i studion.. kanske också checka samma sak när det gäller bas?

No pics, no happen, så här kommer bilder:

Trummor blir till, Paul slår:

11358267_104705469872537_390090488_n.jpg

Mari stämmer basen.. en Fender, mer vet jag inte.

11380056_374156032794882_703149482_n.jpg

Soffabas.

11375914_1606283536288343_1781568841_n.j

Gitar (förresten en Gibson Les Paul Standard Premium Plus, 2012 tror jag (såååg du inte det, lissom, cantus :) ?) spelas in:

10864827_1612241039055125_835002631_n.jp

Genomlyssning.. (nej, jag har två ben, det ser bara inte så ut):

11261273_1693324587562151_39795434_n.jpg

Gisle lägger vokal:

11337205_481420768699997_1714943233_n.jp


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Okej, tänker ni, varför har vi inte hört skivan på radion nu då? Varför är ni inte lika stora som Rancid? Blev det skit eller? Jo serru, det ska jag berätta. Vi var egentligen vädigt nöjda med mastringen från Cantus, bara några småsaker vi ville fixa. Men så snackade vi med platesällskapet och de hade en mixings/mastringkille i England som de ofta jobbar med, som kan genren väldigt bra. Efter mycket fram och tillbaka så blev det till att vi skickade inspelningsfilerna till honom. Deadlinen hade snikit sig förbi oss, men som de moddafokking true punkrockers som vi är så sa vi fuck the deadline, det är viktigare att vi är kanonnöjda, skivbolaget får vänta.

Den engelska mixingskillen ville ha mer gitarrer och han behövde inte direkt övertala mig om den saken. Jag spelade in en testlåt med 4 rhythmgitar-spår+ 2 extra till refrängerna till honom straight genom Axe II in i Cubase och tänkte att han får välja det som han tycker låter bäst. Då hade vi alltså totalt 6 rhythmgitarr-spår (+2 till refrängerna), 1 spår med Marshall JCM 800 uppmickad genom ett 1936-kabinett, 1 spår Axe, genom Matrix, genom ett uppmickat 1936-kabinett+fyra Axe-spår). Tror jag brukade 5 minuter på att ställa in gitarljudet från scratch i Axen. Jag tänkte att han kommer säkert att komma med förslag på ändringar ändå, men han svarade att det lät kanon. Jag sa att det inte är några problem att testa lite andra amp/kabinett-lösningar (jag sa inte att det var Axe, så att han kunde koncentrera sig på om vad som lät bäst, inte analogt vs digitalt) om det kan bidra till att ljudet blir bättre, men han menade att det lät perfekt som det var så vi bara körde det ljudet på resten av sångerna.

Fick tillbaka mixen i fredags, låter kanon (tycker jag), några småsaker som ska ändras imorgon bitti, annars ska det vara klappat och klart. Skivbolaget pustar oss i nacken deluxe, men coveret är klart, bara sångerna som fattas. Ljudexempel kommer och mer detaljer angående vilka gitarspår som användes.

Måste bara säga att jag VARMT kan rekommendera Cantus. Kristoffer har varit kanonschysst från första rundvisning och presentation av studion till att skicka alla filerna som vi spelade in hos honom till oss. Plus att vi är väldigt nöjda med själva ljudet på inspelningen. Inga som helst problem med honom och han kommer definitivt vara den första vi snackar med nästa gång det blir inspelningsdags.

Endret av TUFFTUFFTUFF
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 gitarspår!?! 6 gitarspår på bara rhythmgitaren :) . + 2, ibland 3, till refrängerna + solos.. Ha, ha, nejdå, han använde inte alla 6 rhythmgitarerna, bara 4 av de, ska berätta mer angående vilka han använde senare. Jag ska också försöka fiska fram litt info angående hur han har mixat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Och här finns info om hur munspelet spelades in.. Punk you say :) .

Klippt och klistrat från UK Subs hemsida:

--------------------------------------------------------------------

15 December 2015: Charlie plays harmonica on new RIOTS LP

The following news story appeared on the T&M homepage:

Charlie plays harmonica on new Riots LP

normal_LP_cover.jpgNorwegian punk band Riots, who feature uksubs.co.uk website editor Paul Mileman on drums, have a new CD out via Randale Records from Germany (RAN 226) on 15 December called 'It Will Never Change'.
Charlie Harper features on the track entitled 'Drunk and Dumb', having actually recorded his harmonica part in the bathroom at the Kanal Rock Festival in Norway back in August 2015 with Paul.

normal_ChasRiots1.jpgHaving had a listen to the track a few times (see photos), Charlie then recorded five different takes to accompany the song, with each subsequent time proving a better version.
The vinyl LP is scheduled for release in March 2016 - apparently there is a back up at every pressing plant due to the resurgence of vinyl - but pre-orders will be up soon at www.randaleshop.de with 100 copies being on red vinyl and 500 on black.
The album will also be available as a download, and you can check out further info on Riots at:
normal_Riots2.jpg
normal_Riots1.jpg
Riots promo video for December tour and new album - click here
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Okej, plattan är tryckt och klar. Jag har tyvärr inget ex i min egen ficka eftersom jag måste tacka nej ( :( ) till julturneen i Tyskland och jag har inte sett de andra sen dess och det var där vi fick den fysiskt i hand.

Här är 2 sånger till lördsagsölen..

Sista tonen i World of fear (klink-klonket) är nog min favvis på hela skivan, vet inte varför men jag diggar det skarpt.

Jag kommer tillbaka till vad Rob (som har mixat och mastrat) har att säga om hur han har tänkt angående mixingen av gitar. Cheers då :) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det här är vad Rob skrev angående hur han tänkte när han mixade/mastrade:

"With multi tracked heavy guitars I tend to have pairs of everything (aside from solo’s or the odd verse guitar) and hard pan them. For this project I had 2 pairs of rhythm so I paired the two similar sounds together (dark with dark et.), I then chose my favourite as a ‘main’ rhythm sound and bracket eq’d the other pair. This is where you take off the top and bottom and find a sweet spot in the mids - usually around 1K, then bring it up until it just starts to bite.

We had some higher guitars that mainly came in at the choruses and I again bracket eq’d with slightly gentler slopes and had just a touch of eq and delay to fill up some space between the dry hard panned sound and the centre channel.
The solo guitars are usually panned central unless theres a lead vocal there too in which case they’d be slightly to one side of it. Single tracked verse guitars usual go half way between centre and hard pan.
I used a Haas delay on the pick slides as I like them wide and a bit of room ambience on feedback gives it a slightly ‘liver’ feel.
I then bussed all the guitars together so I could control the amount of mud against the bass as the mix progressed"
------------
Här bjuds det på två till låtar. Riot Control är väl det närmaste ballad vi kommer :) .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.