Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guttungen har begynt å spille


svenni

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 8 år har begynt å klunke på gitaren (jippi) og jeg har lært ham noen små riff, men han sliter med litt for små fingrer og klager på dette.

Burde vi gått i anskaffelse av en gitar med 3/4 skala hals eller la han klunke videre på den han spiller med nå?

Gitaren han lærer på nå er en Ibanez S 540.

Noen tips?

Endret av svenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3/4 gitar kan være veldig fin for små barnefingre, selv om det finnes de som takler full størrelse veldig bra. Jeg prøvde å få guttungen i gang med spilling - men det var først når vi fikk en mandolin i huset at han virkelig satte i gang. Mandolin er veldig fin for barnehender og mye kan bare snus på hodet og brukes på gitar senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser mange barn i den aldersgruppa, og her er mine tips:

- Har han for små fingre, så har han for små fingre - en 3/4-gitar er ikke så dyrt, hvis du kjøper en rimelig en og forventer at han skal "vokse ut av den". Dersom han egentlig har helt OK håndstørrelse for gitaren, men bruker det som et påskudd så hadde jeg plukket litt enklere repertoar. Da flyttes fokus bort fra "jeg får ikke til, det må være noe galt med hånda mi" til "hey, dette fikk jeg jo til".

- Ikke vær redd for å tilpasse grep. Jeg har hatt stor suksess med å lære bort nedstrippede versjoner til elever med små hender, for så å utvide dem året etterpå. F.eks. kan du spille G slik: XX0003 og C slik: XX2010. Da bruker man bare de fire lyseste strengene, og det blir lettere å strekke til samt lettere å trykke inn.

- Sjekk ut "Kaseys Guitar Jams for Kids". Det er en haug med lette småsanger for barn, skrevet i lettleselig tab med akkordene på egen linje (slik at pappa kan kompe mens guttungen spiller). Han drar nok igjennom de fleste låtene på en måned eller to, og den har ikke den bratteste progresjonskurven - men det er ganske morsomme sanger. Gratis mp3-filer får du også. Finnes som bok og som app. (Forfatteren er også en utrolig serviceinnstillt person, har kun gode erfaringer med ham).

- Ikke bruk mye tid på å lære bort strengenavn eller stemming av gitaren, det kommer etterhvert. Bare vær konsekvent på hva du kaller strengene - er 6. strengen den mørkeste eller lyseste, eller skal du kalle dem for E, A, D, etc? Mye frustrasjon lukes bort dersom du selv stemmer gitaren jevnlig og på forespørsel, barn kan selvkritiske og hvis det låter surt fordi gitaren er ustemt kan de finne på å tro at det er de som gjør noe feil.

- All tid med gitaren er god tid! :)

Endret av PerA
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukulele har større overføringsverdi enn mandolin, fordi man bruker de samme "grepene" som TC snakker om, de forenklede versjonene.

Jeg kjenner ikke sønnen din, men det kan jo tenkes at han ikke synes det er like tøft.

En billig ukulele, pussepapir, nålefiler og en pils er det som trengs for å få til et brukbart instrument.

http://forum.gitarnorge.no/topic/55502-fra-leketoey-til-et-slags-musikkinstrument/?hl=kitty

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.