Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Monitoranlegg for livebruk, smått og billig


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Plastic Paddies skal nå investere i nytt monitoranlegg. Vi er mange (5) mennesker på små scener og lager lite lyd (akkustiske instrumenter rett i PA og en trommis med visper), noe som fører til at ideelt sett bør alle ha hver sin monitor når vi spiller live. Dette betyr at størrelse er essensielt da vi kjører til gigs i nødvendig antall stasjonsvogner.

Vi har nå tenkt å kjøpe oss en Behringer EPQ304 4-kanals forsterker og 5stk Laney CXM110 passive monitorkasser. Vi er selvsagt klar over at dette er en budsjettløsning, men så lenge vi hører oss selv er vi fornøyd, og vi er åpenbart ikke kravstore av oss. (Skulle spille på en pub og fikk tips fra andre musikere om at vi burde ta med egne monitorer fordi de som sto der skulle være søppel. Når vi prøvde dem så syntes vi at de låt fint nok i massevis. Det var noen småtasser fra Alto)

Uansett, jeg har kikket litt rundt og har vel konkludert med at dette er den eneste løsningen som er å oppdrive i Norge (60kg frakt fra utlandet koster fort mye penger) som matcher vårt behov for små monitorer og et pristak på 12000kr, men det kan jo være andre muligheter jeg ikke kjenner til, og lurer da på om noen har tips til andre produsenter av hhv monitorkasser (vanlige PA-topper er ikke aktuelt, de må være designet for å brukes som gulvmonitorer) og forsterkere (uavhengig av 1x4kanal eller 2x2kanal så må det bli maks 2unit høyde, men trenger ikke rare effekten) som kan gi oss et kompakt monitoranlegg i vår prisklasse som jeg kanskje ikke har klart å få med meg?

Forsterkeren koster ca 2500kr, høyttalerne 1000kr/stk+frakt, også trenger vi en rack-case og kabler i tillegg. Det er jo ikke dyrt utstyr, og vi kunne alltids gått opp litt i pris, men har ikke funnet noen andre monitorkasser til under 3,5-4000kr/stk, og da blir det fort mye mer penger når man skal ha 5 av dem.

Rotete post, beklager det, men uansett. Alle tips mottas med takk. Jeg er overbevist om at dette oppsettet vil fungere godt nok for oss, men om vi har mulighet til å få noe bedre som ikke er altfor mye dyrere, så er jo ikke det å forakte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vurderer aktive monitorer? Det er liten forespørsel etter små passive scenemonitorer for tiden, så det er et bedre utvalg av aktive monitorer. Disse rimelige 8-tommerne fra Thomann har jeg prøvd med gode resultater når ikke lydtrykket på scenen er så stort. Med trekk snakker vi ca 1000,- pr stk + frakt og mva, og så trenger du ikke forsterkeren.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med PerH, aktive kasser er tingen. Velger dere passiv løsning mister dere all lyd hvis ampen ryker, med hver sin aktive kasse er sjansen mindre for slike uhell. Med passiv løsning kan dere ha maks fire kurser, med aktive kasser kan dere ha fem når det er anledning. Slik jeg ser det er en aktiv løsning mer fleksibelt og tryggere - og så har dere hver deres volumkontroll. :)

In-ear kan være en løsning, men er mest nyttig hvis dere skrur selv. Jeg får hetta når et band dumper 5 inear-sendere jeg ikke kjenner i fanget mitt - og det blir sjeldent optimalt.

Foreslår den aktive versjonen av Laney-kassa dere har sett på:

http://www.sound1.com/web/asp/pdetalj.asp?pv=8689&pht=7

Har ikke XLR inn, men det finnes overganger. Innenfor budsjett, og bør tåle gigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp hvor liten og lett forsterkeren er så er intensjonen å på sikt investere i en backup-forsterker i tilfelle den ryker og ha dem i et rack sammen. Da vil vi også få mulighet for 5 kurser når den muligheten skulle by seg, selv om jeg vil påstå at det er omtrent aldri når vi har med eget monitoranlegg. Med mindre vi spiler på større scener der arrangør stiller med PA og lydmann så bruker vi egen mikser og skrur lyd selv (i pubber f.eks, som er der vi stort sett spiller), og da er vi begrenset til 4 kurser.

Hovedgrunnen til passive er at vi vil slippe å ha 5 ekstra strømuttak fordelt på scenen. Pr. nå er det kun mikser, monitorforsterker, topper, subber og en bassamp som trekker strøm, noe som gjør at vi stort sett bare trenger strøm 2 steder på scenen, og dette er noe vi ønsker å fortsette med.

Ellers er in-ears ikke aktuelt. Liker å høre hva som skjer rundt. Import fra Thomann er heller ikke aktuelt, da frakta bli enorm om man passerer 30kg.

Uansett, ikke meningen å være negativ, jeg takker så meget for tipsene! Vi er ganske bestemte på at vi ønsker en passiv løsning, men skal tenke litt til på aktivt anlegg og kikke litt rundt, om det kanskje er en bedre løsning.

Ift de aktive Laneyene så har vi jo monitorkanalene på jack ut av mikseren, så da er det jo egentlig bedre med jack inn på monitoren også, så vi slipper overganger og skit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har jo hørt at det ikke akkurat er fantastisk lyd i disse kassene, men det jeg har hørt og sett av tilbakemeldinger har indikert at de låter helt greit, og hvertfall ift pris.

Har jo da ikke prøvd akkurat disse kassene selv, men har prøvd en 15" av en eldre modell billig Laney, og synes de låter helt ok, om enn litt ullent, og det er kasser som har stått på den lokale puben i årevis og ikke akkurat blitt tatt godt vare på!

Har du evt tips til andre merker som er å få tak i her til lands og som ikke koster skjorta?

