Web Analytics
Jump to content

Gitarer stjålet!


Ataxia
 Share

Recommended Posts

Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, så moderator må gjerne flytte på tråden om den bør ligge et annet sted:

Yuma Sun hadde innbrudd i bilen sin natt til 17. mai.
Bilen stod parkert ved Vulkan Arena.
Bandittene fikk med seg 4 gitarer, men heldigvis ikke hele vår backline som også var i bilen.
Men fortsatt surt med de 4 gitarene.

Det som er borte er:
Martin 000RS1 med tilhørende kasse.
Denne er stock, men har nok en del ølskvetter, teip-rester, etc på seg.
Kassen er full av "nå skal gitaren ut å fly-teip" og er slitt oppe ved hodet.

Hagstrøm Viking Baritone i svart.
Denne er modifisert med Bigsby B70, orginal-pickups er fjernet og det står en GFS Surf90 i bridge.
Neckpickup-hullet er teipet igjen med svart gaffa.
Mye brukt, så den har en del "battlescars".
Tipper dette er eneste Baritone Viking med Bigsby i landet.
La ved to bilder av denne: det dårligste er hvordan den ser ut nå, og et litt bedre der den har andre pickups.

Warmoth/Fender Baritone Esquire:
Esquire satt sammen av en gammel Fender Swamp Ash-kropp og Warmoth baritone-hals. Lollar T-52 i bridge.
Kjennetegn: den har kun volumkontroll, ingen switch eller tonekontroll.
Plekterbrettet er litt skevt skjært til der halsen slutter. Mangler strengetre.

Ibanez GRS205(5-strengs bass):
Denne har blitt pusset ned og er nå lys trefarget.
Mangler tykkeste streng.

Hvis noen ser noe som dere tror kan være noe av utstyret vårt bli lagt ut for salg etc., så send meg en PM eller en mail til bjorn.ognoy@gmail.com.

post-3971-0-67745500-1432119124_thumb.jp

post-3971-0-74908200-1432119132_thumb.jp

post-3971-0-33925800-1432119140_thumb.jp

post-3971-0-85615600-1432119146_thumb.jp

post-3971-0-48197100-1432119154_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hvis man liker å bli frastjålet gitarer er det selvsagt bare å fortsette med praksisen.

Dette er dog er typisk eksempel på hvorfor man bør begrense sitt sceneoppsett med mindre man har et budsjett som tillater sikker transport og oppbevaring av utstyr.

Trenden på dette forumet virker tydeligvis å være latterliggjøring av erfaringsbaserte tips. At man likevel kommer med slike oppfordringer skyldes et ønske om å formidle denne type råd til andre gitarister som selv har vurdert liknende løsninger.

At enkelte velger å holde seg til én gitar i gigbag (selv om det kan kreve bruk av piezo til Fishman Aura fremfor Martin/Taylor akk gitar..) henger i stor grad sammen med den type scenario vi her ser (bandbil som ikke blir losset om natten).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis man liker å bli frastjålet gitarer er det selvsagt bare å fortsette med praksisen.

Trenden på dette forumet virker tydeligvis å være latterliggjøring av erfaringsbaserte tips. At man likevel kommer med slike oppfordringer skyldes et ønske om å formidle denne type råd til andre gitarister som selv har vurdert liknende løsninger.

Mulig det kan ha noe å gjøre med hvordan du presenterer dine erfaringsbaserte tips. Hva vet jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man liker å bli frastjålet gitarer er det selvsagt bare å fortsette med praksisen.

Dette er dog er typisk eksempel på hvorfor man bør begrense sitt sceneoppsett med mindre man har et budsjett som tillater sikker transport og oppbevaring av utstyr.

Trenden på dette forumet virker tydeligvis å være latterliggjøring av erfaringsbaserte tips. At man likevel kommer med slike oppfordringer skyldes et ønske om å formidle denne type råd til andre gitarister som selv har vurdert liknende løsninger.

At enkelte velger å holde seg til én gitar i gigbag (selv om det kan kreve bruk av piezo til Fishman Aura fremfor Martin/Taylor akk gitar..) henger i stor grad sammen med den type scenario vi her ser (bandbil som ikke blir losset om natten).

Går du hardt inn for å te deg som en besserwisser, eller skjønner du ikke hvorfor folk reagerer?

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett må man regne med at gitarer blir stjålet dersom de ikke er bevoktet eller skikkelig innelåst.

På den andre (utskjelte) tråden skulle jeg egentlig legge inn noen flere punkter.

Deriblant; budsjetter alltid slik at du har råd til en backup av hovedinstrument.

Man bør forholde seg til at visse typer vinningsforbrytelser er utbredt i Norge og at det ikke er særlig gode budsjetter i store deler av musikkbransjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg kaste inn en brannfakkel, men falt det deg noen gang inn å tjene trådens formål ved å skrive

"dette var kjempetrist. Jeg skal selvsagt notere dette i bakhodet" eller lignende?

Edited by Straymond
Link to comment
Share on other sites

Forstår jo nå at bandet er ganske populært og at de har turnert en god del (kjente ikke til orkesteret før nu, men har nå fått sett noen videoer og live klipp på YouTube).

Forstår det da slik at det bl.a er vokalistens akk gitar som er stjålet (og den bør ikke erstattes av en Fishman Aura.. kommentaren gjaldt kun de band der en elektrisk gitarist kun bruker akk gitar et par steder, da bør man satse på enklere løsninger for budsjett er OK for bæring/transport etc). Og det kan fort bli trist dersom man har knyttet seg til et slikt instrument over tid. Det kan ta tid å finne (og spille inn) en erstatning.

Edit; den Martin modellen er da ganske utbredt. De koster 8000kr nye med mikrofon og det bør vel da være nogenlunde enkelt å finne en erstatning så fort man kommer over det økonomiske sjokk (som kanskje begrenser seg til egenandel på forsikring).

Edited by skela
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.