Web Analytics
Jump to content

Monitoranlegg for livebruk, smått og billig


Duckling
 Share

Recommended Posts

Hei.

Plastic Paddies skal nå investere i nytt monitoranlegg. Vi er mange (5) mennesker på små scener og lager lite lyd (akkustiske instrumenter rett i PA og en trommis med visper), noe som fører til at ideelt sett bør alle ha hver sin monitor når vi spiller live. Dette betyr at størrelse er essensielt da vi kjører til gigs i nødvendig antall stasjonsvogner.

Vi har nå tenkt å kjøpe oss en Behringer EPQ304 4-kanals forsterker og 5stk Laney CXM110 passive monitorkasser. Vi er selvsagt klar over at dette er en budsjettløsning, men så lenge vi hører oss selv er vi fornøyd, og vi er åpenbart ikke kravstore av oss. (Skulle spille på en pub og fikk tips fra andre musikere om at vi burde ta med egne monitorer fordi de som sto der skulle være søppel. Når vi prøvde dem så syntes vi at de låt fint nok i massevis. Det var noen småtasser fra Alto)

Uansett, jeg har kikket litt rundt og har vel konkludert med at dette er den eneste løsningen som er å oppdrive i Norge (60kg frakt fra utlandet koster fort mye penger) som matcher vårt behov for små monitorer og et pristak på 12000kr, men det kan jo være andre muligheter jeg ikke kjenner til, og lurer da på om noen har tips til andre produsenter av hhv monitorkasser (vanlige PA-topper er ikke aktuelt, de må være designet for å brukes som gulvmonitorer) og forsterkere (uavhengig av 1x4kanal eller 2x2kanal så må det bli maks 2unit høyde, men trenger ikke rare effekten) som kan gi oss et kompakt monitoranlegg i vår prisklasse som jeg kanskje ikke har klart å få med meg?

Forsterkeren koster ca 2500kr, høyttalerne 1000kr/stk+frakt, også trenger vi en rack-case og kabler i tillegg. Det er jo ikke dyrt utstyr, og vi kunne alltids gått opp litt i pris, men har ikke funnet noen andre monitorkasser til under 3,5-4000kr/stk, og da blir det fort mye mer penger når man skal ha 5 av dem.

Rotete post, beklager det, men uansett. Alle tips mottas med takk. Jeg er overbevist om at dette oppsettet vil fungere godt nok for oss, men om vi har mulighet til å få noe bedre som ikke er altfor mye dyrere, så er jo ikke det å forakte :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vurderer aktive monitorer? Det er liten forespørsel etter små passive scenemonitorer for tiden, så det er et bedre utvalg av aktive monitorer. Disse rimelige 8-tommerne fra Thomann har jeg prøvd med gode resultater når ikke lydtrykket på scenen er så stort. Med trekk snakker vi ca 1000,- pr stk + frakt og mva, og så trenger du ikke forsterkeren.

Edited by PerH
Link to comment
Share on other sites

Enig med PerH, aktive kasser er tingen. Velger dere passiv løsning mister dere all lyd hvis ampen ryker, med hver sin aktive kasse er sjansen mindre for slike uhell. Med passiv løsning kan dere ha maks fire kurser, med aktive kasser kan dere ha fem når det er anledning. Slik jeg ser det er en aktiv løsning mer fleksibelt og tryggere - og så har dere hver deres volumkontroll. :)

In-ear kan være en løsning, men er mest nyttig hvis dere skrur selv. Jeg får hetta når et band dumper 5 inear-sendere jeg ikke kjenner i fanget mitt - og det blir sjeldent optimalt.

Foreslår den aktive versjonen av Laney-kassa dere har sett på:

http://www.sound1.com/web/asp/pdetalj.asp?pv=8689&pht=7

Har ikke XLR inn, men det finnes overganger. Innenfor budsjett, og bør tåle gigging.

