whiplash Skrevet Mai 12, 2015 Share Skrevet Mai 12, 2015 Er det noen som kan gi meg en praktisk tilnærning til Bidominater både forståelsen av dem (hva og hvorfor) og bruken av dem; hvilke akorder å erstate og akordprogresjoner hvor det er lett å se fungsjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet Mai 12, 2015 Share Skrevet Mai 12, 2015 (endret) Er litt sliten på funksjonsteori, men det finnes mye greit stoff om det. En bidominant er kort sagt, etter det jeg kan huske, en akkord som har samme struktur som dominanten, og som kan gi en følelse av modulasjon, uten at det kanskje egentlig er det. Søkte litt, og fant denne som jeg synes er grei, med lytteeksempler. http://site.uit.no/musikklitteratur/bidominant-med-kvint-i-bass/ Ganske mye brukt. Merk at begrepet og forståelsen av dette er knyttet til funksjonsharmonisering. Det er flere andre måter å tilnærme seg problematikken på, og hva som føles mest "riktig" og dermed enklest å skjønne avhenger av hvordan du oppfatter harmonisering og hva som er en grei måte å skjønne hvordan dette fungerer på. Beklager et litt tynt svar, men jeg har ikke stort mer å fare med.. Endret Mai 12, 2015 av CastorFiber Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 (endret) Bidominant er (slik jeg husker og forstår det) når en konstruerer en dominantakkord på et annet trinn enn kvinten i en toneart. Eksempel: a) Dm7-G7-C blir til D7-G7-C. II-akkorden omgjøres til dominantakkordens relative dominant. C-Am-Dm-G blir til C-A7-Dm-G. VI-akkorden blir til II-akkordens dominant for å skape spenning før II-V-I-progresjonen. c) C-Dm-G-C | F-C7-F | G-C. I takt 2 gjøres I-akkorden til IV-akkordens dominant, og gir et tonalt sidesprang til F-dur. Endret Mai 13, 2015 av PerA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
space Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Minner meg på en ex... (sånn uten sammenligning forøvrig) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Truckstop Chuckie Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Jeg har alltid sett på bi-dominant som ett totalt utsving (bi-dominanten leder til en akkord som blir tvetydig ved at den både får en funksjon som (ny) tonika og ett-eller-annet-nytt (jeg er sulten, elendig til å forklare da). Man dominantiserer (dur med septim) rett og slett ett trinn som "normalt" sett ikke inneholder en septim, sett ut i fra den skalaen en tar utgangspunkt i.PerA hadde noen gode eksempler som illustrerer det fint.BI-dominant vet jeg derimot ikke hva er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
whiplash Skrevet Mai 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2015 Takk, da tror jeg det gir litt mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr quick Skrevet Mai 28, 2015 Share Skrevet Mai 28, 2015 (endret) Chuckie er ganske spot on.. Kort sagt, en "utenforstående" dominant til "ny" tonika. Veldig vanlig på gudstjenester, hvis du vil høre et tydelig eksempel. Endret Mai 28, 2015 av Marwin Moody Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Truckstop Chuckie Skrevet Mai 29, 2015 Share Skrevet Mai 29, 2015 Salmer inneholder ofte mange tonale utsving, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå