Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer stålstrenger, hvilken? *kjøpt*


Yonah

Anbefalte innlegg

Nytt medlem her. Jeg har spilt på min klassiske yamaha CG 40-A i 20år, og den har holdt for mitt bruk: viser og litt klassisk musikk. Jeg er ikke så storforlangende, kanskje fordi jeg ikke har peil;)

Jeg har dog veldig lyst på en stålstrenger også, og trenger tips til en ikke for dyr( maks 3-4000, må nok spare litt for å få råd til det og), men grei gitar som er lettspilt. Yamahaen ble riktig så grei etter at jeg turte å file ned oversadelen feks, den var irriterende høy og gav sinnsyke træler på fingrene( vel jeg må fortsatt file ned trælene siden jeg spiller gjerne en time eller mere hver dag, men den ble bedre).

Noen som kan gi et kræsjkurs i hva man ser etter på billige gitarer, hva som er viktig? Det er altså en helt vanlig akustisk stålstrenger til hjemmebruk jeg skal ikke, ikke noe fancy.

Nærmeste musikkforretning er musikkservice på Hamar. Jeg vet ikke engang hva de har, jeg er bare innom og kjøper noen pakker nye strenger noen ganger i året.

Endret av Yonah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en brukt stålstrenger til 3-4000, får du en kurant gitar. Siden du nevner filing, vet du trolig litt om hva som skal til for at en gitar skal være grei. Bruktforumet her er et greit sted å kikke, ellers har man jo Finn.

Det å foreslå spesielle merker, er ikek så lett, da smaken er forskjellig hos alle. Dessuten kommer sikkert andre på forumet til å ta seg av den saken.

Velkommen, forresten. Kjell Ivar er en grei kar å handle med, det min nærmeste butikk, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

Først og fremst lurer jeg på om det er behov for cutaway eller ikke.

Noe behov for elektronikk i den, preamp/mic?

Andre preferanser som tykkelse på hals og størrelse/type på kropp kanskje?

Det finnes mye for pengene, og som nevnt en brukt stålstrenger til budsjettet ditt ofte ganske kurant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder merker, så synes jeg både Yamaha og Ibanez har mye bra i det prissegmentet du nevner. Når det er sagt så har jeg opplevd store variasjoner på like modeller, så jeg ville nok uansett ha prøvd en del gitarer i den aktuelle prisklassen, og valgt meg den som føltes best ut for meg.

Som Ralph skriver kan det jo også være at du har preferanser du har som du ikke har lagt ut om i posten din. Om du har slike, så kan det være enklere å anbefale deg spesifikke gitarer dersom du opplyser om de.

Og; Velkommen til forumet.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor 110/114 er mye gitar for pengene (men litt over budsjettet ditt, men brukt får du de til rundt budsjettet ditt)

Ibanez er det mange gode spillbare gitarer i prisklassen, men kanskje litt tam lyd. Furch er godgitarer i litt over prisklassen din. Anbefaler deg uansett å stikke innom ett par forhandlere å teste litt forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarer en novise!

Hm, nei, jeg har ikke brukt for noe elektronikk.

Cut away eller ikke aner jeg ikke, sannsynligvis ikke.

Tam lyd vil jeg ikke ha, ikke etter å ha spilt på klassisk gitar siden jeg var 11 år og har kjent lyden på skikkelige fyldige gitarer. Men spørsmålet er om jeg får en grei gitar med passe god lyd i lav prisklasse.

Mulig jeg skal spørre om å få teste noen gitarer neste gang jeg skal til by`n og har tid. Bør dit for å fikse ny oversadel, den sprakk og er i øyeblikket limt og filt og fikset så den holder ei stund til mitt bruk.

Vet ikke hva jeg mener om tykkelse på hals enda, men ikke for smal. Jeg prøvde en stålstrenger av en vennine for en tid siden, og hjelpe meg, det var knapt plass til mine fingre på gripebrettet( aner ikke hva slags gitar det var, det var ikke helt settingen å diskutere gitarpreferanser;) ), yamahaen min har jo nesten 5.5cm bredt gripebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med noe tilvenning når du går fra nylon til stål. En av tingene er jo bredden på halsen.
Hvis det hadde vært mulig å få en stålstrenger med like bredt gripebrett som en nylonstrenger, tror jeg det er en gitar du ikke ville ha blitt så veldig fornøyd med lenge.

