Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kræsjkurs i typer stålstrenger til akustisk?


Yonah

Anbefalte innlegg

Ja, jeg bare lurer på om noen vet om en kjapp innføring eller kan fortelle litt om div typer stålstrenger. Jeg har ikke peiling på dette og det er ufattelig mye info og jeg sliter med å sortere infoen til praksis;)

Jeg skal nå sette på nye strenger på min nyinnkjøpte fender sonoran og har fått med et sett elixir 80-20 eller noe sånt. SÅ leser jeg at strenger som er belagt ikke har samme crispe lyd osv. Jeg må jo kjøpe inn et sett til så jeg har ekstra strenger( ikke bare å dra på en musikkforretning, da det er 10 mil til nærmeste) om en ryker( dog har det aldri røket en streng i løpet av 20 år på min klassiske gitar, jeg har skiftet de ofte nok kanskje? ).

Men før jeg kjøper flere sett til 200kr settet, så skulle jeg gjerne visst litt mere om hva og hvorfor. Hva betyr tallene 80-20 osv, bronze og ikke osv. Av tykkelse har jeg en idè om at jeg skal holde med til det som sitter på gitaren fra før(0.11).

Noen som har tid til kræsjkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si noe om Elixir-strengene dine hvert fall. Disse er belagt med ei nylonstrømpe, som skal forhindre at svette fingre skal tære på strengene. Noen klager på litt mindre crispy lyd og at strengene blir litt glattere, men at de holder på lengre enn vanlig strenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker altså ned til å teste forskjellige typer og finne ut hva en liker rett og slett?

Etter å ha spilt et par timer på nye strenger( de som satt på var korrodert, dessuten er nye strenger alltid digg) så kan jeg i allefall ikke si at jeg misliker de. Jau, huhei, det var morro med stålstrenger etter tiår med nylon. Skjønt jeg syntes ikke mitt vanlige fingerspill hørtes bra ut på stål, rett og slett helt rart. Så da var det back to basic å lære det jeg hoppa over: Vanlig "strumming" , som også høres bedre ut på stål enn nylon.

Vurder plekter nå, jeg har veldig skjøre nelger og har slitt i alle år med å holde de lange nok, men de blir slitt av dette. Så noen forkjellige plekere må nok på handlelista. Fingertuppene har det bra fortsatt,selv om det er litt uvant.

Uansett, takk for at dere tar dere tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett slike på akkusisk gitar, både 6 og 12 strenger og til resonator. Har vært fornøyd med dem - men smak og behag.. ;) Har Elixir strenger på squareneck dobroen min - er ikke heelt happy med det belegget som har blitt nevnt her. Føler at spesielt den mørkeste strengen er noe stum i lyden.. Neste skifte blir det daddario på den og.

2015522_Skjermbilde%202015-05-22%20kl.%2

Endret av Erkny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen mal for hva som låter best,det er en smakssak i de aller fleste tilfeller. Selv har jeg en hang til Ernie Ball Earthwood Medium Light, det er .12 - .54. Synes det låter crispt og fint.

Når det gjelder fingerspill, så har jeg aldri brukt neglene. Ettersom du har det, så kan jeg godt skjønne at du synes det låter litt platt om du bare drar av med fingertuppene, og neglene dine vil nok også bli spist opp fortere av stålstrengene. Kjøp deg noen plektre, og eksperimenter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen mal for hva som låter best,det er en smakssak i de aller fleste tilfeller.

I alle tilfeller, ikke bare i de aller fleste ! :)

Grunnen til at jag anbefaler D'addario EJ16 er at det er så mye enklere å beskrive/forklare hva man liker/misliker hvis så mange som mulig har et eller ant forhold til produktet ! ;)

...Har Elixir strenger på squareneck dobroen min - er ikke heelt happy med det belegget som har blitt nevnt her.

Squareneck Dobro : John Pearse #3100 !!!! :)

Endret av juzzizhow
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nettopp et sett fra Martin i bronze, og syntes kanskje at de mørkeste strengene ble litt for svak i volum til fingerspill sammenlignet med phosphor bronze fra D'Addario som jeg har brukt tidligere, men til strumming høres de ganske bra ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en balanced tension junkie (avhengig av strenge sett der strengene har omtrent samme "stramhet"), så prioriteres det ofte framfor en del andre ting. Jeg ble ikke fornøyd før jeg fant Newtone Heritage series. Jeg synes spillbarheten er strålende, og synes det låter flott også.

Her er oversikt over Newtone akustiske strenger:

http://www.newtonestrings.com/acoustic_page.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en balanced tension junkie (avhengig av strenge sett der strengene har omtrent samme "stramhet"), så prioriteres det ofte framfor en del andre ting. Jeg ble ikke fornøyd før jeg fant Newtone Heritage series. Jeg synes spillbarheten er strålende, og synes det låter flott også.

Her er oversikt over Newtone akustiske strenger:

http://www.newtonestrings.com/acoustic_page.htm

Hjelpe meg, denne jungel blir verre og verre;) Kan du fortelle litt mere om dette med balanced tension? Har det noe å si når en velger strenger til feks fingerspill? Jeg syntes i hvertfall ikke de jeg satte på nå var så imponerende til fingerspill( elixir 80-20 bronze). Og det låt like ille på min vennines gamle, veldig gode gitar med stålstrenger(og den har super lyd ellers). Mulig det bare er jeg som må venne meg til at lyden er anderledes fra nylon til stål uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder plekter nå, jeg har veldig skjøre nelger og har slitt i alle år med å holde de lange nok, men de blir slitt av dette. Så noen forkjellige plekere må nok på handlelista. Fingertuppene har det bra fortsatt,selv om det er litt uvant.

