Web Analytics
Jump to content

relic les paul


pretty_zeeko
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Gibson les paul studio jeg vil gjøre relic, altså se eldre og slitt ut. Kan noen fortelle meg hva jeg trenger for å få slitt kanten foran på kroppen hvor høyre armen har slitt vekk fargen, og bak gitaren hvor lakken har blitt slitt av magen/belte osv. Jeg har hørt noe om vått sandpapir, men jeg aner ikke merke og nr. og lat det der.

Tips til hardware relic? Gitaren er ikke ny og har betydelige merker og hakk fra før av.

Svart med chrome hardware.

Link to comment
Share on other sites

Det med å slite lakken syns jeg høres ut som en dårlig idé. Om man ikke aner hva man driver med og kanskje aldri har prøvd seg på noe lignende (merk at dette ikke alltid er det samme) er fallhøyden urovekkende stor. Hvis du allikevel er innstilt på å prøve deg så anbefaler jeg heller å gå for små hakk her og der enn å forsøke å pusse vekk lakk på større områder. Husker ikke helt hvor jeg så det, muligens på Facebook, men RS Guitarworks (mener jeg det var) har lagt ut ett par videosnutter som viser hvordan de jobber med relic-gitarene sine, hvor de blandt annet dæljer ett nøkkelknippe inn i gitarene sine på tilfeldige steder. Det funker, men det er ikke sikkert at det blir så bra på gitaren din.

Når det gjelder å age' hardwaren på gitar med deler i krom så er det syre (avgassene) som gjelder tror jeg. Det finnes en tråd under DIY-avdelingen som tar for seg dette (hardwaren på en Fender Baja Telecaster). Nikkel hardware er litt mer 'naturvennlig' å age', der funker det visst fint med eddik. Syre i et lite plastbeger, som igjen settes i en stor beholder. Hardwaren som skal ages legges i den store boksen - OG LEGG LOKK PÅ.

Dette er ikke ting man gjør uten munnbind og på det flotte og antikke stuebordet man har arvet etter oldemor. Munnbind, hansker er ett absolutt must, og utfør hele operasjonen på ekstremt godt ventilerte steder - aller helst ute i Guds frie natur (dette gjelder når kromdeler skal ages, nikkel og bruk av eddik har en langt lavere risikofaktor).

Og syra heller du selvfølgelig ikke i do.

En litt dyrere, men kanskje billigere variant - om man driter skikkelig på draget - er å kjøpe ferdigslitte deler fra for eksempel Faber. Det er en del medlemmer her inne, meg selv inkludert, som har god erfaring med Faber. Ikke superdyre saker som ser ganske så bra ut.

:)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør du studere en haug av bilder, slik at det ikke blir ennå en over-the-top relic som ser helt urealistisk ut.

Sandpapir bør du holde deg langt unna, det ser fake ut. Jeg er heller ikke tilhenger av syre på krom, det er ikke slik det ser ut når krom ages. Eddik på nikkel derimot, det kan ofte fungere fint.

For å være helt ærlig, så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg begynte på et slikt prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har sett veldig mange eksempler på "dårlig" relic i tråden med finn.no gitarer. Det er jo en slags kunstform, omtrent. Tror jeg ville øvd litt på noe enkelt, som relic trening på spraymalte plankebiter, og trene på finne ut hvordan det skal se ut, før jeg hoppet på en gitar. Jeg aner ingenting om relic, men noe allment kunstnerisk må det jo være over det, siden jeg og synes nyproduserte custom shop relic gitarer er "fine".

Edited by KimT
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.