Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

sustain


Anbefalte innlegg

Lurer litt på temaet sustain, hvilke faktorer som påvirker hvor lenge en tone høres når den får lov til å bare fade uforstyrret ut? Er type treverk viktig, valg av bridge,streng gjennom kroppen vs toploader, strengtykkelse osv, og hva bør betegnes som bra/dårlig? Har tatt tiden på to gitarer, en med 0.9 strenger og en med 0. 10, der var markant forskjell. Noen som har erfaring på dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok er det ikke gjort så mange seriøse undersøkelser på dette. Noe av grunnen er vel at det er vanskelig å lage undersøkelser som er gode nok, og dessuten er det mye lettere å "mytifisere" temaet.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke lenger finner lenker i farten, men de finnes på forumet i gamle tråder.

Kort fortalt er det som er gjort, og som man gjerne kan bestride og hevde er feil, så fant den/de som brukte tid på dette at en setneckgitar med fast stol er det som gir lengst sustain, altså noe som minner veldig om en Fender telecaster.

Når det er sagt, så er ikke nødvendigvis uendelig/lang sustain noe som er så viktig, slik jeg ser det. Jeg har en Fernandesgitar som har akkurat det, så lenge batteriet ikke går tomt, og det er jo morsomt, men det har litt begrenset praktisk nytte. Morsomt er det, for all del, men ikke nødvendigvis så nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok er det ikke gjort så mange seriøse undersøkelser på dette. Noe av grunnen er vel at det er vanskelig å lage undersøkelser som er gode nok, og dessuten er det mye lettere å "mytifisere" temaet.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke lenger finner lenker i farten, men de finnes på forumet i gamle tråder.

Kort fortalt er det som er gjort, og som man gjerne kan bestride og hevde er feil, så fant den/de som brukte tid på dette at en setneckgitar med fast stol er det som gir lengst sustain, altså noe som minner veldig om en Fender telecaster.

Når det er sagt, så er ikke nødvendigvis uendelig/lang sustain noe som er så viktig, slik jeg ser det. Jeg har en Fernandesgitar som har akkurat det, så lenge batteriet ikke går tomt, og det er jo morsomt, men det har litt begrenset praktisk nytte. Morsomt er det, for all del, men ikke nødvendigvis så nyttig.

veldig godt poeng der ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sustain er et enkelt konsept som blir avansert fordi det er mange faktorer med i spill.

Fysikken og teorien bak det kan settes i perspektiv med demping.

Tenk støtdemperen i en bil: når du trykker på framskjermen og slipper, gjør støtdemperen av bilen ikke gynger frem og tilbake over tid: den har da lite sustain. Energien fra bilens bevegelse blir overført til demperen og gjort om fra bevegelsesenergi til termisk energi.

Energi fra sustain kan også gå videre i annen form som bevegelsesenergi ved å videreføre eller spre energien (til luft); eller elektrisk energi (pickup).

Når vibrarsjoner går fra ett stoff til et annet med ulik tetthet, vil energien reflektere tilbake, refraktere ut og bremse helt i form av varme. Hastigheten vil også endre seg. Noe materiale fungerer bedre som dempende enn andre.

Overført til gitar, handler sustain altså om hvor mye av strengevibrasjonen som går vekk i energioverførsel, og hvor mye energi som holder strengene i fortsatt bevegelse. Dempende materiale vil oppta energi og hindre sustain (tenk gitar laget av gummi). Mange materiale med ulik tetthet kan dempe sustain fordi det vil spre energien. Pickuper som er passive tar opp energi fra strengene, og desto mer energi de tar opp, desto raskere tar de sustainen. Aktive gjør som så det sammen, men har drahjelp fra batteri. Hvorvidt du kan høre forskjellen er en annen diskusjon. Massen på strengene er også et poeng som du selv nevner. Desto mer masse, desto vanskeligere å stoppe.

Teoretisk sett finnes uendelig sustain, gitt strengen får spille fritt i et vakum uten mulighet for å overføre energien til annet medium. I praksis umulig. Jeg burde ikke skrive så sent på kvelden for jeg orker ikke lese gjennom igjen, men kanskje jeg har noen poeng som gir deg bedre forståelse. Arrester meg om jeg har skrevet noe feil og god natt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.