Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El trommer, hva anbefales?


Slashaxl

Anbefalte innlegg

Om det skal I det hele tatt I nærheten av mine om ordentlige trommer så må du ha Roland TD-30K, men det koster jo over 60.000,-

Jeg har prøvd mye forskjellig, og generelt vil jeg si at Roland er i en klasse for seg selv. Har aldri prøvd 2Box, som vel er eneste reelle konkurrent så fort man har passert 5000 (noe jeg absolutt vil anbefale, men til denne prisen så er Yamaha også et godt valg). Vil på det sterkeste anbefale mesh-head på skarptromma, da det gjør en stor forskjell. Eventuelle oppgraderinger utover dette er en bonus, og avhengig av hva du har tenkt å legge i det.

Jeg har spilt mye på et TD9-K som har mesh på skarp og ellers gummipads. Det føles på ingen mate som ordentlige trommer, men det låter imponerende bra og inviterer til mange timer med morro! Brukt det live også ved flere anledinger, og i en band-mix tenker man ikke over at det er digitaltrommer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roland TD-11KV er vel Roland sitt billigste sett hvor alle trommene (-basstromma) har mesh heads. Yamaha har vel et tilsvarende i samme prisklasse, men tidligere hørtes Roland bedre ut enn Yamaha, etter min mening hvert fall. Yamaha hadde en tendens til å låte litt statisk, men det kan godt være at Yamaha har kommet seg de siste åra.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo være interessant å vite hva som er grunnen og prioritering for settet. Er det viktig med:

1. Plassbesparelse?

2. Skåne andre for bråk (bruk med headset)?

3. Følelse av å spille på ekte sett?

4. Lyden av et ekte sett?

5. Enkelt opptak til DAW?

6. Evt. annen prioritering som jeg ikke kommer på i farten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt. Har sett litt på Roland TD30, da blir brukt aktuelt isåfall. Dyrt, men kanskje verdt steget?
Har også så vidt testa toppmodellen til Hart Dynamics... likte det godt. Trommisen vår har det, å er meget fornøyd...

For å svare på dine spørsmål Sarge:
1. Plassbesparende er jo greit så lenge det er mulig, men er villig til å ofre litt plass for å få noe som er ok.
2. Dette er veldig viktig. Både for bruk med headsett, og monitorer innimellom. Planen er å kunne bruke de når ungen sover også :)
3. Jeg synes det er viktig at det er så nært et ekte sett som mulig, innenfor budsjettet jeg setter av selvsagt.
4. Lyd er selvsagt viktig. Jeg ønsker å kunne bruke det til å tracke trommer hjemme. Både av meg selv, og av en faktisk trommis :P
5. Opptak og lyst til å lære meg mer trommer er hovedgrunnen til at jeg vurderer å kjøpe ja :) Blir fort kjedelig å bare legge gitarer i ProTools i lengden.

6. Ikke som jeg kan komme på heller. Prisen selvsagt, men legger meg heller opp litt ekstra penger, enn å kjøpe noe jeg ikke vil være helt happy med, og dermed ikke kommer til å brukes så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det går an å bytte trommeskinn med mesh-triggerheads på et ekte sett. Aner ikke pris. Ellers er lyden mindre viktig om du likevel kjører mest midi til PC.

Jeg så på TD25 også. Det er ikke mye som mangler der, såvidt jeg kan se, men så er jeg ikke trommis selv.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD30 er det eneste elektriske settet jeg har spilt på som faktisk føles som et ordentlig trommesett, så om du har pengene er det absolutt verdt det.

Det kan også være verdt å sjekke ut DrumIt Five fra 2Box. Har aldri prøvd det, men skal låte veldig bra, og kan også brukes med ordinære trommeskinn, uten at jeg vet hvor mye lyd de da vil produsere. Kan være verdt å sjekke ut nærmere, da jeg ikke har studert det så nøye. (Koster fort oppunder 30.000 for hele settet, så det har aldri vært et aktuelt innkjøp for min del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere utgaver av settene ja... Men er jo toppmodellen som virker mest interessant trommemessig som jeg ser det.
Men får vel også TD20 sett til relativt greie priser på finn... kan jo være noe med en TD30 modul..
60-70 lapper er mye for et hobbysett, så får vurdere litt etterhvert her. Satser på at noe brukt dukker opp, men ikke mye brukt TD30 å få kjøpt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på Roland sine sider, og for meg ser det ut til at TD-30KV har en pad mer og mer fancy finish, men at spillbarheten og "trommehjernen" er den samme som for TD-30K. Når prisen er 66 tusen vs 37 tusen kr, så ville jeg nok vurdert den uten "V".

Ja, du sier noe der. Men ser hi-hat'en ser ut til å være en del nærmere en ekte en på toppmodellen blandt annet.

Heller nok mest mot den "billigste" utgaven av disse akkurat nå. Tror nok den er mer enn god nok, iallefall for meg, som verken er trommis eller kan å spille noe særlig trommer :P

Har etterspurt pris på en par Hart Dynamics sett også, der er trommene ganske ok, så kan man evt kjøpe Td30 som hjerne. Men får se an hva prisen blir når jeg får svar.

Merker at jeg gleder meg til dagen da trommer er i hus, blir morsommere både som musiker og gitarist, i tillegg til at jeg alltid har hatt lyst til å lære meg å spille litt trommer :)

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et sånn 60000-kroners Vdrumsett på Facebook til salgs. Selges for 30. "Kjøp og salg av musikkinstrumenter"

Takk for tipset :)

Skal følge innlegget, synes det er i overkant priset til å være forrige modell, men kanskje man kan prute litt om det blir liggende en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.