Link to comment
Share on other sites

Mtp hvor liten og lett forsterkeren er så er intensjonen å på sikt investere i en backup-forsterker i tilfelle den ryker og ha dem i et rack sammen. Da vil vi også få mulighet for 5 kurser når den muligheten skulle by seg, selv om jeg vil påstå at det er omtrent aldri når vi har med eget monitoranlegg. Med mindre vi spiler på større scener der arrangør stiller med PA og lydmann så bruker vi egen mikser og skrur lyd selv (i pubber f.eks, som er der vi stort sett spiller), og da er vi begrenset til 4 kurser.

Hovedgrunnen til passive er at vi vil slippe å ha 5 ekstra strømuttak fordelt på scenen. Pr. nå er det kun mikser, monitorforsterker, topper, subber og en bassamp som trekker strøm, noe som gjør at vi stort sett bare trenger strøm 2 steder på scenen, og dette er noe vi ønsker å fortsette med.

Ellers er in-ears ikke aktuelt. Liker å høre hva som skjer rundt. Import fra Thomann er heller ikke aktuelt, da frakta bli enorm om man passerer 30kg.

Uansett, ikke meningen å være negativ, jeg takker så meget for tipsene! Vi er ganske bestemte på at vi ønsker en passiv løsning, men skal tenke litt til på aktivt anlegg og kikke litt rundt, om det kanskje er en bedre løsning.

Ift de aktive Laneyene så har vi jo monitorkanalene på jack ut av mikseren, så da er det jo egentlig bedre med jack inn på monitoren også, så vi slipper overganger og skit :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Har jo hørt at det ikke akkurat er fantastisk lyd i disse kassene, men det jeg har hørt og sett av tilbakemeldinger har indikert at de låter helt greit, og hvertfall ift pris.

Har jo da ikke prøvd akkurat disse kassene selv, men har prøvd en 15" av en eldre modell billig Laney, og synes de låter helt ok, om enn litt ullent, og det er kasser som har stått på den lokale puben i årevis og ikke akkurat blitt tatt godt vare på!

Har du evt tips til andre merker som er å få tak i her til lands og som ikke koster skjorta?

Og sånn ellers, hvilke fordeler er det med aktive kontra passive utover at man aldri mister hele monitoranlegget hvis en forsterker dør? Med dagens små og lette klasse D-forsterkere så vil jo et passivt anlegg være lettere, ta mindre plass og være raskere å kable opp, og da sliter jeg med å se hvordan et aktivt anlegg vil være et så mye bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Trapesformede PA-høyttalere kan oftest også brukes som monitorer. Hvis dere kan behandle dem pent, så fungerer etter min mening Behringer Eurolive B210D helt fint, både som monitor og som vokal-PA for små scener med det lydbildet dere beskriver. Jeg har selv et par av disse. Du slipper rack, og den ekstra kablingen som trengs mellom forsterker og passive høyttalere.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=430503

Du har rett i at kl D er lettere, og her er forsterkerne i høyttalerne heller ikke tunge, Jeg klarer ikke å se at en passiv løsning er lettere enn dette, med rack og det hele.

De aktive Laney CXP110 er jo dedikerte monitorer og mer solide, men dersom vekt er en sak, så er altså Behringerne en mulighet.

EDIT: Ser nå at Laney CXM110 bare er en kilo lettere enn de aktive CXP110 (12kg vs 13kg). Da synes jeg ikke dette var så vanskelig. Gå for de aktive. Med aktive får du dedikert volum, dedikert EQ (av og til nyttig for å bekjempe feedback, spesielt i bassen) og som sagt forenklet kabling.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd både CX-110 og CX-112.
CXP-110 blåste vi diskanten på første øving og det låt skikkelig bøtte.
Vi har en CXP-112 som vokalmonitor på lokale nå og den spiller ihvertfall høyt nok selv om den ikke leverer pen lyd.

