Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell i gløding på rør?


Anbefalte innlegg

Var litt uheldig da jeg skulle ta ut ett av power-røra i Roadsteren min... Skulle sette på metallhetta ove er et av preamp-rørene, den lå og slang inni ampen. Klarte å sette 6L6 røret feil i sokkelen, og da knakk enden av røret, og det sitter noen rester igjen i sokkelen. Dermed får jeg ikke satt nytt rør 100% nedi sokkelen....

Men det er helt ok lyd likevel, og jeg bruker de to gamle originale Mesa-rørene som stod i tidligere.

Men de gløder så rart, begge de midterste, de gløder både i toppen og i bunnen. De to ytterste er JJ fra Eurotubes, og de gløder bare i toppen, muligens en veldig svak gløding i bunnen.

Er dette normalt? Eller er det noe galt? Som sagt er låten i ampen helt som den skal være.

Har et par bilder her..

DSC04292-800.jpg

DSC04296-800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Askret

Det er kun katoden som skal varmes opp av gløding for å få frigjort elektroner, slik at det kan gå strøm i røret. Om det er litt forskjellig oppbygging av rørene slik at glødingen vil synes forskjellig på to forskjellige fabrikat vet jeg ikke. Om du måler hvilestrømmen i røra (måler bias) vil du med en gang se om noen rør skiller seg ut.

Om røret ikke får gitterspenning vil det gå alt for mye strøm.

EspenP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.