Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny oppfinnelse og det virker perfekt. Jeg er smart.


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Alt du trenger for å bøye treverk er vann og varmepistol. Jeg fant det opp selv og prøvde på en trebit for å se. Du heller på vann, så kjører du 600grader rett i treverket uten å brenne det, har på mer vannet mer inntil det er fuktig nok innvendig og bøyer litt etter litt og vanner og varmer inntil ønsket fasong er et fakta. Til slutt en totaltørking med varmepistolen i feks en utstyret form.. Du trenger heller ikke tenke på tørketid i spenn. Dette for de med lite eller som ikke vil investere i utstyr. Se bildet. Dette tok meg ca 15-20 minutter å bøye. post-13591-0-80219100-1430387755_thumb.jpost-13591-0-08947000-1430387788_thumb.jpost-13591-0-04062800-1430387811_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du ikke samme metode da du bygget din akustiske gitar?

Nei. Da bare vannet jeg den tvers igjennom uten noe verktøy eller varme. Hadde jeg gjort dette sist gang så hadde ingen ting knekt og måtte bli reparert, og heller ingen skjevheter. Jeg hadde heller ikke trengt stikker til å holde treverket i posisjon. Denne gang blir det BARE liming. Jeg brukte ikke noe varme sist - bare vann. Men DETTE!!! Det var totalt annet resultat og mye lettere.

Man han si at sist gan "badet" jeg gitaren og nå dampet jeg den.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål, Rottenikken. Hvorfor tror du alle, og da mener jeg alle jeg har kikket på nettsidene til, og som bygger gitarer, bruker en form for å få tørket treverket, og ikke bare tørker det slik du gjør?

Man skulle tro noen har forsøkt dette, altså uten form, før deg. Man har bygget kassegitarer i noen hundre år, og den måten de fleste bruker er gjerne den som virker best.

Min teori er at man tar seg bryderiet med å bruke form fordi det er nødvendig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tyter det over av tråder om dette byggeprosjektet, så jeg stenger denne.

Rottenikken, det holder med en tråd om denne gitaren og planene dine. De andre på forumet klarer seg med en tråd per prosjekt, og det er det på tide at du også gjør.

Moderatorpost, reaksjoner på moderering tas på PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.