Web Analytics
Jump to content

Jobbe med produsent/"coach" ...


juzzizhow
 Share

Recommended Posts

Spiller ikke nu, og har aldrig spilt, fast i noe band der det har vart aktuellt å bruke penger på produsent/management ...

Men har av og til tenkt at det hadde vart interessant med en "outsider" som kunde komme med konstruktiv kritikk (og ikke-konstruktiv kritikk også ...) på øvinger og spillinger ...

Hvis medlemmer i et band har mye meninger om hvordan di andre spiller/skal spille blir det jo ofte bråk og tanngnissing e.t.c ...

Men hvis disse meningene kommer fra en "outsider" blir det jo/vel annerledes ?

Noen som har erfaringer med dette ?

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

Det kan være det lureste man kan gjøre i et band. Har enormt god erfaring med det med Baardsen-bandet.

Dere hadde da noen som var med på øvinger og spillinger ?

Det nærmste jag vært er vel et band jag spilte lapsteel med der kordama, i motsetning til oss andre, ikke var helt tonedøv ! :-)

Hun sa fra og hadde meninger om stemmer, koringer, lapsteel licks e.t.c ...

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

De (hovedprodusent og biprodusent/studioteknikker) var med på en såkalt "preprod-session" (to dager i øvingslokalet) før vi dro i studio noen uker etterpå. Gjorde gode opptak underveis som ble en form for mal for hva vi ønsket å gjenskape i studio. Ble selvfølgelig, og heldigvis, mye mer enn det.

Tenker det er greit å få inn en produsent hvis man tenker å gå i studio. Bare å få inn en utenforstående bare for å få kommentarer for så å stå på egne bein igjen har jeg ikke så stor tro på. Kreves at man faktisk jobber med det over tid og man går veldig fort tilbake til "gamle synder" om man ikke har noen som står og pisker en over litt lengre tid.

Produsenten vår har vært med oss i to år nå og har vært på de fleste konsertene vi har gjort etter vi var i studio, bare for å komme med kommentarer i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

.... Bare å få inn en utenforstående bare for å få kommentarer for så å stå på egne bein igjen har jeg ikke så stor tro på. Kreves at man faktisk jobber med det over tid og man går veldig fort tilbake til "gamle synder" om man ikke har noen som står og pisker en over litt lengre tid.

Jepp ... ser den ! Det blir litt som disse "arbeidsmiljøanalytikerene" som kommer og "utreder" hvorfor allt går til helv**e på arbeidsplassen ... Skikkelig hallelujastemning i en uke, og så er det som vanlig igjen ! :-) he he ...

Ellers høres det jo skikkelig bra ut det dere har ! :-) Sikkert mye fin og brukandes feedback i løpet av to år !

Litt mer enn di vanlige "dere er såååå flinke", "dere suger", "spell nå Creedence", "hvordan gitar har du"-kommentarene man ellers får etter spillinger ! :-D

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

Gutta vi jobber med hadde fått tilsendt øvingsopptak i forveien, så de kjente en del av låtene fra før. :) Det hjalp mye og de kom raskt med veldig konkrete tips til hva som kunne gjøres. Vi la oss langflate og tillot både konstruktiv og krass kritikk. Siden vi var såpass klare for å bli hauset med opplevde vi egentlig bare kritikken som konstruktiv, selv om det i stor grad gikk ut på å spille helt annerledes enn det vi så langt hadde gjort (vi fislet avgårde, pent og pyntelig, plutselig skulle vi spille med pønke-attitude og leke at vi var 17 år igjen).

Jeg fikk beskjed om å utelukkende spille med plekter og helst med en liten tanke fuzz (på bass altså).

Link to comment
Share on other sites

Når jeg underviser samspillsgrupper/band (gjerne med litt mer viderekomne elever), inntar jeg som oftest en slik veilederrolle. Da jobber jeg meg som oftest i en typisk læringsspiral, der jeg begynner med grunnprinsipper som time, tempo, dynamikk og melodi/harmoni før jeg jobber meg oppover til enkle kontrapunktiske konsept, felles lytting, felles forståelse av musikken, etc.

Jeg opplever at elevene får en bedre forståelse av samspillet, og at de tar mer ansvar selv når det kommer til å stille forberedt og til å holde fokus på øving, kontra å "bare" be elevene spille sammen og fokusere på det rent instrumentrelaterte.

Altså: Min erfaring er at veiledet øving kan føre til at man som gruppe bruker mindre tid på "hvem spiller hva når", og kan bruke øvingen til "hvordan kan dette bli bra musikk?"

Link to comment
Share on other sites

Forrige trommis i bandet vårt hadde et ganske stort kontaktnett og hentet ved et par anledninger inn proffe musikere som var til stede på øving og kom med råd. Det er veldig nyttig, og siden dette kommer fra en outsider så er sjansen mindre for at det skaper dårlig stemning i bandet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, alle band burde ha en "trener", dirigent eller hva man kan kalle det. som også styrer lydnivå fra de forskjellige band medlemmer. Sikkert ingen som gidder å være med i band for å være trener :P men tar du oppgaven i mitt band, gjør jeg det i ditt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, alle band burde ha en "trener", dirigent eller hva man kan kalle det. som også styrer lydnivå fra de forskjellige band medlemmer. Sikkert ingen som gidder å være med i band for å være trener :P men tar du oppgaven i mitt band, gjør jeg det i ditt...

Akkurat det der med lydnivå er jo en ting som det ofte blir bråk av ... :-)

Noen spiller jo grisehøyt + at di har en boostpedal før soloer ... Og så blir di pottesure hvis man ber di skru ned litt ...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det, løses ved å plassere høyttalere riktig i forhold til de som spiller. Prøv å plassere kabinettet til han gitaristen som hele tiden skal spille høyest, nærme og i ørehøyde. Tenker han skrur ned litt når han ikke hører noen andre enn seg selv.

Vi har faktisk det motsatte problem med vår gitarist, så vi plasserer comboampen nede ved beina hans...

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå får man priser inkludert MVA til Norge i nettbutikken. Ingen fortollingsgebyr lenger, kun frakt opp til et visst beløp. Ved retur etc slipper man hassle med å søke returnert mva osv da de har en norsk adresse som betjener dette.
    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.