Og sånn ellers, hvilke fordeler er det med aktive kontra passive utover at man aldri mister hele monitoranlegget hvis en forsterker dør? Med dagens små og lette klasse D-forsterkere så vil jo et passivt anlegg være lettere, ta mindre plass og være raskere å kable opp, og da sliter jeg med å se hvordan et aktivt anlegg vil være et så mye bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trapesformede PA-høyttalere kan oftest også brukes som monitorer. Hvis dere kan behandle dem pent, så fungerer etter min mening Behringer Eurolive B210D helt fint, både som monitor og som vokal-PA for små scener med det lydbildet dere beskriver. Jeg har selv et par av disse. Du slipper rack, og den ekstra kablingen som trengs mellom forsterker og passive høyttalere.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=430503

Du har rett i at kl D er lettere, og her er forsterkerne i høyttalerne heller ikke tunge, Jeg klarer ikke å se at en passiv løsning er lettere enn dette, med rack og det hele.

De aktive Laney CXP110 er jo dedikerte monitorer og mer solide, men dersom vekt er en sak, så er altså Behringerne en mulighet.

EDIT: Ser nå at Laney CXM110 bare er en kilo lettere enn de aktive CXP110 (12kg vs 13kg). Da synes jeg ikke dette var så vanskelig. Gå for de aktive. Med aktive får du dedikert volum, dedikert EQ (av og til nyttig for å bekjempe feedback, spesielt i bassen) og som sagt forenklet kabling.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både CX-110 og CX-112.
CXP-110 blåste vi diskanten på første øving og det låt skikkelig bøtte.
Vi har en CXP-112 som vokalmonitor på lokale nå og den spiller ihvertfall høyt nok selv om den ikke leverer pen lyd.

Så skal du gå for CX serien mener jeg 112 er ett bedre valg selv om de koster litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at du ikke vil ha inear, men jeg har tenkt på en "fattigmannsløsning" som bare koster noen få kroner, og slik sett er det da ikke store investeringen hvis det ikke er noe tess.

Kjøp en liten FM- sender beregnet på bilbruk, gjerne som har plass for vanlige AA- batterier, still den inn på en kanal som er langt unna de lokale FM- senderene, Så bruker man telefonen sin eller en annen liten FM-radio som mottager. Sånne FMsendere regner jeg med at man får kastet etter seg om dagen.

Har aldri fått prøvd, men i teorien er det en snedig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

sarge: Det er PA-topper vi har brukt frem til nå, og vi har også fått det utdelt som monitorer på en del ulike arrangementer. Min erfaring er at i den billigere prisklassen er PA-topper ofte større enn monitorer med tilsvarende elementer, og ofte får de heller ikke god nok vinkel i liggende stilling og må da bygges opp i underkant, med mindre de er designet med utgangspunkt i at de også skal brukes som monitorkasser. Absolutt ikke et dårlig tips, men ikke helt det vi er ute etter :)

Ift aktive vs passive og hva som er lettest å kable opp tror jeg går på smak og behag, samt hva man ellers har på scenen. Personlig synes jeg det er mye lettere å slenge 4 jacker fra mikseren og ned til et rack på gulvet under, for så å trekke speakon derfra til hver monitor, enn å trekke kabler rett fra mikser til hver monitor og så i tillegg legge opp strøm over hele scenen når vi i utgangspunktet bare har 2 strømpunkter (Strøm til bassamp og en topp på stage right, topp, sub mikser og monitorforsterker på stage left. Alt annet er mikrofoner og DI-bokser). Om man har mye forsterkere, pedalbrett og annet som trekker strøm fordelt rundt på scenen så blir det jo selvsagt en helt annen sak, og da kan jeg være enig i at aktive er mindre styr å kable opp.

Dette med dedikert EQ og volum er dog en ting jeg ikke har tenkt på, men som absolutt er et veldig godt poeng. Vi har ingen EQ-mulighet på monitorkanalene fra mikseren, så om vi skal ha det på passive monitorer så krever jo det større rack og større investeringer for å sende hver kanal gjennom en EQ, og det er jo strengt tatt litt lurt. Dedikert volum har ikke så mye for seg for vår del siden vi alltid kjører lyden selv, samt at noen i bandet fort kan finne på å skru det høyere enn de trenger om de ikke trenger å mase på meg hele tiden.

Uansett, dette gjorde meg litt mer åpen for en aktiv løsning, spesielt når jeg fant ut at Thomann, som har et ganske bra utvalg her i lavere prisklasser, ikke skal ha mer enn €40 for transport av 60kg monitorer.

Æljen: Låt 110'n bøtte før dere sprengte diskanten også? Dere trenger jo mer monitorvolum enn hva vi gjør, så det er jo ikke sikkert vi vil få de samme problemene, men om den ikke låter fint selv med diskant så er det jo upraktisk. Skal ha det i vurderinga, selv om jeg nå begynner å gå litt bort fra Laney.

Castor: For en fantastisk idé! Basert på min erfaring med billige FM-sendere så er det ikke sjans i havet for at jeg tar sjansen på å bruke en slik løsning som eneste monitorering live, uansett hvor bra det evt måtte funke på øvingslokalet, men idéen var god! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel begynt å tenke bort fra Laney nå som jeg fant ut at Thomann ikke var så værst på frakt selv på store kolli.

Har sirklet meg inn mot en The Box Pro" 10 eller en LD Systems 8". Førstnevnte har gode karakterer og omtaler, den andre har gode karakterer og omtaler på språk jeg ikke forstår. Størrelsemessig frister det med 8", men er litt skeptisk til lyden i dem ift en 10". Regner ikke med det er noen her som har erfaring med de nevnte monitorer, men om noen har noe å si ift de valgene så rop for all del ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.