Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Synkende kvalitet på nye Gibbo`s?


Affen

Anbefalte innlegg

Swappable pickups och finish = kanon :) . Jadå, man kan klaga på Gibson men en snygg Gibson Les Paul är en snygg gitar. Det finns andra snygga gitarrer men en snygg Gibson Les Paul får hjärtat att dunka fortare än andra snygga gitarrer (min puls ökade faktiskt bittelitt bara av att skriva Gibson Les Paul.. hm, kanske man skulle kunna gå ner i vikt av att sätta sig ner och skriva Gibson Les Paul, Gibson Les Paul, Gibson Les Paul... ). En gitar ska få hjärtat att dunka fortare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vet jeg litt sen men jeg vil si mitt siden jeg har en ny Gibson:

Jeg har en 2013 ES-139 som er den første nye Gibson-gitaren jeg har kjøpt. Da jeg prøvde denne prøvde jeg også andre Gibson-gitarer og det jeg kom fram til er at det er fortsatt, til mitt bruk, noen av de aller beste gitarene på markedet. Det som trekker ned er en veldig dårlig fabrikksetup og kvalitetskontroll. Halsen gikk feil vei og den var i nød for intonering. En konstant feil med alle de prøvde gitarene er et slags oransje søl på plastbindingen, ofte ved "møtepunkter" i konstruksjonen, som ved cutawayen på en ES-195. På min ES-139 er det minimalt med dette, men det finnes fortsatt det oransje ved halsen og kroppens møtepunkt. I tillegg har bindingen på gripebrettet noen misfargede punkter, som jeg tviler på er etter spilling ettersom jeg bare har hatt gitaren i noen måneder.

Nå er jo så klart min ES en billigere semi-hollow, men problemene var tilstede på andre gitarer, som en cherry ES-335 og en ES-195. På begge disse var plekterbrettet et katastrofeområde hvor det så ut som om bindinen var kuttet med en veldig sløv kniv, i tillegg til en strengehøyde/action som rett og slett ikke gikk an å spille på. Jeg har prøvd begge gitarene i ettertid og da har butikken korrigert dette, men for en gitar til den prisen forventer man bedre.

Altså, for meg personlig er Gibson i dag fortsatt fantastiske gitarer lager det som er for meg den definitive gitarlyden, men til den prisen så er jeg svært skuffet og noe irritert over slike slurvete feil med gitaren, og at man må bruke en del tid på skikkelig setup når man får gitaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en som nevnte i en tidligere tråd at slike feil er historisk korrekt. Gibson har fra dag 1 hatt finishfeil på sine gitarer. Dette gjør gitarene mer "autentiske" :-)

Kanskje ikke noe en bør etterstrebe, men men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at hvis du kjøper en Gibson, så er det fremdeles høyere sannsynlighet for å få en knallgitar enn en elendig en. Men jeg tror ratioen har endret seg og er på vei nedover som følge av en del systemiske problemer med både ledelse og drift i Gibson.

Min er hvertfall knall, så jeg får være glad for det og nyte den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.