Jeg har en Ibanez AEL, og med fare for å pådra meg en veldig høy "Den beste gitaren i væla er den som jeg har nå"- faktor, så kan jeg da nevne at jeg flere ganger har spilt sammen med en kar som har en Martin. Lydmessing holder den følge, og den låter ikke veldig mye spinklere.

Jeg tror ikke den lages lenger, men den kostet litt under fem ny. Hovedpoenget her er at hvis du handler brukt og betaler fire, er det så mye bra stålstrengere å velge blant, uansett merke, at du vil få en kurant gitar. Direkte dårlige stålstrengere til rundt sju tusennye skal man lete lenge etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg tenkt litt har kjenner jeg trenger et lite kræsjkurs. Gubben spurte meg om jeg var sikker på om jeg virkelig ikke kunne ha brukt for elektronikk( han har ikke peil på gitarer, men lyd). Så kan noen gi meg en kjapp innføring i gitarer, begrep, mikrofon(preamp, pick up og alle andre ord jeg ikke forstår)?

Og kan dere fortelle at jeg har rett inntrykk om jeg må over 2000 nypris for å få en ok gitar( til mest husbruk, kanskje spille en og annen gang på type gudstjeneste). Jeg spiller ikke noe avanserte greier, selv om jeg spiller mye. Konklusjonen hittil er: Ikke bruk for cutaway og at kroppen skal være av den større typen(tror jeg, men de har vel mere klang, bedre bass ? ).

Jeg har gått gjennom temmelig mange tråder her på forumet og nettet ellers, men i øyeblikket er jeg veldig forvirret på akkurat det med elektronikk på gitarer. Så om noen kan komme med en enkel forklaring på noen som ikke har peiling på mikrofonutganger osv blir jeg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har noe forhold til det, så kan jeg skjønne at det blir litt forvirrende. Kort oppsummert er det altså det som lar deg koble en akustisk gitar til en forsterker. Det er vel det du trenger å forholde deg til, men jeg har også valgt å gå litt nærmere inn på det om du skulle ønske å lese det:

Når vi snakker om elektronikk, så spør vi egentlig om du ikke har behov for en elektro-akustisk gitar. I dette ligger det at man har mulighet for å koble gitaren til en forsterker via en jack-plugg tilsvarende det man har på elektriske gitarer. Dette har ingen innvirkning på lyden man får uplugget, men gir en mulighet for å koble til en forsterker dersom man skulle ha behov for å spille på steder man ikke får fylt lydmessig akustisk.

Når det snakkes om preamp, så er dette en forforsterker som sitter i gitaren som forsterker opp det elektriske signalet den mottar fra pickup eller et piezoelektrisk element(som ligger under stolen på akkustiske gitarer der strengene hviler) før det blir sendt til forsterker. Denne er som regel paret med en 3-bånds equalizer, hvor man kan regulere bass, mid og diskant, samt volum.

Om det er noe du har behov for er det nesten bare du som kan svare på.

Når det gjelder pris og størrelse: Ja, jeg mener at du må legge mer enn 2000,- i nypris for å få noe som kan kalles en ok gitar. Om du skulle kjøpe brukt, så vil det "normale" prisfallet på en brukt gitar tilsi at du ender opp med en gitar som har nypris på rundt 6000,- om du bruker 3000,-. Da vil du sannsynligvis også ende opp med en gitar som er veldig ok. Generelt sett så vil en større kropp tilsi større lyd. Lydkarakteristikken vil også påvirkes av treverket, men ikke legg for mye i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoggy har vel egentlig snakket om det meste.
Vil bare føye til at jeg mener at "med cutaway eller ikke" er strengt tatt en detalj som ikke spiller den helt store rollen verken den ene veien eller den andre.

