Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobbe med produsent/"coach" ...


juzzizhow

Anbefalte innlegg

Spiller ikke nu, og har aldrig spilt, fast i noe band der det har vart aktuellt å bruke penger på produsent/management ...

Men har av og til tenkt at det hadde vart interessant med en "outsider" som kunde komme med konstruktiv kritikk (og ikke-konstruktiv kritikk også ...) på øvinger og spillinger ...

Hvis medlemmer i et band har mye meninger om hvordan di andre spiller/skal spille blir det jo ofte bråk og tanngnissing e.t.c ...

Men hvis disse meningene kommer fra en "outsider" blir det jo/vel annerledes ?

Noen som har erfaringer med dette ?

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det lureste man kan gjøre i et band. Har enormt god erfaring med det med Baardsen-bandet.

Dere hadde da noen som var med på øvinger og spillinger ?

Det nærmste jag vært er vel et band jag spilte lapsteel med der kordama, i motsetning til oss andre, ikke var helt tonedøv ! :-)

Hun sa fra og hadde meninger om stemmer, koringer, lapsteel licks e.t.c ...

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (hovedprodusent og biprodusent/studioteknikker) var med på en såkalt "preprod-session" (to dager i øvingslokalet) før vi dro i studio noen uker etterpå. Gjorde gode opptak underveis som ble en form for mal for hva vi ønsket å gjenskape i studio. Ble selvfølgelig, og heldigvis, mye mer enn det.

Tenker det er greit å få inn en produsent hvis man tenker å gå i studio. Bare å få inn en utenforstående bare for å få kommentarer for så å stå på egne bein igjen har jeg ikke så stor tro på. Kreves at man faktisk jobber med det over tid og man går veldig fort tilbake til "gamle synder" om man ikke har noen som står og pisker en over litt lengre tid.

Produsenten vår har vært med oss i to år nå og har vært på de fleste konsertene vi har gjort etter vi var i studio, bare for å komme med kommentarer i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Bare å få inn en utenforstående bare for å få kommentarer for så å stå på egne bein igjen har jeg ikke så stor tro på. Kreves at man faktisk jobber med det over tid og man går veldig fort tilbake til "gamle synder" om man ikke har noen som står og pisker en over litt lengre tid.

Jepp ... ser den ! Det blir litt som disse "arbeidsmiljøanalytikerene" som kommer og "utreder" hvorfor allt går til helv**e på arbeidsplassen ... Skikkelig hallelujastemning i en uke, og så er det som vanlig igjen ! :-) he he ...

Ellers høres det jo skikkelig bra ut det dere har ! :-) Sikkert mye fin og brukandes feedback i løpet av to år !

Litt mer enn di vanlige "dere er såååå flinke", "dere suger", "spell nå Creedence", "hvordan gitar har du"-kommentarene man ellers får etter spillinger ! :-D

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta vi jobber med hadde fått tilsendt øvingsopptak i forveien, så de kjente en del av låtene fra før. :) Det hjalp mye og de kom raskt med veldig konkrete tips til hva som kunne gjøres. Vi la oss langflate og tillot både konstruktiv og krass kritikk. Siden vi var såpass klare for å bli hauset med opplevde vi egentlig bare kritikken som konstruktiv, selv om det i stor grad gikk ut på å spille helt annerledes enn det vi så langt hadde gjort (vi fislet avgårde, pent og pyntelig, plutselig skulle vi spille med pønke-attitude og leke at vi var 17 år igjen).

Jeg fikk beskjed om å utelukkende spille med plekter og helst med en liten tanke fuzz (på bass altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg underviser samspillsgrupper/band (gjerne med litt mer viderekomne elever), inntar jeg som oftest en slik veilederrolle. Da jobber jeg meg som oftest i en typisk læringsspiral, der jeg begynner med grunnprinsipper som time, tempo, dynamikk og melodi/harmoni før jeg jobber meg oppover til enkle kontrapunktiske konsept, felles lytting, felles forståelse av musikken, etc.

Jeg opplever at elevene får en bedre forståelse av samspillet, og at de tar mer ansvar selv når det kommer til å stille forberedt og til å holde fokus på øving, kontra å "bare" be elevene spille sammen og fokusere på det rent instrumentrelaterte.

Altså: Min erfaring er at veiledet øving kan føre til at man som gruppe bruker mindre tid på "hvem spiller hva når", og kan bruke øvingen til "hvordan kan dette bli bra musikk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige trommis i bandet vårt hadde et ganske stort kontaktnett og hentet ved et par anledninger inn proffe musikere som var til stede på øving og kom med råd. Det er veldig nyttig, og siden dette kommer fra en outsider så er sjansen mindre for at det skaper dårlig stemning i bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle band burde ha en "trener", dirigent eller hva man kan kalle det. som også styrer lydnivå fra de forskjellige band medlemmer. Sikkert ingen som gidder å være med i band for å være trener :P men tar du oppgaven i mitt band, gjør jeg det i ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle band burde ha en "trener", dirigent eller hva man kan kalle det. som også styrer lydnivå fra de forskjellige band medlemmer. Sikkert ingen som gidder å være med i band for å være trener :P men tar du oppgaven i mitt band, gjør jeg det i ditt...

Akkurat det der med lydnivå er jo en ting som det ofte blir bråk av ... :-)

Noen spiller jo grisehøyt + at di har en boostpedal før soloer ... Og så blir di pottesure hvis man ber di skru ned litt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det, løses ved å plassere høyttalere riktig i forhold til de som spiller. Prøv å plassere kabinettet til han gitaristen som hele tiden skal spille høyest, nærme og i ørehøyde. Tenker han skrur ned litt når han ikke hører noen andre enn seg selv.

Vi har faktisk det motsatte problem med vår gitarist, så vi plasserer comboampen nede ved beina hans...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.