Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjærne lakk Gibson LP Studio


Anbefalte innlegg

Skal fjærne lakken på min Gibson Les Paul Studio og lurer på hvordan. Jeg har ingen erfaring. Skal kun fjærne lakk fra kroppen. Jeg har planer om å lakkere gitaren også, men jeg må ta en ting om gangen. Har tilgang på garasjerom osv, men har ikke sandpapir og den slags. Hjelp. Jeg trenger en fullstendig oppskrift fra steg 1 til slutt. Det er vanlig finish på gitaren sort blank. Jeg vet det går an å varme lakken og skrape av. Har prøvd tidliger bak på gitaren, men synes den brenner seg fort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å fjerne lakken hvis du skal lakkere over. Det er bare mer arbeid, og null fordeler. Matt ned lakken og bruk den som grunning.

Hvis du av en eller annen grunn vil ha den av, så anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen på forumet.

Kortversjon er at du kan slipe den vekk med for eksempel eksentersliper, bruke varmepistol, eller malingsfjerner.

Felles for framgangsmåtene er at de tar en del tid, og at all tiden er bortkastet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å fjerne lakken hvis du skal lakkere over. Det er bare mer arbeid, og null fordeler. Matt ned lakken og bruk den som grunning.

Hvis du av en eller annen grunn vil ha den av, så anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen på forumet.

Kortversjon er at du kan slipe den vekk med for eksempel eksentersliper, bruke varmepistol, eller malingsfjerner.

Felles for framgangsmåtene er at de tar en del tid, og at all tiden er bortkastet arbeid.

Noe av lakken er borte og gitaren har litt små hakk også

Endret av acousticguitarlover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak CastorFiber her. Unntaket er hvis du vil ha gitaren trefarget, da har du ikke noe annet valg enn å bruke noen timer på det. Disse kan være veldig effektive:

card-scrapers.gif

Hvis du vil lakke heldekkende farge kan du grunne bare områdene uten lakk og fylle hakk med vanlig tokomponentsparkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak CastorFiber her. Unntaket er hvis du vil ha gitaren trefarget, da har du ikke noe annet valg enn å bruke noen timer på det. Disse kan være veldig effektive:

card-scrapers.gif

Hvis du vil lakke heldekkende farge kan du grunne bare områdene uten lakk og fylle hakk med vanlig tokomponentsparkel.

Da må jeg gjøre det. Hvordan gjør jeg dette og hvor får jeg tak i pussepapir,grunning og tokomp.sparkel? Det går greit å pusse for hånd? Er ikke så handy at jeg gidder å bruke maskin selv om jeg har det, men er ikke flink og kan fort slipe/pusse for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigversjonen er Biltema.

En dyrere variant er den lokale leverandøren av lakk til biler.

Det å matte ned for hånd tar ikke lang tid, det er gjort på et kvarter.

Lurer litt på motivet for dette, siden du er på "det gidder jeg ikke"- nivå. Det å få dette bra går ikke så godt i hop med en slik holdning. Ikke meningen å komme med sur kommentar, men det er mer realitetsorientert.

Grunnarbeid er alfa og omega, det kan ta lang eller kort tid, særlig hvis man er amatør. Flink blir du med erfaring. Det å beskrive hvordan dette gjøres i tekst er vanskelig. Det har mye med håndtlag å gjøre, og det kan man ikke beskrive med ord.

Som før nevnt DIY- forumet er smekka med poster fra folk som har gjort dette før deg. Det er mye å lære der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigversjonen er Biltema.

En dyrere variant er den lokale leverandøren av lakk til biler.

Det å matte ned for hånd tar ikke lang tid, det er gjort på et kvarter.

Lurer litt på motivet for dette, siden du er på "det gidder jeg ikke"- nivå. Det å få dette bra går ikke så godt i hop med en slik holdning. Ikke meningen å komme med sur kommentar, men det er mer realitetsorientert.

Grunnarbeid er alfa og omega, det kan ta lang eller kort tid, særlig hvis man er amatør. Flink blir du med erfaring. Det å beskrive hvordan dette gjøres i tekst er vanskelig. Det har mye med håndtlag å gjøre, og det kan man ikke beskrive med ord.

Som før nevnt DIY- forumet er smekka med poster fra folk som har gjort dette før deg. Det er mye å lære der.

Jeg mente egentlig at jeg vil heller pusse for hånd enn å bruke og lære meg sånn maskin til dette. Det tar jo lengre tid med pussepapir for hånd. Jeg tenkte å pusse ned, sparkle hakk og gjevne ut hvor det ikke er lakk og så spørre noen som kan lakkere gitaren for meg med mer erfaring. Tenkte fargen Metallic Silver. Halsen og headstock beholder jeg fargen på som er sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si du gjør grunnarbeidet slik at det blir perfekt, og så skal levere den til noen som skal ha betalt for å lakkere den.

Det koster fortsatt flere tusen kroner å få utført noe slikt, så er du klar over det. Noe annet er det hvis du kjenner noen som gjør det billig/gratis, selvsagt.

Bilder når den er ferdig er stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å gjøre grunnarbeide og få noen til å lakkere den ja. Jeg skal få en bekjent til å lakkere. Det blir gjort iløpet av sommerferien på hytta. Takk for info, det setter jeg pris på. Veldig bra folk og seriøst forum. Vi snakkes

Endret av acousticguitarlover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.