Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan blir gitar-lyden med Behringer MIC200


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Behringer MIC200 micpreamp/DI-boks (link : http://www.riff.no/butikk/product_info.php...roducts_id=1043 ), vil det låte dritt hvis man ved opptak av gitar plugger gitaren rett inn i den, og fra preampen rett inn i lydkortet? Jeg har Terratec Phase Producer 26 usb-lydkort. Hva kan evt. være alternativet til å koble gitaren rett inn i preampen? Vil det bli bedre å heller koble gitaren inn i en Pod 2.0, og så heller fra Poden og rett inn i lydkortet? tHeMuTh|n? Thomas? Nilsefix?

Takker for svar.

Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene er ganske enkle:

... vil det låte dritt hvis man ved opptak av gitar plugger gitaren rett inn i den' date=' og fra preampen rett inn i lydkortet? [/quote']

Ja.

Vil det bli bedre å heller koble gitaren inn i en Pod 2.0' date=' og så heller fra Poden og rett inn i lydkortet? [/quote']

Ja.

...men hvis du kobler gitaren rett i lydkortet så kan du benytte en ampsimulator-plugin på PC-en. De fungerer som en POD. Sjekk ut disse:

- GuitarRig

- SimulAnalog Guitar suite (GRATIS! Fet JCM900)

- AmpliTube

- GreenMachine

- Warp VST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skal kjøpe meg opptaks utstyr trenger jeg ikke mic preamp?

Hele poenget er at et lydkort har linjeinngang (line in) hvor man kobler til. Her bør man koble et annet linjesignal, feks fra en preamp. Å koble gitaren rett inn i line in på PC-en er ikke bra, du bør forsterke og stabilisere signalet via en preamp eller lignende. Skal du bruke mikrofon bør du ha preamp.

Noen lydkort leveres med micpreamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene er ganske enkle:
... vil det låte dritt hvis man ved opptak av gitar plugger gitaren rett inn i den' date=' og fra preampen rett inn i lydkortet? [/quote']

Ja.

Vil det bli bedre å heller koble gitaren inn i en Pod 2.0' date=' og så heller fra Poden og rett inn i lydkortet? [/quote']

Ja.

...men hvis du kobler gitaren rett i lydkortet så kan du benytte en ampsimulator-plugin på PC-en. De fungerer som en POD. Sjekk ut disse:

- GuitarRig

- SimulAnalog Guitar suite (GRATIS! Fet JCM900)

- AmpliTube

- GreenMachine

- Warp VST

Skal jeg altså koble gitaren (med høy-z nivå) inn i line in? Vil ikke dette låte dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hele tråden så ser du at: Nei, koble gitaren via en preamp.

Nok en gang: det gikk litt fort i svingene når jeg svarte deg. Lykke til, tror du kan få fet lyd. GuitarRig anbefales, spesielt hvis du får lav nok latency til å kjøre det i realtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hele tråden så ser du at: Nei, koble gitaren via en preamp.

Nok en gang: det gikk litt fort i svingene når jeg svarte deg. Lykke til, tror du kan få fet lyd. GuitarRig anbefales, spesielt hvis du får lav nok latency til å kjøre det i realtime.

Ok takk for svar men funker det å da koble gitaren inn i Behringer MIC200 preampen, eller må jeg ha en egen gitar-DI-boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men jeg har nå fått meg EMG DG20 aktive gitarmikker, og det står på EMG sin hjemmeside at man da kan stikke gitaren rett inn i en line-inngang; at det er en preamp inne i selve elektronikken på mikkene. Men er dette virkelig sant? Kan jeg plugge gitaren rett inni lydkortet? eller burde jeg fortsatt ha preamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med å prøve seg fram... Hva gir best lyd. Du får ikke til å overstyre noe uansett. Det kan jo være at preampen har noen form for farging av lyden. Analog emulering eller lignende som gjør lyden varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.