Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge eget kabinett og forsterkertopp


Anbefalte innlegg

Heisann!

Går med tanker om å bygge eget kabinett med tilhørende forsterker som et sommerprosjekt. Planen så langt er at kabinettet skal være 1x12 og bygges fra bunn. Når det gjelder toppen tenkte jeg å bestille et "ferdig" sett og skru sammen, da jeg ikke ønsker å begi meg ut på dette uten støttehjul. Har blant annet sett litt på denne: http://www.musikding.de/Kit-Madamp-J5Mk1. Jeg ønsker å kunne få relativt grei lyd uten å måtte skru lyden veldig høyt, siden jeg bor resten av året på hybel.

Derfor, er det noen som sitter på tips/råd til liknende forsterkertopper/sett som er gode? Hvilket element bør jeg velge til kabinettet (høy/lav watt mtp hybel) og er det nødvendig å ta høyde for Thiele & Small ved design av kabinettet?

Kan legge til at musikkstilen for det meste er rock/metall. Har tittet på bl.a Celestion V30 og Greenback, som er på henholdsvis 60W og 20W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt på elementet har lite å si, du bør heller se på følsomheten. Hvis du hovedsakelig skal spille på lavt volum kan du velge et element med lav (90-95) dB-verdi. Thiele/Small-parametre trenger du normalt ikke å tenke på med gitarkabinetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne gitarkabinetter kan enkelt bygges med egnede elementer uten hensyn til TS-parametre. Med en gang du bygger lukket eller portet kabinett må du ta hensyn til TS for tilfredsstillende resultat.

Jeg regner uansett dette som akademisk ift. gitarkabinetter, siden majoriteten er open back.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Tipper jeg nok kommer til å gå for et lukket design på kabinettet. Sliter derimot med å finne elementer med sensitivitet på 90-95 dB. Noen forslag?

Etter å ha sett litt mer på de ulike Madamp-kitene tror jeg at det heller blir Madamp A15Mk2, pga muligheten for high-gain og to kanaler. Eller blir dette for høyt for soverom/hybel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-wattere kan spille veldig høyt... Til soverommet er en 5-watter mer enn nok. Jensen CH12-35 skal være et bra element med ca. 95dB sensitivitet. Jeg har ikke prøvd det, men har lest litt om det siden jeg vurderte det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Tipper jeg nok kommer til å gå for et lukket design på kabinettet. Sliter derimot med å finne elementer med sensitivitet på 90-95 dB. Noen forslag?

Etter å ha sett litt mer på de ulike Madamp-kitene tror jeg at det heller blir Madamp A15Mk2, pga muligheten for high-gain og to kanaler. Eller blir dette for høyt for soverom/hybel?

Lukket kasse er ganske tilgivelig som design, men det lønner seg å titte littegrann på TS-parameterne, likevel, og også produsentens anbefalinger. Lukket kabinett gir gjerne mer bass enn open back.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for svar!

Har begynt å leke meg litt med TS-parametere i regneark og kalkulatorer på nett, da for Jensen Mod 12-35 og Mod 12-50. Problemet er at når jeg skal beregne kabinettvolumet for lukket kasse klager kalkulatoren over at Qtc er mindre enn Qts, hvor Qts henholdsvis er 1,54 og 1,4 for de to modellene. Når jeg da prøver meg med en Qtc-verdi litt rett over Qts blir resultatet at kabinettet må ha et volum på flere kubikkmeter. Hva er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tatt utgangspunkt i en komboamp dybdemessig, 25-30cm.

Hvis du skal gjøre det enkelt for deg selv kan du bruke 25 eller 30 dype furu/hobbyplater.

De er billige, relativt lette, enkle å jobbe med og tåler mye juling, veldig lett å få hva som helst av tolex og tekstil til å sitte på det.

Bare sjekk at kabinettet blir dypt nok til toppen du skal bruke.

Til front baffle bruker du kryssfiner og bak kan du enten bruke furu oppe og nede (enklest) eller du kan bruke en hel kryssfiner bakplate der du freser eller sager ut ønsket åpning.

Jeg bygde for noen uker siden et veldig pent 2x12 kabinett uten tolex. Brukte spritbasert mahognybeis og ca 5 tykke lakk penselakk, 320 papir mellom hvert lag, swisswax carnuba vox for endelig finish. Ble mildt sagt nydelig, avrundede hjørner og det hele, tok circa 25 arbeidstimer. Til spraylakkerte jeg et grovt jute broderingsstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde for noen uker siden et veldig pent 2x12 kabinett uten tolex. Brukte spritbasert mahognybeis og ca 5 tykke lakk penselakk, 320 papir mellom hvert lag, swisswax carnuba vox for endelig finish. Ble mildt sagt nydelig, avrundede hjørner og det hele, tok circa 25 arbeidstimer. Til spraylakkerte jeg et grovt jute broderingsstoff

Pix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.