Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power amp og kabinett til Eleven Rack


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg teller på knappene på om jeg skal kjøpe meg en power amp og et kabinett for bruk med min Eleven Rack. Tanken er å kunne bruke det på spillejobber, og må kunne spille høyt (minstekravet et en poweramp/kabinett som spiller noe høyere enn min Marshall VS265).

Noen som har forslag til i første omgang poweramp som kunne vært aktuelt? Det er fordel dersom den lar seg skaffe relativt greit her i Norge, og at den kjører på norsk strøm.

Budsjett på power amp og kabinett ligger på rundt 10.000,- sånn ca.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser powerampen fra Harley benton som du får på thomann får en del skryt. Angående kabinett, og med ditt budsjett i bakhodet, så er vel et orange 212 kabinett å anbefale.

Ser at den power amp'en er veldig billig (rundt 1700,- pluss frakt) i forhold til de aller fleste alternativene jeg har vært borti. Hva går man glipp av med å gå for en såpass billig power amp?

ISP sin Stealth var vel den jeg vurderte mest da jeg kikket etter poweramp til Kemper. Veier 600 gram, og pumper ut 180 transewatt.

Interessant forslag. Skal sette den på listen over power amps jeg skal lese meg opp på.

Jeg har en peavey classic 60/60 til salgs hvis det kan friste...

Tror i utgangspunktet jeg ikke skal gå for rør i power amp'en. Dessuten er vel 60 watt kanskje litt lite til mitt behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 rørwatt er for mye for de aller fleste. Classicene låter veldig fint, men de er ganske tunge.

Det er godt mulig det ville holdt, men trenger å være på den sikre siden. Min Marshall VS265 og min Peavey Bandit 112 (85 transistor-watt) har vært for lave i forhold til behovet mitt, så vil gjerne ha noe jeg kan være sikker på at spille høyere en disse.

Med det budsjettet har du rom til en Matrix poweramp. Veier lite og låte killer.

Ja, jeg har veldig lyst på en Matrix GT1000FX, som er ganske populær hos andre Eleven Rack-brukere. Den vil garantert spille høyt nok med nok headroom, så dersom jeg kjører denne på et kraftig nok kabinett skal det ikke være noen bekymring i forhold til volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Med forsterkersimulering er det like greit å bruke en (eller to) aktive høyttalere (FRFR), med mindre man er ute etter forsterker og kabinett med en spesifikk karakteristikk. Man får størst utbytte av forsterkersimulering med en nøytral forsterker+høyttaler. Du kan få noe som spiller både høyt og godt til halvparten av budsjettet. Blant brukere av Kemper og Axe-FX har Yamaha's DXR10/DXR12 fått et bra rykte. Feinschmeckerne insisterer på Atomic CLR, og den ligger i øvre enden av budsjettet ($1000). Aktiv CLR fås både som firkantet kabinett og som monitor. Selv bruker jeg en Dynacord AXM 12A i omtrent samme prisklasse. På scenen bruker jeg ofte IEM, men når jeg bruker monitor kjører jeg en Kemper rett i AXM12A, og tar en monitor miks uten gitar i den andre kanalen på monitoren. Så justerer jeg monitor-utgangen på Kemper-boksen så jeg får en passe miks av min egen gitar og resten av bandet i monitoren. På den måten får lydmannen beholde kontrollen på de tingene som kan gi feedback i monitor, mens jeg selv kan bestemme hvor mye gitar jeg vil høre i forhold til resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

PerH; ja det er sentralt å kunne justere sitt eget scenevolum uavhengig av lydmann.

Fordel med normal monitor vs in-ear er mulighet for å lage kontrollert feedback ved å forflytte seg inn/ut av lydfelt slik man normalt kan gjøre med en gitaramp (ikke alle som ser noe poeng med.akkurat dette forsåvidt..).

På en enkanals monitor kan man gjøre samme triks med en personal monitor mixer men det er litt me knotete å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.