Web Analytics
Jump to content

Sound City?


Recommended Posts

Yo!

Noen her som har noen erfaring med Sound City-amper? Har lest litt rundt og de omtales ofte som en type budsjett-Hiwatt (Dave Reeves som stod bak Hiwatt bygde visst amper for Sound City samtidig som han drev med Hiwatt (før det tok av med hans egne Hiwatt-amper)).

De tre siste årene har jeg egentlig vært mer bassist enn gitarist og jeg har lenge vurdert å skaffe meg en cool bass-topp. Gikk til anskaffelse av en av 'foundation'-pedalene til Catalinbread i fjor høst - WIIO - som vel er en slags 'Hiwatt in a pedal'. Den er fet (aldri prøvd den på gitar, men er helt strålende på bass).

Spørsmålet er vel om en av dere bassister her inne (de få som er her) har prøvd en Sound City-amp på bass? Ligger en Sound City 120r (jepp, en gitaramp med reverb) på Finn.no nå som jeg vurderer å teste ut. Ser at det er mange som snakker varmt om 'vanlig' Sound City 120 på bass, og jeg vil tro at 120r er samme amp som 120, men bare med reverb.

120 rørwatt og visstnok store mengder headroom (mener at disse, som en Hiwatt også, må pushes utrolig mye hardere enn eksempelvis en 100w Marshall før de går over i vreng - vel å merke med gitar og ikke bass) høres lovende ut for bassbruk. Et annet spørsmål er vel om en slik 'gammalamp' vil funke på et 410 Ampeg-kabinett med tweater....

Fullstendig cleanlyd er ikke greia, men definert basstone med 'hår'. Bruker en kjip transistor Ampeg-topp nå og det skal veldig lite til før den peaker/clipper på inngangen. I tillegg låter den ikke spesielt bra.

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke giddet å dra på noe slikt.

Klasse D, og ev. en Zoom B3 eller lignende veier en brøkdel, er mange ganger så driftssikkert og låter like fint.

Det har ikke like stor "cred" blant en del, men det bryr jeg meg lite om.

Med en god klasse D- forsterker har du et rent og fint og relativt lineært lydbilde som du kan "møkke til" etter eget ønske. Med en gammel rørdunk er lydbildet "ferdig møkket til", og det er ikke sort du får gort med det. Mener jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste Sound City har de enorme Partridge trafoene som også ble brukt i Hiwatt. Sjekk at disse er tilstede før kjøp. Ellers er Sound City en smule varmere og med litt mindre headroom watt for watt enn Hiwatt. Litt mer rock'n roll. Tror den 120r toppen blir svintøff til bass.

En musicman HD130 eller 150 vil å funke grisefett for deg er jeg overbevist om. De får du ofte til en fornuftig penge og de er bygd som tankser

Link to comment
Share on other sites

Da har vi meninger på hver sine side av skalaen. Fint. :)

Jeg syns det er mest stas med skikkelig røramp og ikke en liten 'Markbass' eller lignende, selv om jeg syns den lille Aguilar-ampen jeg spilte gjennom for noen uker tilbake var drittøff.

Selger skal ha 4000,- for toppen. Har spurt om tilstand på den. Ligger en 120-topp ute også, men da til 6000,-. Mulig selger kan slå av en tusenlapp, har ikke spurt.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med CastorFiber. Er på min tredje kl D amp nå, og mener mye effekt (watt) er viktigere på bass. Vreng flytter lyden oppover i frekvens, og desto høyere frekvens, desto mindre effekt trenger du. Dyp, uforvrengt bass er det mest effektkrevende i lydverdenen, og for uforvrengt lyd har rør ingen fortrinn på bass. 500 watt kl D er et lerret av ren power som du kan farge med det du vil av effekter.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med bass, men kjenner folk som bruker både SC50 og 120(med frontpanelet endret til 420) til gitar, og det låter fett.

Har du vurdert Traynor? Jeg har en Traynor YBA-1 Bassmaster, som er ca samme krets som JTM-45/tidlig Bassman, men med noen svære transformatorer. Er vel ca 50 watt, så om dere ikke har fullt rockeøs hele tiden så funker det kanskje?

Spiller iallefall bikkjehøyt, og med en god del headroom, på gitar.

Mener Ollis har en slik inne på dritfete-sidene.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint med 50w rør på Bass. Traynor, VoxAC50 og Fender Bassmann 50, er gode eksempler på det.

En Sound City 120 har 6 EL34 utgangsrør og spiller veldig høyt og cleant.

Tidlig Sound City er identiske med Hiwatt amper. Desto senere de er lager desto lenger fra Hiwatt er de.

Har spilt med bassister som har brukt alle ampene jeg nevner over.

Sørg bare for at høytalerne er basshøytalere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.