Så skal du gå for CX serien mener jeg 112 er ett bedre valg selv om de koster litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver jo at du ikke vil ha inear, men jeg har tenkt på en "fattigmannsløsning" som bare koster noen få kroner, og slik sett er det da ikke store investeringen hvis det ikke er noe tess.

Kjøp en liten FM- sender beregnet på bilbruk, gjerne som har plass for vanlige AA- batterier, still den inn på en kanal som er langt unna de lokale FM- senderene, Så bruker man telefonen sin eller en annen liten FM-radio som mottager. Sånne FMsendere regner jeg med at man får kastet etter seg om dagen.

Har aldri fått prøvd, men i teorien er det en snedig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

sarge: Det er PA-topper vi har brukt frem til nå, og vi har også fått det utdelt som monitorer på en del ulike arrangementer. Min erfaring er at i den billigere prisklassen er PA-topper ofte større enn monitorer med tilsvarende elementer, og ofte får de heller ikke god nok vinkel i liggende stilling og må da bygges opp i underkant, med mindre de er designet med utgangspunkt i at de også skal brukes som monitorkasser. Absolutt ikke et dårlig tips, men ikke helt det vi er ute etter :)

Ift aktive vs passive og hva som er lettest å kable opp tror jeg går på smak og behag, samt hva man ellers har på scenen. Personlig synes jeg det er mye lettere å slenge 4 jacker fra mikseren og ned til et rack på gulvet under, for så å trekke speakon derfra til hver monitor, enn å trekke kabler rett fra mikser til hver monitor og så i tillegg legge opp strøm over hele scenen når vi i utgangspunktet bare har 2 strømpunkter (Strøm til bassamp og en topp på stage right, topp, sub mikser og monitorforsterker på stage left. Alt annet er mikrofoner og DI-bokser). Om man har mye forsterkere, pedalbrett og annet som trekker strøm fordelt rundt på scenen så blir det jo selvsagt en helt annen sak, og da kan jeg være enig i at aktive er mindre styr å kable opp.

Dette med dedikert EQ og volum er dog en ting jeg ikke har tenkt på, men som absolutt er et veldig godt poeng. Vi har ingen EQ-mulighet på monitorkanalene fra mikseren, så om vi skal ha det på passive monitorer så krever jo det større rack og større investeringer for å sende hver kanal gjennom en EQ, og det er jo strengt tatt litt lurt. Dedikert volum har ikke så mye for seg for vår del siden vi alltid kjører lyden selv, samt at noen i bandet fort kan finne på å skru det høyere enn de trenger om de ikke trenger å mase på meg hele tiden.

Uansett, dette gjorde meg litt mer åpen for en aktiv løsning, spesielt når jeg fant ut at Thomann, som har et ganske bra utvalg her i lavere prisklasser, ikke skal ha mer enn €40 for transport av 60kg monitorer.

Æljen: Låt 110'n bøtte før dere sprengte diskanten også? Dere trenger jo mer monitorvolum enn hva vi gjør, så det er jo ikke sikkert vi vil få de samme problemene, men om den ikke låter fint selv med diskant så er det jo upraktisk. Skal ha det i vurderinga, selv om jeg nå begynner å gå litt bort fra Laney.

Castor: For en fantastisk idé! Basert på min erfaring med billige FM-sendere så er det ikke sjans i havet for at jeg tar sjansen på å bruke en slik løsning som eneste monitorering live, uansett hvor bra det evt måtte funke på øvingslokalet, men idéen var god! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel begynt å tenke bort fra Laney nå som jeg fant ut at Thomann ikke var så værst på frakt selv på store kolli.

Har sirklet meg inn mot en The Box Pro" 10 eller en LD Systems 8". Førstnevnte har gode karakterer og omtaler, den andre har gode karakterer og omtaler på språk jeg ikke forstår. Størrelsemessig frister det med 8", men er litt skeptisk til lyden i dem ift en 10". Regner ikke med det er noen her som har erfaring med de nevnte monitorer, men om noen har noe å si ift de valgene så rop for all del ut :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.