Noen hevder det er bedre lyd i en som ikke har det. Det er nok litt overdrevet, etter min mening, greit nok hvis man er yrkesmusiker og lever av å spille kassegitar.
Tar jeg ikke feil, har jeg sett stoff om blindtester på dette, der man ikke er i stand til å høre hva som har og ikke har en slik løsning. Rent praktisk er det lettere å komme til langt oppe på halsen med cutaway, men det er jo ikke alle som driver og spiller solo langt der oppe på kassegitar.

Kassegitaren jeg eier har cutaway, og det er rett og slett fordi jeg likte gitaren. Jeg hadde kjøpt den uten cutaway også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt og testet mye forskjellig. En gitar som jeg mener er uforskammet bra til prisen er Yamaha FG 730. Hvis du ikke har hatt behov for elektronikk før så får du sikkert ikke det når du plutselig kjøper deg ny gitar. Du ender bare opp med å bruke penger på noe som ikke blir brukt. Kjøp også gjærne en uten cutaway. Rett fram plain gitar er mer stabil i konstruksjonen. Yamaha-gitarene i denne prisklassen trenger litt filing og oppsett for å bli vedig gode å spille på. Dette gjelder forøvrig nesten alle gitarer. Hvis du finner en LL6 brukt så er sikkert dette en bedre gitar, men FG 730 holder i bøtter til husbruk og kosespilling. Sikkert ikke alle som er helt enige med meg i dette, men det er mitt stalltips :)

http://www.4sound.no/gitar/western/yamaha-fg730s-natural

Endret av McMoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk McMoen! Jeg kikket på Yamaha FG 730s, ser de har den inne på Gjøvik, så om de har en dag jeg skal dit, så kan jeg prøve den.

Grunnen til at jeg tenker evt elektronikk etter å tenkt meg om er vel bare en magefølelse av at det blir mere "offentlig"spilling enn før. Men mulig jeg kan fortsette med vanlig mik. som før. Vi snakker jo tross alt amatørnivå her;)

Jeg får følge med på finn også. Foreløbig veldig lite fristende å kjøre 4 timer for en gitar akkurat nå( dvs nå er ikke aktuelt, har ikke penga denne mnd). Vet bare at jeg ikke vil ha noe billig skit til 1500kr nypris. Jeg spiller tross alt hver eneste dag, gjerne en time eller mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, he. Det er vel bare kvinnfolk som klarer å bruke 10 minutter på å bestemme seg for at gitar skal en ha når en får penger til bursdagen. Og prøve 3 gitarer og bestemme seg for at grønn gitar og pickup teller mest? Gærne kvinnfolk sier mannen. Men jeg har altså kjøpt en fender sonoran, surf green med perlemorsinnlegg i sidene og plekterbrett i perlemor. Den matcher stua mi da.

Men altså, av det jeg prøvde i priklassen 3-4000 låt og kjentes likt ut, så shit au, det ble grønn gitar.. I verste fall kan den selges til noen som IKKE har peil på gitarer. Har spilt en god time hittil i dag og kjenner jeg sliter litt med å treffe riktig strenger, ikke bare er det tettere mellom strengene, men jeg er vandt med å kjenne forskjellen på G og D streng ved at den ene er metall og den andre nylon( må kanskje venne på igjen å se etter og ikke spille uten å se). Men det gikk bedre etter ei stund.

Oppi dette sier gubben at vi har faktisk en forsterker(hifi ) stående, men den har det med å kutte ene høytaleren etter en stund, men han skal se på det. Jaja. Stua begynner å se mere ut som et musikkstudio enn ei stue, med gitarer,ukulele og keyboard og sang og notebøker.

Litt mye reflekser i bildet, men her er herligheten.

20150520_135252_zpsaehhvob3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gitar!

Mellom oss sagt, når det er snakk om gitarer, så er det mange menn som også er litt nøye med fargen, de bare vil ikke snakke så høyt om det.

Jeg tror seriøst min gubbe, som ikke har peiling på gitarer, satt og håpet på at jeg skulle velge den grønne:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.