Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe akustisk gitar med innebygd mik


Montasje

Anbefalte innlegg

Hei! Har spilt elektrisk gitar i mange år nå, og vil nå lære meg litt akustisk.

Har ikke så veldig peilig på akustiske gitarer og dro innom min lokale forhandler og prøvde meg frem. Skulle i utgangspunktet ikke ha med innebygd mik, men falt helt for denne Ibanezen: http://m.gitarhuset.no/WebPages/Mobile/Produkt/ProduktInfoMobile.aspx?plid=10089&WebSiteMapNodeID=2000544

Utseende, spillbarheten og lyden likte jeg veldig godt. men jeg skulle jo i utgangspunktet ikke ha med mik, har ikke bruk for det.

Så til millionkronersspørsmålet: har dette noe annet å si for gitaren enn at det blir "unødvendig" for meg, eller er gitaren best plugged og kommer til kort unplugged?

Bruksområdet er da typ stue spilling/ øving og allsang gitar. Kommer nok ikke til å bruke den med amp med det første.

Takker for gode råd, og beklager dårlig skrevet innlegg er ikke en racer til å skrive på telefon :)

Endret av Montasje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vel det meste det da ? :)

Løp å kjøp !

Plutselig en dag skal du spille på en litt større fest eller noe, og da er det jo fint å kunne plugge rett i PA ! ;)

Jo sant det du sier, men dårlig akustikk i rommet og mange kunder rundt så fikk ikke slått meg helt løs :)

Blir nok en god stund til jeg skal holde større konserter med den, men da har jeg jo muligheten som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mikrofon er et fordyrende element, og man vil i teorien kunne si at kostnadene produsenten har knyttet til mikrofonen, kunne ha vært brukt på å øke kvaliteten på andre komponenter i stedet. Isolert sett gjør nok det at man installerer en mikrofon minimalt med den akustiske lyden i gitaren. Du betaler jo da litt for en funksjon du ikke har bruk for, men hvis du likte gitaren godt, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" var elektronikken et dyrt element i gitarene. Nå til dags koster mikrofonsystemet omtrent ingen ting, og fordyrer ikke gitaren stort. For noen få år siden kostet disse mikrofonsystemene tusenvis av kroner, og de låt dårligere enn dagens "noen hundrelapper"- versjoner.

En annen stor fordel er at du får innebygget tuner med på kjøpet i veldig mange. Det er utrolig praktisk, og verdt pristillegget alene.

Forbausende bra låter de også, så det er ikke kun "leketøy".

Derfor- det å finne en uten mikrofon er nesten bortkastet arbeid, synes jeg. Ibanez lager gode gitarer for pengene, og importøren har reservedelslager. Det er plutselig veldig smart.

Dette gjelder gitarer i den prisklassen du viser til her. Hva man skal velge hvis man har en kassegitar til titusenvis av kroner blir en litt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sverget til Ibanez i mange år og har hatt mange gode Ibanez gitarer opp igjennom, men da kun el gitarer. ønsker heller ikke å gå noe særlig opp i pris fordi jeg spiller mest på universen :) liten størrelse på gitaren er fint n0r jeg skal ha den med meg rundt om, tynn hals er fin overgang fra elgitar og som du sier så er det innebygd tuner ja :) men for å få en konklusjon så er det fortsatt en fin gitar å spille på uten amp? Tenker da lydmessig selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det er noen her inne som kan formidle bedre informasjon om lyden (dette er attpåtil til en viss grad subjektivt), enn den informasjonen du har fått ved spille gitaren selv. Du sier jo selv at det var dårlig akustikk i rommet, og mange kunder, men at du likte lyden. Jeg antar at du prøvde den unplugged?

Edit: Problemer med posting fra Tapatalk?

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en gitar som låter bra "unplugged". De aller fleste gitarer med pickupsystem i dag, har et system som låter helt fint til livebruk, så det viktigste blir at den klinger fint akkustisk. Hvis, mot formodning, gitaren ikke har pickupsystem, koster det ikke veldig mye å ettermontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.