Web Analytics
Jump to content

Baritone gjennom både gitar-amp og bass-amp


Recommended Posts

Hei,

Jeg gikk for noen måneder siden til innkjøp av en Danelectro baritone. Selv har jeg bare spilt gitar i mine levedager, og aldri vært noe til bass-spiller. Jeg prøver nå baritone for å få litt mer trøkk i power-duo-sammenheng.

Jeg har derfor kommet frem til at det hadde vært spennende å prøve å bruke to forsterkere samtidig - en bass-amp og en gitar-amp. Planen er nå å kjøpe en høvelig stor bass-amp med masse headroom og en switch (Little Lehle Dual), slik at bass-ampen ringer ut de klare bassfrekvensene, mens gitar-ampen tar seg av de høyere frekvensene med vreng og effekter. Har Marshall combo gitar-amp 40 W.

Jeg har ikke veldig mye peiling på amper, og spesielt ikke bass-amper. Jeg ber derfor om noen innspill til hva som kan være lurt å tenke på. Noen av tingene jeg grubler litt på er:

- Hvor stor bass-amp er det nødvendig å ha?
- Spiller det noen rolle at gitar-ampen er 40 W og bass-ampen er mange hundre watt mer?
- Har noen av dere erfaringer med en lignende rigg?

- Med et budsjett på, lat oss i første omgang si, 3000-4000,-, hvilke bass-amper kan jeg se etter da (gjerne brukt)? Har blitt anbefalt en ny modell av Orange 500 W, men usikker på modellnavnet - hørte ikke godt nok etter i butikken... :(

Håper noen av dere har noen tips og erfaringer og komme med, både når det gjelder punktene jeg har listet opp og ting jeg ikke har tenkt på.

God pinse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller mest bass, men lefler også litt med gitarer.

Prøv gjerne, men jeg tror dette er å gjøre ting litt vanskeligere enn det de er. Gitarister som har sju strenger på gitaren er ikke helt uvanlig lenger, og jeg ser ikke at de bruker bassforsterkere i tillegg til vanlig.

En helt vanlig gitarforsterker gjør jobben helt greit, særlig hvis det er litt størrelse på elementene.

Watt er en målemetode med uhyre stor romslighet i hva man får av lyd. Det er oppunder umulig å sammenligne "Bassforsterkertransistorwatt" sammenlignet med en rørdreven gitarforsterker, er umulig å sammenligne, delvis fordi er er så mange måter å måle watt på. Måler man en forsterker som drives av en sinustone på en kHz ved 10% forvregning ved 4 Ohm, får man et tall som ligger milevis unna det tallet man får hvis man måler med ved 20- 20kHz med 0.1% forvregning i 8 Ohm. Begge delene er egentlig helt greit, men vi tallet man presenterer er veldig langt unna hverandre.

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter av lydforbedring, men jeg tror det finnes enklere veier til lydnirvana enn det å bruke to forsterkere.

Link to comment
Share on other sites

Det hender jeg kjører en Gretsch Baritone Jet stemt A-A samtidig på både en Twin Reverb og en Ampeg BA115 II, og synes det låter stort og fint. Ampegen har muteswitch for å koble ut tweeteren når jeg bruker den med Twin Reverben, og bright switch om jeg kjører den alene. Blir stor lyd med begge to sammen, og de spiller såpass reint at det ikke blir så mye frekvensproblemer med en vanlig gitar oppå. :) Ampegen koster ca 3500 ny, mye lyd for penga, og funker aldeles utmerket med baritonen alene.

Edited by Ichi
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha klar bass med god headroom til en rimelig penge, så ville jeg gått for noe kl D-basert, gjerne brukt. Skal du bruke rørvreng på gitar forsterkeren så trenger du all den headroomen (i.e. uforvrengt effekt) du kan få. Minst 250W er blitt min tommelfingerregel.

Når det er sagt så tror jeg all lyd vil sendes til begge kampene med den Lehle-boksen du nevner. Personlig tror jeg du trenger noe som faktisk splitter på frekvens for å oppnå det du vil.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg spiller masse baritonegitar, både i power-duo sammenheng og med fullt band.
I duo-formatet så liker jeg å kombinere bassamp og gitaramp, med fullt band så funker det best å bare bruke en vanlig gitaramp(iallefall så lenge det er en bassist inne i bildet).

Det er jo alltid gøy å spille gjennom en fet gammel Ampeg med tilhørende kabinett, men absolutt ikke nødvendig.
Orange Terror Bass 500 låter kult med baritone, men det gjør også f.eks Gallien-Krueger MB200.
Den er liten og lett, låter kult og tar pedaler bra. Ikke så alt for dyr heller.
Prøv å finn et brukt 410 eller 115-kabinett uten horn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
    • Dette kan jeg ikke, så ønsker ikke å uttale meg på pris. Men har inntrykk av at mange er villig til å betale "ekstra" for gamle og vellbrukte Gibson-gitarer, så tror nok man bør forvente mer enn hva en nyere i god stand koster. Alltid noen som er interessert i sånt. 
    • Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.