Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Monitoranlegg for livebruk, smått og billig


Duckling

Anbefalte innlegg

Jeg har vel begynt å tenke bort fra Laney nå som jeg fant ut at Thomann ikke var så værst på frakt selv på store kolli.

Har sirklet meg inn mot en The Box Pro" 10 eller en LD Systems 8". Førstnevnte har gode karakterer og omtaler, den andre har gode karakterer og omtaler på språk jeg ikke forstår. Størrelsemessig frister det med 8", men er litt skeptisk til lyden i dem ift en 10". Regner ikke med det er noen her som har erfaring med de nevnte monitorer, men om noen har noe å si ift de valgene så rop for all del ut :)

Har ikke prøvd noen av dem, men vi har en haug med LD-systems Maui på jobben, og de er bunnsolide arbeidshester som låter fint. Har også brukt et Dave-anlegg en gang, og det låt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på hylekoret om Laney-serien du kikker på. Vi hadde 5 stk CXP 112 i bandet før det var innbrudd i utstyrslageret. De låt skikkelig balle. Vi fikk tak i brukte aktive monitorer fra db i en helt annen prisklasse. Brukt endte prisen på omtrent det samme som Laneymonitorene kostet. Mitt råd er å droppe Laney. De ser fine ut, men låter møkk. Mye støy var det i dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LD Maui er jo en litt annen prisklasse enn de jeg har sett på, og tror egentlig jeg har slått fra meg LD. Litt skeptisk til 8", og 10" i samme serie er mye tyngre,så heller mest mot nevnte 10" fra the box pro. Grei vekt, grei størrelse og gode anmeldelser på Thomann hvertfall.

Laney har jeg slått helt fra meg! ;) dB hadde selvsagt vært digg, men er ikke flust av brukte monitorer på markedet, og nye 10" fra dB (flexsys) er nesten 3500/stk før frakt og moms, så det blir langt over vårt budsjett, så da blir det evt å bytte ut noen kasser etterhvert om noen går i stykker eller vi føler behovet for noe bedre.

Aph: om du eller Øystein klarer å oppdrive noe mer spesifikt om de dere bruker hadde det vært konge! :D

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem monitorer på små scener, det må da holde i massevis med tre? selv om dere er fem musikere.

Hvis dere velger passive trenger dere egentlig minnst to, to kanals forsterkere for å få uavhengig eq (og vol.) på hver monitor... Og har dere tenkt å koble monitorene pararellt to og tre sammen må dere tenke på impedansen. Tre paralellkobl. 8 ohms mon. blir ikke mer enn ca 3 ohm. Og er monitorene på 4 ohm, blir det litt håpeløst

Jeg fårstår ikke vitsen med egen mixer til monitoranlegget. Kan dere ikke bare bruke aux ut på PA mixer?

De aktive Laney det linkes til her er veldig hendige med volum og eq på frontpanelet, istede for gjemt bak, som på de fleste. Men er lyden dårlig så...

Jeg ville satset på god lydkvalitet, dere trenger jo som du skriver, ikke store greiene. Særlig med tanke på at dere ikke skal kjøre bass i de. Så det trenger ikke bli så dyrt. Utrykket til Musikklubben "Bad sound kills music" samt spilleglede og innspirasjon, har virkelig noe for seg,,med mindre man er ute etter litt "ekstremsport" :D

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, men lurer på om du har lest hele tråden?

Har nå bestemt meg for et aktivt anlegg, da utvalget er bedre på den fronten ift størrelse og pris. (Fant ikke mange billige, passive kasser på under 12", og da blir det fort for stort).

Vet ellers ikke om jeg i starten formulerte meg dårlig eller om du har lest feil, men planen var 5 passive monitorer på en 4-kanals mikser (uten EQ, men dedikert volum på alle kanaler), så det var kun meningen å koble 2 monitorer på den ene kanalen, de resterende tre skulle bare ha én kasse. Det har heller aldri vært snakk om noen egen mikser til monitoranlegget, men jeg har snakket om manglende EQ-muligheter på monitorkanalene på mikseren, så ved kjapp lesing så kan det potensielt ha ført til misforståelser.

Uansett har jeg nå som sagt bestemt meg for et aktivt anlegg, og nærmer meg en avgjørelse på hvilken, må bare diskutere mer med meg selv for å ha noe å gjøre mens jeg venter på pengene, så slipper jeg finne altfor mye annet som er "kjekt å ta med når jeg først bestiller fra Thomann" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden jeg fikk en del respons her, så kan jeg jo fortelle hva resultatet ble for de nysgjerrige!

Hadde egentlig bestemt meg for aktive 10" fra The Box Pro (Thomann), men da disse ble utsolgt før jeg fikk penger, og de ikke kunne gi meg noen leveringstid måtte jeg finne på noe annet.

Fant da ut at Procom i Drammen lagerfører LD Stinger (som jeg også har snakket om tidligere i tråden), så jeg tok en tur dit og lyttet på disse. Etter å ha blitt imponert over lydkvaliteten i såpass billige monitorer, og prøvd frem og tilbake mellom størrelser så endte jeg opp med å slå til her, og kjøpte 5stk aktive 8".

Som de fleste vet har bandet jeg spiller i et akkustisk lydbilde, med en bassist som spiller lavt og en trommis med "visper", så vi produserer ikke mye lyd på scenen. Dette gjør også at monitorvolumet ikke trenger å være allverdens høyt, samtidig som vi hører bass og trommer godt nok på små pubscener til å ikke trenge det i monitor. Når monitorene da bare skal levere kassegitar, mandolin og vokaler på relativt lavt volum så duger disse småtassene i bøtter og spann, og de har en veldig transportvennlig størrelse. Fikk de første to når jeg var der (måtte bestille resten) så vi fikk prøvd de på en gig for et par uker siden, og vi er strålende førnøyd! Det føles også godt å kunne støtte en norsk musikkforretning, da prisen ikke ble spesielt mye høyere enn fra Thomann, og Procom i min bok scoret høyt på kundeservice!

Til slutt; tusen takk for all input her! Det har vært til stor hjelp, og spesielt advarslene mot Laney ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ofte her lenger, men leste denne posten da det så interessant ut og jeg er mest opptatt av PA og studio-utstyr framfor gitarting for tiden ;)

Dette er monitorene vi bruker http://www.thomann.de/gb/the_box_pro_mon_a10.htm De veier ikke en dritt, tar kjempeliten plass, og holder seg pene siden jeg kjøpte med beskyttelsestrekk til dem. Tro det eller ei, selvom vi er et rølpete rockeband så ser det fint ut med ryddig scene. Og ingenting er styggere en svære 15" PA topper på skrå foran scena ;)

De holder tritt med rørforsterker-backline på full (halv) pupp, trommesett og bassrigg fra helvete. Vi kjører bare vokal i disse, men også akustisk gitar på akustiske jobber. De funker flott hvis man ikke skal ha bassgitar, trommer og alt annet drit som ikke hører hjemme i monitorer ;)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.