Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bi-Dominater


whiplash

Anbefalte innlegg

Er litt sliten på funksjonsteori, men det finnes mye greit stoff om det.

En bidominant er kort sagt, etter det jeg kan huske, en akkord som har samme struktur som dominanten, og som kan gi en følelse av modulasjon, uten at det kanskje egentlig er det.

Søkte litt, og fant denne som jeg synes er grei, med lytteeksempler.

http://site.uit.no/musikklitteratur/bidominant-med-kvint-i-bass/

Ganske mye brukt. Merk at begrepet og forståelsen av dette er knyttet til funksjonsharmonisering. Det er flere andre måter å tilnærme seg problematikken på, og hva som føles mest "riktig" og dermed enklest å skjønne avhenger av hvordan du oppfatter harmonisering og hva som er en grei måte å skjønne hvordan dette fungerer på.

Beklager et litt tynt svar, men jeg har ikke stort mer å fare med.. :)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidominant er (slik jeg husker og forstår det) når en konstruerer en dominantakkord på et annet trinn enn kvinten i en toneart.

Eksempel:

a) Dm7-G7-C blir til D7-G7-C.

II-akkorden omgjøres til dominantakkordens relative dominant.

B) C-Am-Dm-G blir til C-A7-Dm-G.

VI-akkorden blir til II-akkordens dominant for å skape spenning før II-V-I-progresjonen.

c) C-Dm-G-C | F-C7-F | G-C.

I takt 2 gjøres I-akkorden til IV-akkordens dominant, og gir et tonalt sidesprang til F-dur.

Endret av PerA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på bi-dominant som ett totalt utsving (bi-dominanten leder til en akkord som blir tvetydig ved at den både får en funksjon som (ny) tonika og ett-eller-annet-nytt (jeg er sulten, elendig til å forklare da).

Man dominantiserer (dur med septim) rett og slett ett trinn som "normalt" sett ikke inneholder en septim, sett ut i fra den skalaen en tar utgangspunkt i.

PerA hadde noen gode eksempler som illustrerer det fint.

BI-dominant vet jeg derimot ikke hva er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.