Det er ikke alle som er komfortable med fingerplekter. Jeg sliter også med svake negler, men legger på et lag akryl på den ytterste halvdelen v neglene på høyrehånda. Om en negl brekker eller deler seg hender det jeg limer på en bit av løsnegl, men normalt er det bare snakk om å bruke akrylvæske, pulver og en pensel. Dette må gjøres en eller to ganger i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en oversikt hvor noen hadde prøvd beskrive de ulike strengetypene. I tillegg til material spiller det rolle om strengen er hexacore eller rund, hexacore gir brightere tone. Og viklingene rundt kan være rund (brightest), halvrund eller såkalt flatwound(varmere tone). Thomastik har sett der de balanserer tona mellom strengene hvor de bruker ulik konstruksjon med samme materialer. Coating er også element som spiller inn, jo mer coating jo mindre bright blir tona. Noen har superdupertynn polytype coating, noen får legering (metal) ytterst. Elixir likte jeg ikke når jeg prøvde de for mange år siden, i ettertid har jeg også konkludert at materialet nok spilte like mye inn som coatingen. Har nå Cleartone med coating som jeg skal prøve.

Bronze – Of all the strings manufactured, bronze has got to be the brightest and most articulate string available. There are no strings that are “pure” bronze, per say, but a mix of several different alloys including tin-phosphor, zinc and copper. The core is usually made of steel. Bronze strings can make virtually any acoustic guitar come alive with highly penetrating tone, versus their steel string counterparts. Bronze metal is known for its shimmer and brassy sound, but a deep rich low end can also be attained. Since string coatings have become popular, many of the previously highly corrosive bronze sets have become popular again. Uncoated bronze sets can lose their brilliance after a few hours of playing, as they can be highly corrosive. Many players used to use them for recording sessions for their short lived brassy sound. String coatings in general, have pumped new life into acoustic bronze sets. The brassy sound can last for many weeks, or months, without decaying.

80/20 Bronze – Here is one of those numbers we mentioned earlier. What does 80/20 mean? It is the ratio of copper to zinc in the wrap wire. The wrap wire is 80% copper while the other 20% is zinc. Since copper is highly corrosive, the zinc component helps slows down the aging process and adds additional hardness. However, since the advent of string coatings, the corrosion issue has all but disappeared as a primary concern. Although, poorly coated 80/20 strings, or strings with worn away coating will corrode. Tone wise, the 80/20 mix is excellent for creating a string that yields fantastic tonal range. The 80/20 strings are known for their brilliance and crisp highs. Uncoated versions of this string can lose brilliance after a few hours of playing sessions. In fact, this string has gotten a bad rap over the years for being “dead” sounding due to its high corrosion rate. Super old sets exposed to high humidity can turn light green from the copper content. Again, coating technologies have completely changed this factor.

85/15 Bronze – This string has a tonal spectrum in between an 80/20 bronze and a phosphor bronze string. It retains much of the brilliance found in an 80/20 bronze but captures the warmth and fullness of phosphor bronze strings. The 85/15 was the initial development of the more popular 80/20. However, 85/15 still remains a popular choice for finger style playing. It helps add volume to finger style articulation and give clarity similar to a plectrum.

Phosphor Bronze – The phosphor bronze strings were developed to have a longer lasting life cycle. In other words, the phosphorus content helped preserve the brilliant tone longer than the 80/20 and 80/15 bronze strings. Phosphor bronze strings are the darkest sounding of the bronze string family. They have about 75-80% the brilliance of a fresh set of 80/20 bronze. Phosphor adds a warm pleasing tone that give a tonal softness not found in other strings. They tend to have a little less “pick noise” as a plectrum sweeps across the strings. In fact, some sets have been known to yield a soft “brushing” type of pick noise.

92/8 Phosphor Bronze – The 92/8 is a ratio represents a blend of 92% copper and 8% tin phosphide in the wrap wire. The 8% actually breakdown to a 7% tin and 1% phosphor composition. The tin phosphide helps preserve the tonal range over time. Again, since the advent of coatings, the role of phosphor in coated string is purely tone versus longevity.

Gold Plated – In an effort to prevent corrosion, some strings utilize a micro layer of gold plating on the wrap wire. The gold plating gives a less brighter sound than the non-plated 80/20 bronze string sets and non-plated phosphor bronze sets. The gold is often plated on 80/20 bronze wrap wire and phosphor bronze sets. The gold plating is a good alternative for players who feel the poly-resin coating on strings impact string performance.

Titanium – Acoustic string sets based on titanium compositions and cores have been cited for their corrosion resistance abilities. The non-ferromagnetic properties of titanium strings inherently put them in the acoustic class of strings. The tonal range of titanium is somewhere between steel and bronze sets with a very unique sounding clarity and richness. Titanium is a bit of an exotic metal and can be over thirty times the cost of stainless steel.

Stainless Steel – Stainless steel strings bring their own tonal uniqueness to the acoustic world. Their high tension requirements make them less friendly to acoustic designs, but still give exceptional performance. Steel give a much softer sound with less volume than their bronze counterparts. They make a good choice for the hard strumming, open style chord players. Players on a budget will appreciate their availability in low price points. In addition, their stainless properties give them good corrosion resistance.

Silk Steel – Don’t own a classical guitar? No problem. For players seeking the soft sound of classical guitar strings, silk steel strings deliver the classical tonal range. This string is constructed of a center wrap of silk with a steel winding. The combination of silk and steel bring a classical tone to finger-style players wanting to keep their traditional dreadnaught or concert auditorium acoustic guitar. Unlike classical strings, the silk steel strings come with a ball end to anchor in a bridge made for metal strings.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.