Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbutikker i New York?


Sorg

Anbefalte innlegg

Det er ikke snakk om smak og behag her. Kun å finne en gitar som er egnet til en lang rekke formål. Da er spillbarhet, stabilitet, brukervennlighet og lyd blant de mange faktorer man bør ta hensyn til.

Husk her at for mange er det ønske om en allsidig gitar som kan benyttes i situasjoner der det kun er plass (eller budsjett) til å ta med 1 gitar. Den bør være enkel å justere og stabil under skiftende temperatur og klimatiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts ser etter en allroundgitar og nevner Suhr og Prs. Dette er gitarbyggere som har foretatt viderutvikling av tradisjonelt design. Svaret jeg gav virket derav å være relevant.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gitar som nok oppfyller kravene skela stiller, men beklageligvis har jeg hardcase til den, så da er den ikke aktuell likevel.

Så dumt.

Hardcase bør du legge igjen hjemme. Hvis ikke gitaren tåler transport i en polstret gig bag (type soft case med god polstring) så er det ingen god allrounder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts ser etter en allroundgitar og nevner Suhr og Prs. Dette er gitarbyggere som har foretatt viderutvikling av tradisjonelt design. Svaret jeg gav virket derav å være relevant.

Det er greit nok det, men du har også kommet med det som jeg opplever som noen temmelig bastante påstander om hva som gjør en gitar anvendelig i flere settinger, og erfaring tilsier at dette ikke henger på greip. Jeg sliter med å se at design, utforming på hode, samt at man aller helst skal ha den i en gigbag er noe annet enn en smakssak.

Hardcase bør du legge igjen hjemme. Hvis ikke gitaren tåler transport i en polstret gig bag (type soft case med god polstring) så er det ingen god allrounder.

Vil du være snill å begrunne denne påstanden. Jeg sliter nemlig med å se logikken i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok det, men du har også kommet med det som jeg opplever som noen temmelig bastante påstander om hva som gjør en gitar anvendelig i flere settinger, og erfaring tilsier at dette ikke henger på greip. Jeg sliter med å se at design, utforming på hode, samt at man aller helst skal ha den i en gigbag er noe annet enn en smakssak.

Vil du være snill å begrunne denne påstanden. Jeg sliter nemlig med å se logikken i den.

Bytt ut 'gig bag' med ' må kunne bæres på rygg i lettvekts etui som ikke tar så stor plass men som allikevel gir god beskyttelse'.

Dette er selvfølgelig sterkt subjektive påstander. Men det er såpass mange praktiske fordeler med de anbefalte punkter at jeg velger å holde på synspunktene. I en lang rekke sammenhenger er det fordelaktig å ta gitaren på ryggen og ha hendene fri til forsterker, pedalbrett, kuffert, reisebag etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transport ut/inn fra jobb. Pedalbrett i en hånd, forsterker i en annen. Gitar på rygg.

Reise likeså, fordel med gitar i bag.

Slik f.eks; http://www.sadowsky.com/store/a-sadowsky-portabag-guitar.html

reiser man med eget crew og stort budsjett kan du ha med en rekke gitarer i kuffert.

Edit; man kan selvfølgelig også droppe pedalbrett og ta gitar i hånden, så putte effekter og kabler i en ryggsekk. Men vil fortsatt mene at disse hard/soft cases er mest praktisk.

Og pga dette punkt blir da den mest praktiske kropp for en allroundgitar en flat struktur som ikke buler for meget. Type strat/tele shape.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tar argumentet ditt, og det er greit nok at det skal være praktisk å komme seg til og fra spillejobb, men det har da ingenting med å gjøre om gitaren er en god allrounder eller ikke. Det er jo kun forbundet med hvordan man med størst enkelthet kommer seg fra/til jobb og hva man mener er en god nok beskyttelse for den aktuelle gitaren for den aktuelle transporten.

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg baserer ihvertfall ikke kjøp av gitarer på dette. Jeg bruker heller ikke noe annet enn kasser når jeg transporterer gitar, grunnet at jeg ikke er komfortabel med med å ha de i noe annet enn noe som tåler et slag eller to, helt uavhengig av gitartype.

Igjen, helt og holdent smak og behag. Ingen absolutt sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret var til Ts (trådstarter) Sorg. Noen av disse Suhr gitarene fyller kravene til å være allroundere.

Har man godt budsjett kan man selvfølgelig fylle studioet med klassiske gitarer (eldre telecasters og LPs låter jo helt suverent). Og man kan selvfølgelig ta med samlingen på turne (helst med roadies/crew, tekniker, security og en svært god forsikringsordning..).

Men som en allroundløsning må man gjøre diverse kompromiss. Man kan såklart spille både jazz og metal på en LP uten locking tuners. Rådene var kun veiledende etter egne erfaringer (irritasjonspunkter) opp gjennom årene.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, skal man bruke én gitar til alt vil jeg mene at normal action og 10-46 sett på en 25" til 25 1/4" skala er passelig (på 25 1/2" bruk 0.95 + settene).

Tankegang her er at de mest brukte (og enklest tilgjengelige) settene er standard tykkelser i 09-010-011 utgave (andre typer balansering kan være fordelaktig men det er en fordel om gitaren også spiller greit på 010-046 sett.

NB vi snakker om allround (inkl jazz) og ikke 'optimalt for rock'. Man må da også kunne spille slide uten at det subber for meget (evt ved å dytte en papirremse under strengene ved nut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott Grove har hundre gitarer (iflg det ene videopptak jeg har sett) og er vel et typisk eksempel på en person som aldri finner en god allrounder (så han fyller opp veggene med telecastere og Les Pauls).

Forslaget jeg kommer med her er egentlig det stikk motsatte; gjør livet enklere ved å spille et bredt antall sjangere på færrest mulig gitarer.

Det normale råd man ofte får er å anskaffe 'en god strat, en god Les Paul, en god akustisk guitar, en nylonstrenger etc'. Det er en fremgangsmåte som kan gi en viss versatilitet. Men det kan iblant være på sin plass å fokusere i motsatt retning, spill så mye du klarer på ett instrument og tweak dette til det (etter dine behov) optimale.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.