Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Biasavlesing, rør leser null.


Anbefalte innlegg

Fikk en flott elektronisk biasprobe i Posten i dag, og har testa den på Twin Reverben. De to første rørene er spot on, et reserverør er bittelitt hot, men innafor anbefalte verdier.

Utgangsrøret # 4, altså utgangsrør 2 på normalkanalen får jeg derimot ingen avlesing på. Platevolten er grei, men røret leser 0 mA. Gløder som det skal, og det er ingen volumforskjell mellom kanalene eller ulyder, røret ser fint ut.

Noen som har peiling på om røret faktisk er gåent eller om det er andre grunner til at det ikke kan leses av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en flott elektronisk biasprobe i Posten i dag, og har testa den på Twin Reverben. De to første rørene er spot on, et reserverør er bittelitt hot, men innafor anbefalte verdier.

Utgangsrøret # 4, altså utgangsrør 2 på normalkanalen får jeg derimot ingen avlesing på. Platevolten er grei, men røret leser 0 mA. Gløder som det skal, og det er ingen volumforskjell mellom kanalene eller ulyder, røret ser fint ut.

Noen som har peiling på om røret faktisk er gåent eller om det er andre grunner til at det ikke kan leses av?

Nei ... Og det er alltid skummelt å diagnostisere en amp på internet ... Men noen halvkvalifiserte gjettinger kan jag bidra med !

#1 : Utgangsrørene er felles før begge kanalene ! Ie. det er ikke noe som heter utgangsrør 2 på normalkanalen !

Ie. hvis det er noe feil på røret så påvirker det begge kanaler like mye.

Skjema : http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/twin_reverb_ab763_schem.gif

Ett tips man alltid får i tilsv. tilsvarende situasjoner er å bytte plass på to rør før å se om problemet følger røret eller sokkelen/plasseringa av røret !

Ie. du bytter plass mellom ett av rørene som viser OK Bias og det som viser 0.

Hvis det er røret så byrtter du ut det og håper på det beste ! :)

Hvis du fortsatt leser 0 mA på samme posisjon med ett rør som leser OK et ant sted har du et problem ... Løskontakt, dårlig lodding, brudd i kabel e.t.c .....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer til å ha mer headroom :)

I twin jobber to og to 6l6 rør parvis, så hvis et rør ryker er det bare ett fungerende par dvs halvert effekt. Det andre viktige er at når bare et av to par virker vil trafoen ha 8 ohm istedet for 4 ohm. Derfor anbefales det å koble fra en av høyttalerne hvis man drar ut et rørpar for å halvere effekten.

For å spare ampen for unødvendig stress burde du dra ut det defekte røret og tilhørende rør, plus en høyttaler til du får nye rør :)

1 - 2 - 2 - 1 -- fjern "2" rørene eller "1" rørene dvs behold de to ytterste eller de to innerste, plugg ut en høyttaler, rebias de to rørene som sitter igjen og rock i vei til nye rør kommer. Veldig mange bruker twin på denne måten for å få den til å bli litt varmere ved håndterlige volum.

Noen enorm forskjell vil du fremdeles ikke merke mellom halv og full effekt. Faktisk mulig at den spiller litt høyere med å gjøre tingene over da impendansen din som nå er feil blir rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råda. :)

Fjerna de to innerste røra og kobla fra høytaler 2. Biasen dro seg opp på 37 mA, men det er jo innafor, så jeg gidder ikke rebiase før nyerøra kommer. Merkbart varmere lyd, og jeg blei kvitt harskheten i toppen som har irritert meg noe jævlig, får se om den kommer tilbake når jeg får full effekt og doble høytalere. Er glad jeg kjøpte den biasproba. asså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.