Web Analytics
Jump to content

60- og 70-talls Marshall


Guest

Recommended Posts

Er rimelig opphengt i Marshall fra overnevnte periode, og prøver å finne meg en amp som er så nærme som mulig. En gammel en er jo selfølgelig en løsning, men de er jo rimelig vanskelige å få tak på.. Det er jo noen som bygger gode kloner, så jeg kunne tenke meg å høre om noen har erfaringer med merker som Metropoulos eller Germino eventuelt andre.

Spesielt kjekt er det jo om noen har sammenlignet de opp mon orginalene.

For min egen del er det Plexi fra sent 60 tall som er "lydidealet".

Ser at Metropoulosd har kommet med en model som heter Merto-Plex som ser veldig spennende ut.

Ligger noen friste-videoer her:

http://www.destroyallguitars.com/component/hikashop/item/855-metropoulos-metro-plex

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, egentlig litt rart at ikke den er solgt. Det som jo er med de gamle Marshallene er at de spiller hinsides høyt. Det som er med en del av klonene er at de nå eterhvert begyner å få mastervolum eller andre former for dempeledd som, i alle fal etter hva jeg leser, skal fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Har en klon av en '66 Marshall JTM 45 som er levert av Ceriatone. Nå er visstnok noen komponenter i denne oppgradert ifht. det Ceriatone leverte, men jeg får stadig vekk spørsmål om hvilken amp jeg spiller på, da de synes det låter bra. Den har KT66 i sluttrinnet som jeg mener utgjør en stor forskjell i forhold til Marshalls egne Bluesbreaker-utgaver som vel har 6L6 rør i sluttrinn. Nå har også jeg en åpen 2x12 kasse med Celestion Greenbacks som "gjør" veldig mye av lyden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en klon av en '66 Marshall JTM 45 som er levert av Ceriatone. Nå er visstnok noen komponenter i denne oppgradert ifht. det Ceriatone leverte, men jeg får stadig vekk spørsmål om hvilken amp jeg spiller på, da de synes det låter bra. Den har KT66 i sluttrinnet som jeg mener utgjør en stor forskjell i forhold til Marshalls egne Bluesbreaker-utgaver som vel har 6L6 rør i sluttrinn. Nå har også jeg en åpen 2x12 kasse med Celestion Greenbacks som "gjør" veldig mye av lyden.

Jeg har en reissue, og den har 5881 rør, som jo er en 6L6 variant. Skal bytte de ut med KT66 nå snart og se om det blir noen stor forskjell! Har lyst til å prøve å sette inn alnico høyttalere, som jo var originalt på disse, men det er så svindyrt a gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spilt på et par Ceriatone-amper som låter veldig bra, de har ganske fornuftige priser også. Kjenner at jeg angrer litt på at jeg solgte '77 1987-toppen jeg hadde.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Har en klon av en '66 Marshall JTM 45 som er levert av Ceriatone. Nå er visstnok noen komponenter i denne oppgradert ifht. det Ceriatone leverte, men jeg får stadig vekk spørsmål om hvilken amp jeg spiller på, da de synes det låter bra. Den har KT66 i sluttrinnet som jeg mener utgjør en stor forskjell i forhold til Marshalls egne Bluesbreaker-utgaver som vel har 6L6 rør i sluttrinn. Nå har også jeg en åpen 2x12 kasse med Celestion Greenbacks som "gjør" veldig mye av lyden.

Har en Ceriatone selv som jeg er godt fornøyd med, med det er den Dumble-klone, så det er jo en ganske annen skål. Er det noe form for master/dempeledd på din?

Link to comment
Share on other sites

En JTM45 er bare litt over 30 watt og blir fort grøt om du guffer opp for mye, så volume er ikke noe problem med de.

En Fryette Power Station er en NMV Marshalls beste venn. Er en del av gutta på TGP som har eid eller fortsatt eier absolutt alt av "hi-end" attenuatorer og de er stort sett helt i fistel over Fryetten. Banker alt sammen og du får en effektloop også.

Fryetten er en "load-reamp" med 50watt rørsluttrinn.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ceriatone selv som jeg er godt fornøyd med, med det er den Dumble-klone, så det er jo en ganske annen skål. Er det noe form for master/dempeledd på din?

Nei, ingen master eller demping, men jeg kjører ganske ren lyd og bruker bokser til vreng.

Link to comment
Share on other sites

En JTM45 er bare litt over 30 watt og blir fort grøt om du guffer opp for mye, så volume er ikke noe problem med de.

En Fryette Power Station er en NMV Marshalls beste venn. Er en del av gutta på TGP som har eid eller fortsatt eier absolutt alt av "hi-end" attenuatorer og de er stort sett helt i fistel over Fryetten. Banker alt sammen og du får en effektloop også.

Fryetten er en "load-reamp" med 50watt rørsluttrinn.

Den var ny for meg. Har prøvd Bad Cat og Alex som var ok, men effektloop er jo et bonus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.