Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritone gjennom både gitar-amp og bass-amp


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk for noen måneder siden til innkjøp av en Danelectro baritone. Selv har jeg bare spilt gitar i mine levedager, og aldri vært noe til bass-spiller. Jeg prøver nå baritone for å få litt mer trøkk i power-duo-sammenheng.

Jeg har derfor kommet frem til at det hadde vært spennende å prøve å bruke to forsterkere samtidig - en bass-amp og en gitar-amp. Planen er nå å kjøpe en høvelig stor bass-amp med masse headroom og en switch (Little Lehle Dual), slik at bass-ampen ringer ut de klare bassfrekvensene, mens gitar-ampen tar seg av de høyere frekvensene med vreng og effekter. Har Marshall combo gitar-amp 40 W.

Jeg har ikke veldig mye peiling på amper, og spesielt ikke bass-amper. Jeg ber derfor om noen innspill til hva som kan være lurt å tenke på. Noen av tingene jeg grubler litt på er:

- Hvor stor bass-amp er det nødvendig å ha?
- Spiller det noen rolle at gitar-ampen er 40 W og bass-ampen er mange hundre watt mer?
- Har noen av dere erfaringer med en lignende rigg?

- Med et budsjett på, lat oss i første omgang si, 3000-4000,-, hvilke bass-amper kan jeg se etter da (gjerne brukt)? Har blitt anbefalt en ny modell av Orange 500 W, men usikker på modellnavnet - hørte ikke godt nok etter i butikken... :(

Håper noen av dere har noen tips og erfaringer og komme med, både når det gjelder punktene jeg har listet opp og ting jeg ikke har tenkt på.

God pinse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller mest bass, men lefler også litt med gitarer.

Prøv gjerne, men jeg tror dette er å gjøre ting litt vanskeligere enn det de er. Gitarister som har sju strenger på gitaren er ikke helt uvanlig lenger, og jeg ser ikke at de bruker bassforsterkere i tillegg til vanlig.

En helt vanlig gitarforsterker gjør jobben helt greit, særlig hvis det er litt størrelse på elementene.

Watt er en målemetode med uhyre stor romslighet i hva man får av lyd. Det er oppunder umulig å sammenligne "Bassforsterkertransistorwatt" sammenlignet med en rørdreven gitarforsterker, er umulig å sammenligne, delvis fordi er er så mange måter å måle watt på. Måler man en forsterker som drives av en sinustone på en kHz ved 10% forvregning ved 4 Ohm, får man et tall som ligger milevis unna det tallet man får hvis man måler med ved 20- 20kHz med 0.1% forvregning i 8 Ohm. Begge delene er egentlig helt greit, men vi tallet man presenterer er veldig langt unna hverandre.

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter av lydforbedring, men jeg tror det finnes enklere veier til lydnirvana enn det å bruke to forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg kjører en Gretsch Baritone Jet stemt A-A samtidig på både en Twin Reverb og en Ampeg BA115 II, og synes det låter stort og fint. Ampegen har muteswitch for å koble ut tweeteren når jeg bruker den med Twin Reverben, og bright switch om jeg kjører den alene. Blir stor lyd med begge to sammen, og de spiller såpass reint at det ikke blir så mye frekvensproblemer med en vanlig gitar oppå. :) Ampegen koster ca 3500 ny, mye lyd for penga, og funker aldeles utmerket med baritonen alene.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha klar bass med god headroom til en rimelig penge, så ville jeg gått for noe kl D-basert, gjerne brukt. Skal du bruke rørvreng på gitar forsterkeren så trenger du all den headroomen (i.e. uforvrengt effekt) du kan få. Minst 250W er blitt min tommelfingerregel.

Når det er sagt så tror jeg all lyd vil sendes til begge kampene med den Lehle-boksen du nevner. Personlig tror jeg du trenger noe som faktisk splitter på frekvens for å oppnå det du vil.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg spiller masse baritonegitar, både i power-duo sammenheng og med fullt band.
I duo-formatet så liker jeg å kombinere bassamp og gitaramp, med fullt band så funker det best å bare bruke en vanlig gitaramp(iallefall så lenge det er en bassist inne i bildet).

Det er jo alltid gøy å spille gjennom en fet gammel Ampeg med tilhørende kabinett, men absolutt ikke nødvendig.
Orange Terror Bass 500 låter kult med baritone, men det gjør også f.eks Gallien-Krueger MB200.
Den er liten og lett, låter kult og tar pedaler bra. Ikke så alt for dyr heller.
Prøv å finn et brukt 410 eller 115-kabinett uten horn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.