Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kræsjkurs i typer stålstrenger til akustisk?


Yonah

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg, denne jungel blir verre og verre;) Kan du fortelle litt mere om dette med balanced tension? Har det noe å si når en velger strenger til feks fingerspill?

Vel. Mange lever lykkelig og spiller fantastisk uten å bry seg om dette. Dersom man ikke har reagert på at de ulike strengene har ulikt spenn tidligere, så kan man leve lykkelig med "standard" strengesett og fokusere på andre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter- noe av det som dukker opp her etter hvert, er ikke krasjkurs. Det er nerding for viderekommende, og slike ting som vi som har vært her en stund liker å diskutere. Knøttsmå detaljer, som vi ikke er enige om en gang, og som vi kanskje ikke hadde hørt forskjell på med bind for øynene. Det er jo gøy likevel, men det er ikke nødvendig å "ta til seg alt". :)

Jeg har spilt i noen år uten å tenke på Sarges balanserte strengesett, men det kunne jo være spennende å prøve. Så langt har det blitt med tanken, og det funker jo i og for seg greit uten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående strengetykkelse og tone så vil jeg bare skyte inn at tynnere strenger er rikere på overtoner.

Tykkere gir sterkere grunntone.

Jeg trives godt med 011 sett til akustisk. Gir god spillbarhet og mulighet å spille dynamisk.

At man har slitt med leddbåndskade gjør valget enkelt, blir for slitsomt med tykkere strenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter- noe av det som dukker opp her etter hvert, er ikke krasjkurs. Det er nerding for viderekommende, og slike ting som vi som har vært her en stund liker å diskutere. Knøttsmå detaljer, som vi ikke er enige om en gang, og som vi kanskje ikke hadde hørt forskjell på med bind for øynene. Det er jo gøy likevel, men det er ikke nødvendig å "ta til seg alt". :)

Jeg har spilt i noen år uten å tenke på Sarges balanserte strengesett, men det kunne jo være spennende å prøve. Så langt har det blitt med tanken, og det funker jo i og for seg greit uten også.

Jeg er jo enig, men mener jo også at trådstarter har bedt om det. Mitt første strengesett på stålstrengeren ble valgt ut tilfeldig ved at selgeren av gitaren i butikken anbefalte det. Det låt fint og med studentøkonomi satt det på lenge. Dette var lenge før Google og man kunne ikke søke opp alt like enkelt. Sammenlignet med dette er alt i denne tråden nerding. Tonale forskjeller mellom ulike legeringer er interessant, men egentlig nerding. Strengetykkelser og derunder også spenn har med spillbarheten å gjøre, og siden det er minst like mange valg her som av legeringer, så syntes jeg det var verdt å nevne, spesielt når trådstarter kommer fra nylonstrenger.

Når det gjelder lyd er jeg ikke så enorm fan av supercrispe strenger. Men så spiller jeg mye med plekter. Fingerspill kan nok ha godt av crispere strenger for en mer definert lyd.

Blås i balanced tension. Individuelle strengetykkelser er nok nerding for de aller fleste. Man oppdager tidsnok om man lar seg irritere av slappe basstrenger og stramme strenger som er litt hardere å bende.

Men i samme slengen vil jeg anbefale at man ikke overtenker det første strengesettet. Velg noe "standard". Finn ut hva du liker ved det settet og ikke liker. Ta så med deg de erfaringene når du skal velge neste sett. Det er så mye enklere når man har en referanse å ta utgangspunkt i.

Og som andre sa: Strengesett til 200 kr er dyrt for gitar. Det er noe man går for når man har oppdaget at man har blitt så nerd at rimeligere ikke duger lenger...

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Ja, jeg lider litt under nerdefaktoren. For å si det slik, jeg har kikket på den jungelen av stålstrenger hver gang jeg har kjøpt nylonstrenger og tenkt noe ala: hjelpe meg, hvordan veit folk hva de skal ha? Og ja, jeg er typen som liker å teste flere ting for å finne ut hav som funker best for meg. Så derfor trengte jeg litt basiskunnskap så jeg ikke kjøper 3 strengesett som gir i grunn samme lyd/spilleopplevelse/spillefølelse.

Men jeg har fått mange interessante opplysninger i denne tråden og begynner å forstå litt. Så når jeg skal inn med den klassiske gitaren for å få fiksa ny oversadel( hehe, denne gangen kan noen andre hjelpe meg, jeg er amatør og synes innimellom det er greit å få hjelp av litt mere proffe folk), så skal jeg kjøpe noen div typer strenger til stålestrengeren også. Og noen forskjellige plektere.

Usikker på strengehøyden enda, skal spille litt til og se an forandringer på luftfuktigheta i huset, før jeg evt fikser sadel/oversadel.

Og en ting til: Hvorfor er sadelen brutt på H-strengen på denne stålstrengeren og på G-strengen på klassiske? Jeg har aldri skjønt hvorfor og ble enda mere nysgjerrig når min nye fender er brutt på H-strengen på sadelen( det er 6 stemmeskruer på rad på den om det har noe å si) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Etter å ha testa litt: Blir ikke flere sett med elixir i allefall. Da bytter jeg heller oftere. Nye strenger uten belegg er bare helt herlig og må nytes til det fulle de første dagene.

Jeg har ikke fått testa mere enn phosphor bronze (ghs nå, var de jeg fant ), så jeg aner ikke hvordan andre blandinger virker. Nå har jeg gått ned til 11-50 og vurderer å prøve opp igjen nesten gang bare for å finne ut forskjellen. Så tynne som mulig for fingrene sin del tenker jeg. Jeg kjenner jo at det er tyngre med fingerspill på stål kontra nylon, men ikke noe jeg tenker over mere.

Endret av Yonah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt pris på balanced tension rett og slett for å kunne ha tykkere diskanstrenger enn basstrengene tilsier. Dette gjør seg på gitarer med med mye bass når man spiller fingerspill, synes jeg. Men det er selvsagt smak og behag (og teknikk eller mangel på sådan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker phosphor/ bronze på de fleste gitarene, men på parlouren og en veldig klangrik dreadnought bruker jeg 80/20 bronze for å dempe overtonene. 80/20 bronze har enklere og klarere lyd enn phosphor bronze. Har stort sett gått vekk fra D'addario og bruker nå strenger fra John Pearse, som jeg synes har mer balansert klang og varer lenger. De har ikke så kraftig lyd som D'addario, men en varmere klang med mer overtoner og kompleksitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.