Web Analytics
Jump to content

60- og 70-talls Marshall


Guest
 Share

Recommended Posts

Er rimelig opphengt i Marshall fra overnevnte periode, og prøver å finne meg en amp som er så nærme som mulig. En gammel en er jo selfølgelig en løsning, men de er jo rimelig vanskelige å få tak på.. Det er jo noen som bygger gode kloner, så jeg kunne tenke meg å høre om noen har erfaringer med merker som Metropoulos eller Germino eventuelt andre.

Spesielt kjekt er det jo om noen har sammenlignet de opp mon orginalene.

For min egen del er det Plexi fra sent 60 tall som er "lydidealet".

Ser at Metropoulosd har kommet med en model som heter Merto-Plex som ser veldig spennende ut.

Ligger noen friste-videoer her:

http://www.destroyallguitars.com/component/hikashop/item/855-metropoulos-metro-plex

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, egentlig litt rart at ikke den er solgt. Det som jo er med de gamle Marshallene er at de spiller hinsides høyt. Det som er med en del av klonene er at de nå eterhvert begyner å få mastervolum eller andre former for dempeledd som, i alle fal etter hva jeg leser, skal fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Har en klon av en '66 Marshall JTM 45 som er levert av Ceriatone. Nå er visstnok noen komponenter i denne oppgradert ifht. det Ceriatone leverte, men jeg får stadig vekk spørsmål om hvilken amp jeg spiller på, da de synes det låter bra. Den har KT66 i sluttrinnet som jeg mener utgjør en stor forskjell i forhold til Marshalls egne Bluesbreaker-utgaver som vel har 6L6 rør i sluttrinn. Nå har også jeg en åpen 2x12 kasse med Celestion Greenbacks som "gjør" veldig mye av lyden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en klon av en '66 Marshall JTM 45 som er levert av Ceriatone. Nå er visstnok noen komponenter i denne oppgradert ifht. det Ceriatone leverte, men jeg får stadig vekk spørsmål om hvilken amp jeg spiller på, da de synes det låter bra. Den har KT66 i sluttrinnet som jeg mener utgjør en stor forskjell i forhold til Marshalls egne Bluesbreaker-utgaver som vel har 6L6 rør i sluttrinn. Nå har også jeg en åpen 2x12 kasse med Celestion Greenbacks som "gjør" veldig mye av lyden.

Jeg har en reissue, og den har 5881 rør, som jo er en 6L6 variant. Skal bytte de ut med KT66 nå snart og se om det blir noen stor forskjell! Har lyst til å prøve å sette inn alnico høyttalere, som jo var originalt på disse, men det er så svindyrt a gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spilt på et par Ceriatone-amper som låter veldig bra, de har ganske fornuftige priser også. Kjenner at jeg angrer litt på at jeg solgte '77 1987-toppen jeg hadde.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Har en klon av en '66 Marshall JTM 45 som er levert av Ceriatone. Nå er visstnok noen komponenter i denne oppgradert ifht. det Ceriatone leverte, men jeg får stadig vekk spørsmål om hvilken amp jeg spiller på, da de synes det låter bra. Den har KT66 i sluttrinnet som jeg mener utgjør en stor forskjell i forhold til Marshalls egne Bluesbreaker-utgaver som vel har 6L6 rør i sluttrinn. Nå har også jeg en åpen 2x12 kasse med Celestion Greenbacks som "gjør" veldig mye av lyden.

Har en Ceriatone selv som jeg er godt fornøyd med, med det er den Dumble-klone, så det er jo en ganske annen skål. Er det noe form for master/dempeledd på din?

Link to comment
Share on other sites

En JTM45 er bare litt over 30 watt og blir fort grøt om du guffer opp for mye, så volume er ikke noe problem med de.

En Fryette Power Station er en NMV Marshalls beste venn. Er en del av gutta på TGP som har eid eller fortsatt eier absolutt alt av "hi-end" attenuatorer og de er stort sett helt i fistel over Fryetten. Banker alt sammen og du får en effektloop også.

Fryetten er en "load-reamp" med 50watt rørsluttrinn.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ceriatone selv som jeg er godt fornøyd med, med det er den Dumble-klone, så det er jo en ganske annen skål. Er det noe form for master/dempeledd på din?

Nei, ingen master eller demping, men jeg kjører ganske ren lyd og bruker bokser til vreng.

Link to comment
Share on other sites

En JTM45 er bare litt over 30 watt og blir fort grøt om du guffer opp for mye, så volume er ikke noe problem med de.

En Fryette Power Station er en NMV Marshalls beste venn. Er en del av gutta på TGP som har eid eller fortsatt eier absolutt alt av "hi-end" attenuatorer og de er stort sett helt i fistel over Fryetten. Banker alt sammen og du får en effektloop også.

Fryetten er en "load-reamp" med 50watt rørsluttrinn.

Den var ny for meg. Har prøvd Bad Cat og Alex som var ok, men effektloop er jo et bonus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.